Taiga of niet?

Gestart door arnoniem78, maart 17, 2013, 13:50:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniem78

Wat maken we hiervan? Volgens de ANWB-gids zijn de lange teennagel en het vierkante vakje in het trapje op de vleugel kenmerkend voor taigaboomkruiper, maar ik lees in dit forum ook andere berichten.
Wat maken jullie hiervan?

Groet,

Arno Meijer

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

arnoniem78

OK, zou graag horen waarom, zodat ik er iets van kan leren.
De discussie in een andere post was bijzonder ingewikkeld...

Tukkerbird

Blijft lastig, bij deze klopt het trapje niet en vind ik de achternagel te kort voor een Kortsnavel.
Ook vind de buik te donker en de oogstreep niet echt duidelijk, ik vind hem er prima uit zien voor een gewone Boomkruiper.

HPM

Citaat van: arnoniem78 op maart 17, 2013, 13:57:53 PM
OK, zou graag horen waarom, zodat ik er iets van kan leren.
De discussie in een andere post was bijzonder ingewikkeld...

Eenvoudiger kan het niet.
Herman van der Meer

arnoniem78


frankneijts

#6
Citaat van: arnoniem78 op maart 17, 2013, 13:57:53 PM
OK, zou graag horen waarom, zodat ik er iets van kan leren.
De discussie in een andere post was bijzonder ingewikkeld...

Ik heb jouw foto voorzien van wat 'aanwijzingen' waarmee je, gebruik makend van de info uit die 'ingewikkelde' discussie, er toch wel uit moet kunnen komen..... 8)

Citaat van: tukkerbird op maart 17, 2013, 19:38:20 PM
Blijft lastig, bij deze klopt het trapje niet en vind ik de achternagel te kort voor een Kortsnavel.
Ook vind de buik te donker en de oogstreep niet echt duidelijk, ik vind hem er prima uit zien voor een gewone Boomkruiper.

De lengte van de achternagel is alleen te gebruiken als-ie duidelijk langer is dan de achterteen (duidt op Kortsnavel) of duidelijk korter (duidt op gewone Boomkruiper). Dat is hier niet het geval en kan dus voor beide soorten aangezien er een overlap is.. Inderdaad is deze vogel niet erg wit van onderen of op de wenkbrauwstreep (de "oogstreep" is wat anders..) maar zeker die wbs is ook bij Kortsnavel niet altijd zo duidelijk wit en houd rekening met gewone Boomkruipers die giga witte wenkbrauwen (kunnen) hebben en verrassend wit van onderen kunnen zijn!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'