Hoofdmenu

Volgende 2KJ

Gestart door Martijn Bot, maart 18, 2013, 20:42:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Zilver of Geelpoot? Viel in vlucht nogal op door de vrij donkere vleugels, maar een blik op de bovenstaart werd me helaas niet gegund. Landde op één van de bakken bij de vuilstort, zat even op de rand en verdween toen naar de grond, uit zicht. Het enige dat ik heb, staat hier op de foto, want ik heb 'm op één of andere manier niet meer kunnen terugvinden of zien wegvliegen. Wat op de foto nog te zien is, zijn in ieder geval wat nieuwe dekveren en een vrij donkere hand, maar ik vraag me af in hoeverre dit betrouwbaar is gezien het feit dat de vleugel niet helemaal open is. Kop ziet er aarrdig uit, maar wat nog te zien is op de bovenstaart laat wel aardig wat tekening zien (wat best kan). Is hier nog iets van te maken, of eentje in het reeds volle mapje "jammer maar helaas"?

Mars Muusse

Hoi Martijn, het is geen van twee...

Martijn Bot

Mars Muusse

Ik denk van wel.
Als je goed kijkt, zie je dat op de rechtervleugel enkele coverts zijn geruid. De binnenste GC, een enkele MC maar vooral een rijtje LLC (lower lesser coverts).
Zo'n duidelijke ruisequentei sluit zilvermeeuw eigenlijk wel uit en wijst op geelpoot- of pontische meeuw. Mijn voorkeur gaat uit naar pontische meeuw, op basis van GC patroon, witte kop met boa michahellis kan ook een witte kop hebben, maar zo'n scherpe scheiding in de nek ontbreekt vaak doordat fijne streping aanwezig is op het achterhoofd bij michahellis waardoor een geleidelijke overgang is.

Voor verschillen, zie:
cachinnans 22 febr 2013:

michahellis 08 Febr 2003:

Martijn Bot

Dank weer. Die dekveren waren inderdaad opgevallen (zie mijn oorspronkelijke tekst), maar de vogel oogde fors en donker, met veel donkerdere onderdelen en ondervleugel dan ik gewend ben, alsmede een bredere staartband. Wat je op deze foto van de bdv kunt zien, zie ik daar wel wat tekening op, meer dan ik ken van Pont. Echter, als dit (bovenste) dezelfde is, en daar lijkt het wel verdacht veel op, dan hebben we het nergens meer over.

Mars Muusse

Sorry voor de verwarring in covert rijen Martijn, ik heb niet helemaal goed gekeken, en het kan inderdaad goed dezelfde vogel zijn.