Verborgen foto's

Gestart door Botervlieg, maart 17, 2013, 14:52:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: jack_windig op maart 18, 2013, 13:10:21 PM
Misschien om een hoop discussie te voorkomen een vakje maken
voor diegenen die alles willen zien:  :right: geef alle foto's weer
of als je geen bagger wilt zien:  :wrong: alleen geselecteerde foto's
(of zo)
dat levert alleen nog veel meer discussie op, want dat gaat de hele gemeente vragen waarom een foto verborgen is, en dan komen ook de nestfoto`s weer naar boven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2013, 07:50:09 AM
Een discussie is altijd goed, echter zijn het altijd dezelfde paar mensen die dit starten.

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2013, 13:33:53 PM
dat levert alleen nog veel meer discussie op, ***

Dan is dat toch alleen maar goed? :P

Maargoed alle gekheid op een spreekwoordelijk stokje. Het is natuurlijk niet gek dat het vaak dezelfde zijn die over bepaalde onderwerpen beginnen, zij zijn het namelijk die ermee te maken hebben. Er zullen misschien meer mensen mee te maken hebben/last van hebben maar eeng groot aantal daarvan neemt niet de moeite om het aan te kaarten. Marleen is juist iemand (en zo zijn er hier op het forum nog velen meer) die graag probeert mee te denken over hoe waarneming.nl nog aantrekkelijker gemaakt kan worden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

GMentink

Citaat van: SlechtValk op maart 18, 2013, 13:51:54 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2013, 07:50:09 AM
Een discussie is altijd goed, echter zijn het altijd dezelfde paar mensen die dit starten.

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2013, 13:33:53 PM
dat levert alleen nog veel meer discussie op, ***

Dan is dat toch alleen maar goed? :P

Maargoed alle gekheid op een spreekwoordelijk stokje. Het is natuurlijk niet gek dat het vaak dezelfde zijn die over bepaalde onderwerpen beginnen, zij zijn het namelijk die ermee te maken hebben. Er zullen misschien meer mensen mee te maken hebben/last van hebben maar eeng groot aantal daarvan neemt niet de moeite om het aan te kaarten. Marleen is juist iemand (en zo zijn er hier op het forum nog velen meer) die graag probeert mee te denken over hoe waarneming.nl nog aantrekkelijker gemaakt kan worden.


Helemaal mee eens.
Hulde voor de personen die dit keer op keer proberen.


HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2013, 13:33:53 PM
Citaat van: jack_windig op maart 18, 2013, 13:10:21 PM
Misschien om een hoop discussie te voorkomen een vakje maken
voor diegenen die alles willen zien:  :right: geef alle foto's weer
of als je geen bagger wilt zien:  :wrong: alleen geselecteerde foto's
(of zo)


dat levert alleen nog veel meer discussie op, want dat gaat de hele gemeente vragen waarom een foto verborgen is, en dan komen ook de nestfoto`s weer naar boven.


Daaruit kan ik eigenlijk alleen maar de conclusie trekken dat foto's worden verborgen omdat een admin er niets aanvindt maar dat niemand dat mag weten.
Herman van der Meer

hiskodevries

zo is het herman, we verbergen foto`s om mensen dwars te zitten en om onszelf mooie overzichten cadeau te doen
Dit meen je niet serieus.
het alternatief is dat we gaan stemmen
dat je bij waardering ook negatieve sterren kan geven. 1 negatieve ster -> foto uit overzicht. Dan laten we de foto overzichten aan de gebruikers over. Dat wordt vast een stuk beter.
We ( de admins) zijn niet in het leven geroepen om de gebruikers dwars te zitten maar om waarneming.nl naar een hoger niveau te tillen zonder de database van 1 gebruiker in de weg te zitten. Dat lukt prima  zoals het nu gaat.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

#35
Hisko, ik zeg niet dat jullie het doen om mensen dwars te zitten, maar mensen voelen zich er wel door dwarsgezeten. Daar mag je best rekening mee houden.

Je verbetert de database ook niet door het verbergen van foto's. Daarvoor zou je ze moeten verwijderen.

Negatieve sterren door gebruikers uit laten delen gaat geheid problemen opleveren.

Je wil niet op individuele gevallen ingaan maar het lijkt me toch wel erg  nuttig om uit te leggen waarom die foto's van Marleen zo nodig moesten worden verborgen. Vergelijk haar futenfoto eens met de futenfoto's van die dag die gewoon zijn blijven staan.

Herman van der Meer

hiskodevries

Voor individuele gevallen is info@waarneming.nl voor iedereen beschikbaar. Die weet marleen ook in andere situaties prima te vinden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Ik denk dat het wel beter kan dan de huidige situatie. Waarom zouden foto's die slechter zijn dan de al beschikbare foto's van een soort door een admin moeten verborgen? Als het sterrensysteem wat verbeterd wordt kan het door gebruikers worden gedaan. Zet bij de foto-overzichten een mogelijkheid om alleen foto's met  1, 2, 3, 4 of 5 sterren of meer te selecteren. De mogelijkheid 'alleen foto's met waardering is nu zinloos', omdat met één waardering (ook een 'onzinwaardering') de foto al binnen die selectie valt. Als de admins die nu foto's verbergen die van slechte kwaliteit zijn, dan de informatiepagina's gaan verbeteren wordt de kwaliteit van Waarneming.nl m.i. veel hoger.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

#38
Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2013, 17:41:50 PM
Voor individuele gevallen is info@waarneming.nl voor iedereen beschikbaar. Die weet marleen ook in andere situaties prima te vinden.

Ik heb net gemaild. Het lijkt erop dat Hisko bedoelt dat als ik het niet eens ben met dat een foto verborgen is, ik daarover kan mailen.

Edit:

Citaat van: Mail Hiskoen onscherpe foto`s of van die groepsfoto`s hoef je niet te melden, want die voldoen aan de voorwaarden om te verbergen

Botervlieg

Er is mij verzocht bovenstaand citaat uit de mail van Hisko te verwijderen.
Ik ben zeer vel tegen het verspreiden van dingen uit mail, maar de genoemde tekst leek mij geen geheim en daarmee verantwoord om op internet te plaatsen.
Mocht iemand er anders over denken hoor ik het graag, dan kan ik het als daar reden voor is alsnog verwijderen.

Na nog een aantal mails van Hisko ben ik eerlijk gezegd ontzettend boos en gekwetst. Hisko weigert (meer) openheid te geven.
Het zijn de knopjes die te dicht bij elkaar staan en dan krijg ik weer vol op verwijten over waarom ik geen betere foto's maak.

Hoevaak moet ik blijven herhalen dat we in financiele crisistijd zitten en je nu eenmaal met een camera van minder dan 100 euro niet dezelfde fotokwaliteit behaald
als met spiegelreflex camera's of weet ik wat voor dure luxe dingen van mensen die blijkbaar bakken met geld verdienen.

Waarneming was ooit een site waar iedereen welkom was. Waar je "alles" mocht zeggen. Waar laagdrempeligheid en "alles" toelaten hoog in het vaandel stond.
En nu....

Laat maar ik zeg even niets meer. Ik ben echt heel boos en gekwetst. Ik vind wat er nu gebeurt echt ontzettend respectloos.

Marleen

Anne Hueber †

Marleen.....relax.....relax!

Je hebt met Hisko over de verborgen foto's al e-mail kontakt, dan vind ik dat tamelijk respectloos, om een citaat van die e-mail op het forum te plaatsen.
Handel het gewoon per e-mail af en probeer geen medestanders te vinden, door het citaat hier te plaatsen.
En openheid.....jij krijgt alle openheid, die er te geven is.

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2013, 17:41:50 PM
Voor individuele gevallen is info@waarneming.nl voor iedereen beschikbaar. Die weet marleen ook in andere situaties prima te vinden.

Het gaat niet om individuele gevallen. Iedereen die foto's bij zijn waarneming zet kan te maken krijgen met een admin die de kolder in zijn kop krijgt en dan om volstrekt onduidelijke redenen foto's gaat verbergen.
Daarom moet dit gewoon hiet op het forum besproken kunnen worden, en niet worden afgedaan als een persoonlijk probleem van een individuele waarnemer.

In het door jou ongewenst citaat uit een mail aan Marleen heb je het over voorwaarden om te verbergen.
Niemand heeft ooit van die voorwaarden gehoord. Als ze zouden bestaan zouden ze in de algenmene voorwaarden moeten staan en zeker in het foto-uploadscherm, maar daar staan alleen heel andere voorwaarden.

Als jullie een vent zijn dan mail je naar waarnemers met het verzoek om de foto's die je niet zinnen vrijwillig te verwijderen en dat ze anders zullen worden verwijderd.

Herman van der Meer

hiskodevries

Citeermet een admin die de kolder in zijn kop krijgt en dan om volstrekt onduidelijke redenen foto's gaat verbergen.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=517.0
CiteerEen foto kan op "verbergen" worden gezet.
Wat betekent dit: Dat de foto niet wordt getoond in "multimedia->foto`s" en niet onder het tabje foto`s bij het soortenoverzicht.
Wanneer gebeurt dit?:
- Als de foto de kenmerken van een soort niet goed laat uitkomen, waardoor verwarring kan ontstaan bij anderen.
- Als de foto van minder goede kwaliteit is dan de al beschikbare foto's van een bepaalde soort.
- Als de foto niets toevoegt aan de op dit moment al beschikbare foto's van een bepaalde soort.

LET OP: Dit heeft dus niets te maken met twijfel over de juiste determinatie !


De foto is altijd zichtbaar bij de waarneming waar deze van oorsprong is bijgeplaatst.
Want een slechte foto is altijd beter dan geen foto als het om determinatie controle gaat.

Admins kunnen achteraf foto's selecteren die gebruikers kunnen helpen bij determinatie. Deze foto's staan op het tabblad Overzicht.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Marleen heeft mij het mes op de keel gezet om namen van admins te geven die het gewaagd hebben om 1 of meer foto`s op verbergen te zetten.
Daar gaan we niet op in. Ik speel kop van jut .
In het niet openbare gedeelte is dit topic een onderwerp wat besproken wordt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: HPM op maart 19, 2013, 13:34:41 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2013, 17:41:50 PM
Voor individuele gevallen is info@waarneming.nl voor iedereen beschikbaar. Die weet marleen ook in andere situaties prima te vinden.

Het gaat niet om individuele gevallen. Iedereen die foto's bij zijn waarneming zet kan te maken krijgen met een admin die de kolder in zijn kop krijgt en dan om volstrekt onduidelijke redenen foto's gaat verbergen.
Daarom moet dit gewoon hiet op het forum besproken kunnen worden, en niet worden afgedaan als een persoonlijk probleem van een individuele waarnemer.
Ik weet niet hoe ik de reacties van Hisko moet opvatten, want hij begint elke keer over "mijn" foto's bij waarnemingen, terwijl anderen en ik keer op keer zeggen dat het gaat om de situatie in het algemeen, in het algemeen om het verbergen van foto's.

1) Bedoelt Hisko dat de betreffende admin dus alleen mijn foto's verbergt?
2) Als Hisko dat niet bedoelt, wat dan wel? Waarom ligt de focus zo op mijn foto's bij waarnemingen?

Citaat van: Anne Hueber op maart 19, 2013, 13:32:51 PM
Handel het gewoon per e-mail af en probeer geen medestanders te vinden, door het citaat hier te plaatsen.
We zitten hier niet in de kleurklas toch, of wel? Ik hoef geen medestanders "te vinden" want die zijn er al. En iedereen kan hier prima voor zichzelf praten, hebben ze mij helemaal niet voor nodig.

Citaat van: Anne Hueber op maart 19, 2013, 13:32:51 PM
En openheid.....jij krijgt alle openheid, die er te geven is.
:huh:

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op maart 19, 2013, 13:39:15 PM
Marleen heeft mij het mes op de keel gezet om namen van admins te geven die het gewaagd hebben om 1 of meer foto`s op verbergen te zetten.
Daar gaan we niet op in. Ik speel kop van jut .
In het niet openbare gedeelte is dit topic een onderwerp wat besproken wordt.

PAS OP HISKO! DENK OM LASTER

Ik zit gewoon hier thuis in Haarlem in mijn huis. Denk er even HEEL goed om, dat dit op internet anders opgevat kan worden.

DuDe

Kom op, Marleen. Hier denkt echt helemaal niemand dat je dat letterlijk hebt gedaan.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Botervlieg

Citaat van: DuDe op maart 19, 2013, 14:35:12 PM
Kom op, Marleen. Hier denkt echt helemaal niemand dat je dat letterlijk hebt gedaan.

Knap dat jij voor alle mensen op de wereld kunt praten.
Doe maar niet.

Dergelijke teksten kunnen weldegelijk gevolgen hebben voor hoe mensen tegen mij aankijken. Ik mag Hisko er best op wijzen dat dit niet is toegestaan.

DuDe

Als iemand zegt dat jij 'op alle slakken zout legt', dan neem je dat toch ook niet letterlijk?
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

arjan.kop

Messen zijn tot daar aan toe. Zout op slakken leggen vind ik dierenmishandeling. Ik zou stappen zetten, als ik niet op een stoel zat.

*Sorry, maar dit is meer amusement dat het maken van packages van intallatiebestanden.

HPM


Citaat van: M. Baltus op maart 19, 2013, 14:51:05 PM
Citaat van: DuDe op maart 19, 2013, 14:35:12 PM
Kom op, Marleen. Hier denkt echt helemaal niemand dat je dat letterlijk hebt gedaan.

Knap dat jij voor alle mensen op de wereld kunt praten.
Doe maar niet.

Dergelijke teksten kunnen weldegelijk gevolgen hebben voor hoe mensen tegen mij aankijken. Ik mag Hisko er best op wijzen dat dit niet is toegestaan.

Komop Marleen, 'iemand het mes op de keel zetten' is een heel normale overdrachtelijk gebuikte uitdrukking.
Je zal wel gezegd hebben dat je al je waarnemingen zal verwijderen als hij niet doet wat je wil.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op maart 19, 2013, 15:25:50 PM
Je zal wel gezegd hebben dat je al je waarnemingen zal verwijderen als hij niet doet wat je wil.
Nee hoor, helemaal niet. Waarom zou ik?

Ik heb alleen gezegd dat ik van mening ben dat ik wel recht heb om te weten welke admin dit heeft gedaan en waarom.

HPM

Citaat van: M. Baltus op maart 19, 2013, 15:36:08 PM
Citaat van: HPM op maart 19, 2013, 15:25:50 PM
Je zal wel gezegd hebben dat je al je waarnemingen zal verwijderen als hij niet doet wat je wil.

Nee hoor, helemaal niet. Waarom zou ik?


Omdat je sterk de indruk wekt harder dan ooit op je pik getrapt te zijn.

Citeer
Ik heb alleen gezegd dat ik van mening ben dat ik wel recht heb om te weten welke admin dit heeft gedaan en waarom.

Je bent dus in de pen geklommen om olie op het vuur te gooien.

Je weet toch langzamerhand wel dat Hisko je nooit zal vertellen wie het heeft gedaan? Wat zou je ook met die informatie moeten? Die admin het vuur na aan de schenen leggen en de duimschroeven aanleggen? En volgens mij doet het ook helemaal niet terzake wie het heeft gedaan. Het waarom wel.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Ik zie het hele probleem van verborgen foto's hier niet.. ze worden niet verwijderd, toch? Verder is het (wat mij betreft) aan de medewerkers van waarneming.nl om te besluiten hoe ze alle pagina's willen inrichten, en ik heb er vertrouwen in dat dat goedkomt.
Wat wel zo is (zie onderstaand citaat), dat deze informatie (naar mijn weten) alleen op het forum zichtbaar is, dus niet op de site zelf. Het zou misschien netjes zijn deze zelfde tekst ergens op waarneming.nl zelf neer te zetten, onder een FAQ of info pagina ergens. (EDIT: Heb ondertussen het linkje gevonden, maar ik bedoelde meer een extra puntje met "Ik zie mijn foto niet terug op de soortpagina, hoe kan dat?")

Citaat van: hiskodevries op maart 19, 2013, 13:37:40 PM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=517.0
CiteerEen foto kan op "verbergen" worden gezet.
Wat betekent dit: Dat de foto niet wordt getoond in "multimedia->foto`s" en niet onder het tabje foto`s bij het soortenoverzicht.
Wanneer gebeurt dit?:
etc.
Douwe van der Ploeg

Botervlieg

#54


Citaat van: HPM op maart 19, 2013, 16:30:32 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 19, 2013, 15:36:08 PM
Citaat van: HPM op maart 19, 2013, 15:25:50 PM
Je zal wel gezegd hebben dat je al je waarnemingen zal verwijderen als hij niet doet wat je wil.

Nee hoor, helemaal niet. Waarom zou ik?


Omdat je sterk de indruk wekt harder dan ooit op je pik getrapt te zijn.
Bedankt Herman, dat ze ziet dat mij dit inderdaad persoonlijk ontzettend raakt. Wat ik best aan mensen wil uitleggen, maar niet hier op het forum.

Hisko heeft overduidelijk laten blijken dat wat ik zeg er niet toe doet. Hij geeft duidelijk aan het niet te willen horen. Dus wat heeft iets zeggen nog voor zin?
Volgens mij zijn er meer die maar niets meer zeggen.

Als Hisko op deze manier door wil gaan, is dat zijn keuze.

Citaat van: HPM op maart 19, 2013, 16:30:32 PM
Citeer
Ik heb alleen gezegd dat ik van mening ben dat ik wel recht heb om te weten welke admin dit heeft gedaan en waarom.

Je bent dus in de pen geklommen om olie op het vuur te gooien.

Je weet toch langzamerhand wel dat Hisko je nooit zal vertellen wie het heeft gedaan? Wat zou je ook met die informatie moeten? Die admin het vuur na aan de schenen leggen en de duimschroeven aanleggen? En volgens mij doet het ook helemaal niet terzake wie het heeft gedaan. Het waarom wel.

Herman, vragen - via e-mail -  wie die foto's expres heeft verborgen is geen olie op het vuur gooien maar gewoon een vraag. Die overigens ook door andere in dit topic is gesteld.
Waar Hisko ook gewoon op had kan zeggen "Dat wil ik niet vertellen". En dat Hisko dat "nooit" vertelt is niet waar.

En nee, ik doe daar verder niets mee. Vind alleen nog steeds wel dat ik het zou mogen weten. Hoeft niet op het forum, kan ook via mail. Het is niet de eerste keer dat er gedoe is met een admin en dat niemand mag weten wie het was. Dat admins fouten maken prima, maar waarom wordt daar in vredesnaam zo'n enorm geheim van gemaakt. Als die openheid gewoon gegeven zou worden, zou dat veel verbeteren. Maargoed, dat hebben we in andere topics ook zo vaak besproken.....

Als Hisko op deze manier door wil gaan, is dat zijn keuze.

Terug naar het topic: Verborgen foto's
We wachten nog op uitleg over het waarom van het verbergen van de foto.
En hoe dat in het vervolg verbeterd kan worden want uit de reacties blijkt dat meerdere mensen het met de huidige situatie niet eens zijn.

SlechtValk

Mensen mensen, ontspan, haal even diep adem en denk nog eens drie maal na over wat je allemaal al dan niet zegt.

Laten we er maar even vanuit gaan dat Hisko niet bedoelde dat Marleen hem (fysiek) bedreigd zou hebben en laten we er ook maar even vanuit gaan dat geen van de admins doelgericht foto's van Marleen (of welke andere gebruiker ook) op verborgen zet.

In gedachten houdend dat admins hoogstwaarschijnlijk op het niet openbare gedeelte van dit forum over hetzelfde onderwerp spreken, denk ik dat opgemerkt moet worden dat een aantal (mondige) gebruikers (waaronder Marleen) het gevoel hebben dat er redelijk willekeurig omgegaan wordt met de mogelijkheid om foto's te verbergen.

Gezien de open insteek van waarneming.nl (we ondertekenen hier niet voor niets met onze eigen naam) lijkt het me niet meer dan redelijk dat "wij gebruikers" meer inzicht vragen in het hoe en waarom bepaalde foto's verborgen worden. En wanneer "wij" daar de behoefte toe hebben, op deze werkwijze ook op- of aanmerkingen te geven.

Dat Hisko geen namen en rugnummers geeft van admins die (in "dienst" van deze mooie site) iets te grof aan het "snoeien" zijn geweest of zelfs een fout hebben gemaakt (en zoals hij zelf zegt "Ik speel kop van jut.") vind ik ook meer dan redelijk. Desalniettemin heb ik zelf afentoe het gevoel dat Hisko in bepaalde gevallen (die hij vaak zelf niet ziet zitten) een "take it or leave it"-houding heeft, die de goede sfeer niet ten goede komt.

Inhoudelijk ben ik van mening dat verbergen zo min mogelijk gebruikt zou moeten worden, ten gunste van een verbetering van het beoordelingsysteem (i.c.m. filteropties van een minimum beoordeling, zoals dit bij geluiden al beschikbaar is). Volgens mij zouden de richtlijnen voor het verbergen van foto's verengd moeten worden tot die foto's waar de vogel niet op staat (foto's van het publiek dat de vogel aan het bekijken is) en foto's waar duidelijk een andere soort op staat maar waarvan de gebruiker de soortnaam niet wil wijzigen. Slechte kwaliteit foto's (vaag/onduidelijk oid) zouden door het beoordelingssysteem uitgefilterd moeten worden (dit kun je voor zoekopdrachten standaard op een bepaalde schaal zetten waardoor slechte foto's voor hen die er niet zo om geven wat er te zien is standaard alleen goede foto's laat zien en voor hen die graag alles zien in te stellen valt naar mindere kwaliteit).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

We zijn intern bezig maar verwacht niet al te snel witte rook
voor het begrip
van de 2.845.682 foto`s worden  28.239 'verborgen' . Ongeveer 1 % . Daar is geen onderscheid te maken tussen foto`s die niet aan de gedragsregels voldoen of foto`s die volgens de, subjectieve, 'verberg' criteria zijn verborgen.

Ik hoop in elk geval dat iedereen begrip kan opbrengen dat we ons best doen om de twee schermen, waar het hier over gaat, enigszins als een visitekaartje gebruiken.
( de 2 schermen http://waarneming.nl/foto/index en http://waarneming.nl/soort/photos/20 )

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 20, 2013, 08:13:02 AM
...
Ik hoop in elk geval dat iedereen begrip kan opbrengen dat we ons best doen om de twee schermen, waar het hier over gaat, enigszins als een visitekaartje gebruiken.
( de 2 schermen http://waarneming.nl/foto/index en http://waarneming.nl/soort/photos/20 )

Dat is voorstelbaar, maar ik struikel er vooral over dat die verborgen foto's ook niet te zien zijn vanuit bv de daglijsten. Een dagoverzicht moet laten zien wat er die dag is ingevoerd, voorzover het om dingen gaat die niet verboden zijn. Je zei eerder dat je vanuit die lijsten in hetzelfde fotoscherm komt, waarop ik suggereerde dat dat wel is te veranderen. Daarmee bedoelde ik dat het mogelijk zou moeten zijn om naar een ongecensureerde versie te gaan. Nu begrijp ik dat dat weinig zin heeft omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen bijv. verboden nestfoto's en foto's die zijn verborgen omdat ze door iemand niet mooi gevonden worden.

Maar dit gaat natuurlijk allemaal voorbij aan het waaróm van het verbergen van bepaalde foto's (zoals enkele van Marleen) en waarom andere dan niet zijn verborgen. Wel zijn hele grote vraagtekens te zetten bij de criteria om zulke foto's te verbergen.
Als er al foto's verborgen zouden moeten worden zou zich dat m.i.  hooguit moeten beperken tot foto's die echt niet om aan te zien zijn of echt geen enkel aanknopingspunt geven. Zwarte vlekken, matglasfoto's en stipjes van vijf kilometer afstand en dergelijke.

Je kan de fotopagina's wel als visitekaartjes willen gebruiken maar Waarneming is geen fotosite en daarom moet je ook niet willen doen of dat wel zo is. Het gaat om de waarnemingen en het is een feit dat daar niet altijd topfoto's bij staan, en dat is ook helemaal niet nodig. Er worden natuurlijk vreselijk slechte foto's ingevoerd, maar de laagdrempeligheid op het gebied van foto's is m.i. nou juist een grote kracht van Waarneming. Iedereen kan het en dat levert heel erg veel waarnemingen op. Waarneming zou niet zo groot zijn geworden als er alleen maar mooie foto's mochten worden ingevoerd.
Het visitekaartje van Waarneming is het grote aantal waarnemingen, zowel zonder als met foto's.

Als anderen alleen maar voor het mooi naar foto's willen kijken zijn er genoeg speciale fotosites en als het om het opdoen van soortenkennis gaat zijn er op Waarneming meerdere andere pagina's die daarvoor bedoeld zijn.
Dat er mensen zijn die alleen maar mooie foto's willen zien mag niet tot gevolg hebben dat waarnemers op hun ziel getrapt worden omdat hun foto's worden weggemoffeld.
Herman van der Meer

HPM

Als die veborgen foto's niet zijn te onderscheiden dan zijn ze ook niet te vinden. Dat betekent dat je er nooit meer iets mee kan. Niemand kan dan ook zien om wat voor foto's het gaat en het evalueren en ze kunnen ook niet worden betrokken in een eventueel algemeen waarderingssysteem.
Individuele verborgen foto's zijn alleen te vinden door naar de bijbehorende waarnemingen te gaan maar dan moet je wel weten welke waarnemingen dat zijn en dat weet hooguit de waarnemer.
Herman van der Meer

hiskodevries

Herman, jij kunt wel vinden dat waarneming.nl geen foto site is maar de bezoekers denken daar anders over
foto/index staat op plaats 4 van de meest bezochte pagina`s
na de startpagina, waarnemingen lijst vogels en het invoerscherm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0