Inventief of verstoring

Gestart door Oscar Balm, maart 15, 2013, 20:14:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oscar Balm

Wat vinden jullie. Is dit inventief of verstoring?


Overigens is de foto van deze waarneming van Jaap Denee
http://waarneming.nl/waarneming/view/74301910
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

JohanvantBosch

Er staan er een aantal te slapen en ik zie geen alerte houdingen....  ik denk dan niet direct aan verstoring...
Of het inventief is.... dichterbij de vogel gaan staan, wordt regelmatig toegepast door vogelaars en fotografen....  O0

BramtK

Maar we zien niet de andere vogels die wellicht al opgevlogen zijn.  :)
Groeten,

Bram ter Keurs

ArjenDrost †

Is op Birdpix ook al een discussie over (geweest). Conclusie daar: de vogels zijn iets verder weg gelopen en staan nu op dezelfde afstand als ze anders van de mensen stonden. Wat dat betreft schieten de fotografen er weinig mee op. Het standpunt kan echter wel iets anders zijn, waardoor het toch nuttig kan zijn.


Van echte verstoring leek/lijkt geen sprake te zijn.


Groeten, Arjen

Oscar Balm

Oke, duidelijk.
Prettig dat de conclusie is dat er van verstoring geen sprake leek te zijn.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Rein Genuït

Discussie op birdpix? Een slager die zijn eigen vlees keurt....
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

lesley van loo

CiteerDiscussie op birdpix? Een slager die zijn eigen vlees keurt....
Citeer:duim:
hmm jammer, geen smiley met het duimpje omlaag.   misschien eerst de discussie ook daadwerkelijk lezen voor een oordeel te vellen.   :-\     

of bv. in dit onderwerp reageren op de vraag ipv alleen op die ene zin van Arjen.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Jaap Denee

De vogels hadden er op het moment dat die foto gemaakt werd weinig last van. Zodra de fotografen van standpunt veranderden/dichterbij liepen, verschoven de vogels simpelweg weer een stukje om vervolgens iets verderop de kop weer in de veren te steken.

Verstoring hoor je in dit soort gevallen (soorten die meer dan gemiddelde aandacht van publiek krijgen om hun zeldzaamheid of fotografeerbaarheid) niet alleen te projecteren op de vogel(s) zelf. Er is ook nog zoiets als 'verstoring' van je medevogelaar/-twitcher/-fotograaf en de verantwoordelijkheid die je dient te nemen bij veel bezochte soorten om verhoogd risico op verstoring (door kopieergedrag en het aanhoudend bezoeken van de vogel) te voorkomen. In die gevallen mag je best wat terughoudender zijn.

De volgende dag gebeurde hetzelfde: een aantal fotografen liep in waadpakken naar de vogels toe. Enig verschil: er lag ijs, dus de heren moesten al brekend door het ijs om bij de vogels die in een wak stonden te komen. De vogels bleven staan, maar bedenk zelf maar wat je daarvan moet vinden.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Herman Bouman

Blijkbaar vinden sommigen dit normaal gedrag.... waadpak aan en hup het water in voor de mooiste foto??  :-\ Of er nu wel of geen alerte houding oid wordt waargenomen. Dit zou je natuurlijk niet moeten gaan doen voor een mooie foto. De grens tussen wat nog wel of niet kan bij fotografie blijft subjectief. Nu blijven ze staan (de vogels). En wat als ze nu waren opgevlogen? Oeps en jammer dan (geen mooie foto).
O ja en dan bestaat er nog zoiets als de wet.

Jan Zwaaneveld

Of er sprake was van verstoring is aan de hand van deze ene foto niet te zeggen. Je weet namelijk niet wat er hiervoor en ook niet wat er hierna is gebeurd. Je ziet alleen drie mensen met camera's in het water staan, erg dicht bij een groep rustende flamingo's. Een situatie die wat mij betreft sowieso niet is toe te juichen. Ik ben echt niet anti-fotograaf of zo, maar sommige dingen moet je gewoon niet doen, al was het alleen al om anderen niet op hetzelfde idee te brengen. Ik herinner me dat er in de Zouweboezem al eens een stel fotografen in waadpakken uit het water is gevist door de dienstdoende toezichthouder. Je moet er toch niet aan denken dat dit soort acties gemeengoed wordt.

Ik vraag me trouwens wel af of deze foto echt is. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die flamingo's die fotografen zo dicht bij zich zouden dulden zonder hun koppen uit de veren te halen. Zou het een nepperd kunnen zijn?
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Herman Bouman

Nee het is zeker geen neppert. Meerdere mensen hebben dit waargenomen en gefotografeerd

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Herman Bouman op maart 16, 2013, 11:58:21 AM
Nee het is zeker geen neppert. Meerdere mensen hebben dit waargenomen en gefotografeerd


O.k., duidelijk.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jaap Denee

De foto is van mij, jan, dus neem dan voor het gemak ook maar aan dat het klopt wat ik schrijf.  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Dirk van Straalen

Citaat van: Herman Bouman op maart 16, 2013, 11:48:01 AM
Blijkbaar vinden sommigen dit normaal gedrag.... waadpak aan en hup het water in voor de mooiste foto??  :-\ Of er nu wel of geen alerte houding oid wordt waargenomen. Dit zou je natuurlijk niet moeten gaan doen voor een mooie foto. De grens tussen wat nog wel of niet kan bij fotografie blijft subjectief. Nu blijven ze staan (de vogels). En wat als ze nu waren opgevlogen? Oeps en jammer dan (geen mooie foto).
O ja en dan bestaat er nog zoiets als de wet.
Inventief, verstoring of toch gewoon te gek voor woorden!? Ik denk het laatste.
Van de winter zaten ze bij Battenoord, waar ik dit ook meermaals gezien heb. Dat die paar flamingo's niet wegvliegen is niet het probleem, maar misschien wel de vele rotganzen, bonte strandlopers, meeuwen enz. enz.? De flamingoplek bij Battenoord is een o.a. hoogwatervluchtplaats. Er staan borden met verboden toegang. De hele zomer is de politie hier druk om kite-surfers te weren en nu zie ik deze 'natuurliefhebbende' fotografen de hele bende verstoren. Als lokale vogelaar heb ik de eerste keren dat ik dit zag met verbazing staan kijken en een keer een fotograaf gevraagd waarom dat nodig was. Alles voor de mooiste plaat. Nou, in Blijdorp staan die roze zuurstokken er ook prima bij.
Ook de flamingo's heb ik een aantal keer op zien vliegen naar de Veermansplaat, maar ze keerden steeds terug. Ook de andere vogels keren heus wel weer terug, alleen waarom zou je met een waadpak een hoogwatervluchtplaats in een N2000-gebied inlopen!?
In dit druk bevolkte landje is blijkbaar geen plek meer veilig voor birdpixers!

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Jaap Denee op maart 16, 2013, 12:21:13 PM
De foto is van mij, jan, dus neem dan voor het gemak ook maar aan dat het klopt wat ik schrijf.  ;)


O, maar daaraan twijfel ik niet, Jaap. Ik had alleen niet zo snel in de gaten dat die foto van jou was, vandaar.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jos Welbedacht

#16
Ook al zijn de vogels niet verstoord, dit gedrag gaat naar mijn idee echt te ver. Lullig voor de vogelaars en fotografen die gewoon netjes aan de kant staan... 
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Bram Rijksen

Het is vergelijkbaar met het omzeilen van 600 m. file, door even snel via de af- en oprit van een tankstation 'voor te kruipen'. Strikt genomen geen overtreding, je doet weinig mensen iets tekort dus he, waarom niet?
Hooguit dat je daarmee aangeeft dat het je niet zo boeit wat de overgrote meerderheid van je gedrag vindt...

C.Dekker

De vogels hadden er op het moment dat die foto gemaakt werd weinig last van. Zodra de fotografen van standpunt veranderden/dichterbij liepen, verschoven de vogels simpelweg weer een stukje om vervolgens iets verderop de kop weer in de veren te steken.

Volgens mij verstoring als de vogels de kop uit de veren halen om verderop te gaan staan verstoor je ze op dat moment dus.
Hoe duidelijk moet er verstoring zijn?
Wat is verstoring?
Voor mij is bovenstaand al verstoring.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Botervlieg

Die vogels staan toch niet voor niets in het water op een bepaalde afstand van waar mensen komen?
Als de vogels die mensen dichterbij hadden gewild, hadden ze dat wel zelf gedaan.

Ow ja en ook al ziet water van een sloot/plas/meer er alleen maar uit als water....
Ook dat zit vol leven, wat opgejaagd of vertrapt kan worden....

hiskodevries

ik heb ooit eens een site gezien van een engels vogel foto reisbureau waar reclame werd gemaakt met een foto van mensen in waadpakken rond kuifduikers ergens in NL. dat vond ik al verbijsterend.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2013, 10:13:08 AM
ik heb ooit eens een site gezien van een engels vogel foto reisbureau waar reclame werd gemaakt met een foto van mensen in waadpakken rond kuifduikers ergens in NL. dat vond ik al verbijsterend.

Misschien zijn er ook wel Kuifduikers op die manier gefotografeerd maar in elk geval weet ik van een plasje met Geoorde Futen bij Breda waar men op deze wijze te werk is gegaan. Nou lijkt het weinig uit te maken om welke soort het precies gaat maar in het geval van de Flamingo's en Kuifduikers gaat het in elk geval niet om (potentiële) broedvogels en in het geval van die Geoorde Futen wèl en dat is nòg een ander verhaal natuurlijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Citaat van: lesley van loo op maart 16, 2013, 10:52:55 AM
CiteerDiscussie op birdpix? Een slager die zijn eigen vlees keurt....
Citeer:duim:
hmm jammer, geen smiley met het duimpje omlaag.   misschien eerst de discussie ook daadwerkelijk lezen voor een oordeel te vellen.   :-\     

of bv. in dit onderwerp reageren op de vraag ipv alleen op die ene zin van Arjen.

Gelezen en nee geen zin om hier inhoudelijk verder op in te gaan.  :duim:
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2013, 10:13:08 AM
ik heb ooit eens een site gezien van een engels vogel foto reisbureau waar reclame werd gemaakt met een foto van mensen in waadpakken rond kuifduikers ergens in NL. dat vond ik al verbijsterend.

De foto wordt al verborgen neem ik aan? Zou namelijk in vergelijkbare strekking als de nestfotografie andere mensen op diezelfde ongewenste ideeën kunnen brengen.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jaap Denee op maart 16, 2013, 12:21:13 PM
De foto is van mij, jan, dus neem dan voor het gemak ook maar aan dat het klopt wat ik schrijf.  ;)

Aantal  7 ter plaatse
(Ik tel er 10  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Morten

Het zijn verschillende soorten. ;)
Groet, Morten


HPM

Ik denk dat het voor de flamingo's weinig uitmaakt of er een stel vogelaars op de kant staat of in het water.  Verstoring hangt niet af van natte voeten. Die vogelaars met hun macrolenzen verhinderden alleen dat de vogelaars  die op de kant de wormen uit het de grond stonden te trappelen een behoorlijke foto konden maken van de flamingo's.

Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: Morten op maart 18, 2013, 12:14:02 PM
Het zijn verschillende soorten. ;)


Je hoeft daarom ook niet altijd aan te nemen dat het klopt wat Bart schrijft.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Morten op maart 18, 2013, 12:14:02 PM
Het zijn verschillende soorten. ;)

Chileense of Caribische? En waar? (Ter lering. Of verstoor ik het topic hiermee?)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jaap Denee

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 18, 2013, 12:20:46 PM
Citaat van: Morten op maart 18, 2013, 12:14:02 PM
Het zijn verschillende soorten. ;)

Chileense of Caribische? En waar? (Ter lering. Of verstoor ik het topic hiermee?)


Links in beeld staan drie Europese Flamingo's en achter de middelste fotograaf vermoedelijk nog een, Bart. De overigen zijn Chilenen. De Caribische Flamingo stond verder buiten beeld bij de andere vogels en is nog intenser dieproze.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee