Hoofdmenu

4KJ Zilver?

Gestart door Martijn Bot, maart 16, 2013, 23:20:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Tijdje geworsteld met bijgevoegde vogel, maar met (o.a.) zo'n staart moet dit haast een 4KJ en dus een Zilver zijn? Rest van de vogel klopt dan ook best aardig, maar de kop zag/ziet er nogal veelbelovend uit.

Mars Muusse

Hoi Martijn,
Het is inderdaad een 4CY vogel, en dan heeft cachinnans in de meeste gevallen wel al een duidelijk langere lichte tong zichtbaar op onderzijde P10.
Beetje tekening in de staart kan ook wel bij cach (maar deze vogel heeft wellicht TE veel tekening). Zie bijvoorbeeld onderstaand beest:
Larus cachinnans 4CY 062P green, February 10 2009, Bishop's Cleeve landfill site, UK. Picture: John Sanders. Green 062P and metal DN13841. Bird ringed as pullus on June 04 2006 at Mietkowski Mietkow Dolnoslaskie, SW Poland. Note black in tail and immature markings on coverts and tertial centre.

Hieronder twee vogels uit Zagreb, Februari 2012.

Bovenstaande foto lijkt een vogel met veel zwart op P10. Andere vogel hieronder:

Martijn Bot

Dank, Mars. Het was een rare snuiter, maar zal in ieder geval iets met Zilvermeeuw te maken hebben.
Ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om nog een 4KJ voor te leggen. Bij de eerste blik dacht ik aan geelpoot, maar al snel viel die optie af (om precies te zijn toen ik de poten en open vleugel zag). Toch heeft het beest iets op de dekveren, de geruide rij adulte middelste- in combi met het vage patroon dat nog te zien is op de onvolwassen grote- en kleine dekveren, dat mij niet erg standaard Zilvermeeuw overkomt. Verder had de vogel vrij bleke en lange poten, een lange dunne snavel, een (zij het smal maar sluitend) bandje op P5 en nog slecht wat resten van onvolwassenheid in de staart. De gedachten gingen zodoende even richting Pont, maar P10 in combi met geheel lichte iris maken dat het wellicht toch "gewoon" een Zilver is? Om het nog wat verwarrender te maken ging de vogel vervolgens baltsgedrag vertonen met een andere vogel die ik bij de eerste blik voor Pont uitschold (het beest op de foto met de gele poten), maar die bij het openen van de vleugel ook door de mand viel.
Het was een lastige middag.

adriaens

Beide zijn Zilvermeeuwen inderdaad.

Martijn Bot

Ik heb ze vanmiddag in veel beter licht beide weer terug gezien (de beesten van de onderste foto's, bedoel ik dus), en er was ineens weinig vreemds meer aan.

Martijn Bot

Ik trapte er vanmiddag bijna weer in toen 'ie ineens weer tussen de andere meeuwen vloog. Opvallend en raar.