Rare kop op 4kj zilver, of dikke pont met korte poten en rare handpennen?

Gestart door ZLHaberham, maart 13, 2013, 22:43:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZLHaberham

Hallo.

Vanmidaag 13-3, Amstel ter hoogte van Station Amsterdam Amstel. Ik vind dit al de hele middag een zekere 4kj zilvermeeuw met een hele rare (ergens tussen Pontische en Grote Mantelmeeuw) kop (redenering: pootlengte en dikte past binnen zilvermeeuwenvariatie, korte handpenprojectie, geen buikje, spiegel op p10 maar geen zwart op p5, ondanks 3e-generatie handpennen). Naar mate de avond vordert daalt die zekerheid. Iemand zin om er iets zinnigs over te bedenken? Ik heb het gevoel dat ik één of andere ontzettend simpele denkfout maak.

Bij voorbaat dank,
Zainal.

Het betreft deze waarneming
http://adam.waarneming.nl/waarneming/view/74317124
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2013-03-13 Amstel - t.h.v. Amsterdam
Foto's:

ZLHaberham

Op het risico af dat ik tegen mezelf ga praten ;): zie ik nou negen in plaats van tien handpennen rechts, en mist hij p5? Dat verandert het één en ander.

Jeroen Nagtegaal

Lijkt mij ook wel te missen... Overigens ook wel een erg klein donker oogje voor een Zilver, is het niet?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ZLHaberham

Ja, precies, en een enorm voorhoofd en dunne snavel. Maar ik kan de handpentekening toch niet rijmen met een pont (te volwassen voor 3kj, niet ver genoeg voor 4kj), en het hele lichaam lijkt daar ook niet goed bij te passen. Poten niet wezenlijk anders dan zilver; erg compacte vogel.

Als het een pont zou zijn is het een 4kj; staartband te vaag voor een 3kj. Zou het kunnen dat hij dan de buitenste vijf handpenenn in een quasiwillekeurige volgorde ruit? 1-4 al 3e generatie, 8-9-10 2e, en wat daartussen aan de hand is snap ik niet? Geen duidelijke witte toppen, wel grijze binnenvlag?

ZLHaberham

Goed. Van afwijkende zilver vooralsnog geherdetermineerd als een afwijkende pont.

adriaens

Een dergelijk bruine ondervleugel lijkt me vrij onmogelijk voor een 4kj (of oudere) Pont.
De handpennen zijn allemaal van dezelfde generatie (Hoe kom je erbij dat er verschillende ruigolven tegelijkertijd zouden bestaan bij soorten als Zilver- en Pontische Meeuw?) en ik denk niet dat je ze goed kunt tellen hier.
Ik zou het op Zilvermeeuw houden...

ZLHaberham

Citaat van: adriaens op maart 15, 2013, 10:06:45 AM
(Hoe kom je erbij dat er verschillende ruigolven tegelijkertijd zouden bestaan bij soorten als Zilver- en Pontische Meeuw?)

Het leek mij inderdaad onwaarschijnlijk, maar ik snap nog steeds niet helemaal wat ik zie, dus dan maakt een kat rare sprongen ;). Als P5 niet mist is het normale 4kj-zilver-vleugel, mist P5 wel dan heeft p4 zwart op de buitenvlag, zou P5 dus waarschijlijk een bandje hebben, en word ik gek, want dan klopt de hele vleugel niet. De suggestie dat ze hier gewoon niet goed te tellen zijn is inderdaad een stuk beter voor mijn geestelijke gezondheid, dus nu staat hij weer op zilver  ;D.

Blijft een rare kop, toch.