Hoofdmenu

mestkever achtige

Gestart door Kees v.d.Berg, april 17, 2007, 00:46:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Kees v.d.Berg

Is dit beestje op naam te brengen?

http://www.waarneming.nl/fotonew/0/136090.jpg

op 12-04-07 tegengekomen tijdens een wandeling door polder Groot koninkrijk in 's Gravendeel.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Arp

#1
Lijkt mij een Histeridae - weet geen NL-naam voor de familie (in het Duits Stutzkäfer). Zou heeeeel misschien iets in de richting van Hister unicolor kunnen zijn?

Misschien heb je hier wat aan:

Een aantal plaatjes van deze familie vind je op de oude prenten van Jacobsons:
Plate 21 (Hister unicolor), andere Histeridae op Plate 17.

Ik vind Dendrophilopsis sulcatus en Gnathoncus rotundatus ook wel wat op Hister unicolor lijken - misschien dat het aantal ribbels/randjes op de rug doorslaggevend is ??

Meer/andere Histeridae vind je ook in Reitter Fauna germanica, Band II, op kleurplaat "Tafel" 65, 66 en 67 - met best wel veel zwarte soorten helaas :(

De bijbehorende teksten vind je vanaf pagina 277 - ik heb die nog niet gelezen (en kan je er dus niks slims over vertellen) omdat ik dit alles recent opgezocht heb vanwege de kever op het plaatje hieronder (uit Cyprus) waarbij ik met alleen plaatjes kijken met de bovenstaande links en google uitkwam op Saprinus maculatus of Hister quadrimaculatus en die laatste het volgens mij en zo te zien wel zal zijn (?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Kees v.d.Berg

Dankje voor de informatie, ik denk niet dat het erin zit dit beestje op basis van deze enkele foto te determineren. Hij blijft wat mij aangaat mooi op ? staan.
Desalniettemin leuke info pagina's die je aandraagt ze staan wel bij mijn favorieten.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Arp

#3
Citeerik denk niet dat het erin zit dit beestje op basis van deze enkele foto te determineren.
Hoi Kees, niet zo snel opgeven  ;)

Ik kan je niet helpen, omdat ik zelf niks van kevers weet, maar dacht dat je het misschien leuk vond om de "literatuur" erbij te hebben die ik net deze week vanwege die rooie Cyprioot opgezocht had  ^_^

Zelf ben ik hier altijd nogal blij verrast te zien wat mensen als Theodoor, Jan Cuppen et al. nog van één keverfoto kunnen maken ... wie weet komen die ook nog langs dus is er nog niks verloren. Ondertussen lift ik stiekem met jou mee met de rooie  :gap:

Ik voeg jouw foto hier even direct in om hun een klikje extra te sparen ;) ...
Foto van Kees!:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Kees v.d.Berg

#4
Wees welkom, ik ben niet zo'n opgever hoor, alleen de soortgroep trekt mijn niet zo. Je kunt niet alles bijhouden.
Eerst dacht ik dat dat wel zou lukken maar bij elke nieuwe waarneming eindig ik bijna met meer vragen dan voor ik er aan begon.
Ik ben zeker wel blij met de door jou aangegeven literatuur, dus maak je niet bezorgd. :D

ken je deze? http://www.koleopterologie.de/gallery/
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Arp

Citeerken je deze? http://www.koleopterologie.de/gallery/
Zekers - Geweldige site  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Nee, Histeridae van foto's lukt me niet ...

Theodoor

Kees v.d.Berg

Als jij er al niet uitkomt Theodoor dan vergeet ik het maar desalniettemin allen bedankt.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!