Swarovski telescooprail

Gestart door lennartv, maart 12, 2013, 23:22:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

lennartv

Hallo allemaal,


Ik ga waarschijnlijk deze week een Swarovski adapter aanschaffen om te digiscopen. Op Youtube heb ik wat filmpjes opgezocht over hoe dat in de praktijk precies werkt. Ik zag dat bij de demonstratie ook gebruik werd gemaakt van een Swarovski telescooprail. Die zou voor meer stabiliteit zorgen. Nu snap ik natuurlijk dat zo'n man ook graag reclame wil maken en ik zag  bovendien ook dat het ding 130 euro kost. Mijn vraag was daarom: Hoe nodig is een telescoopstabilisator bij het digiscopen?


Wellicht zijn er mensen die vanuit eigen ervaring kunnen vertellen of zij het ding erg gewaardeerd of gemist hebben. Als het alleen maar een 'luxeproduct' is dan denk ik niet dat ik er geld aan uit ga geven (ik moet als scholier ook op de kleintjes letten), maar als er gebruikers zijn die het ding erg aanbevelen, dan zou mij dat in ieder geval een beter beeld geven over het nut ervan.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

jpdejong

#1
Hoi,

Weet niet welk statiefkop je gebruikt(merk), er is ook een goed kopere van ongeveer 35euro. Ik gebruik deze met een gitzo plaat en heb zo meer stabilliteit. Licht ook een beetje aan hoe zwaar de camera is. Deze geeft wel steun maar je kan dan niet het gewicht verschuiven. Maar dat doe ik met de gitzo kop.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/23617/swarovski-telescoop-basis.html

In de rubriek te koop heb ik een swarovski DCB-A adapter te koop staan met een klein makement. Mocht je in de buurt wonen kan je altijd komen uit proberen en kijken hoe ik het gebruik met de stabilisator en kop.

Groeten jan-peter

lennartv

Bedankt voor je antwoord! Ik gebruik zelf een Manfrotto statief met dito kop. Het exacte type zou ik zo niet weten.
Volgens mij is het niet mogelijk om te kop de verschuiven. Ik heb een vrij eenvoudige statiefkop genomen die ik kan draaien en naar boven en naar beneden richten. Dat was voor mij voldoende en dat voldoet nog prima. Ik ben dus bang dat de telescoop basis die jij me aanraadt bij mij niet helemaal zal werken.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Corné Timmers

Hoi Lennart,
ik gok dat jij de manfrotto 128RC statiefkop hebt. Bij een test van de Twentse Vogelwerkgroep - http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven/panoramakoppen.htm - komt qua stabiliteit en geschiktheid voor digiscoping de manfrotto 128LP zeer goed uit de bus. Deze kost volgens mij een tientje of 8, dus minder dan de swarorail (en die heb je dan niet meer nodig, omdat je met de 128LP de scoop ook kunt verschuiven). Nadeel van deze kop is dat snelkoppeling niet mogelijk is.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Corné Timmers

Moet ik nog wel even aan toevoegen: met jouw statiefkop kun je ook prima digiscopen. Pas als je naar hoge kwaliteit foto's streeft, dan moet je natuurlijk verder in de buidel gaan tasten.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

KorHaan

Citaat van: Corné op maart 13, 2013, 19:25:01 PM
Hoi Lennart,
ik gok dat jij de manfrotto 128RC statiefkop hebt. Bij een test van de Twentse Vogelwerkgroep - http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven/panoramakoppen.htm - komt qua stabiliteit en geschiktheid voor digiscoping de manfrotto 128LP zeer goed uit de bus. Deze kost volgens mij een tientje of 8, dus minder dan de swarorail (en die heb je dan niet meer nodig, omdat je met de 128LP de scoop ook kunt verschuiven). Nadeel van deze kop is dat snelkoppeling niet mogelijk is.


Ik vraag me af of je met die 128 LP wel genoeg uitloop hebt, qua schuiven. Ik heb een Velbonkop met snelkoppeling, die je kunt verschuiven naar voren, wat handig is om mijn achterlastige ( 'back-heavy') Leica televid 77 scoop beter in balans te brengen. Maar als je ook nog een digiscoopopstelling op het oculair wilt zetten, heb je echt wel een rail nodig.

Welke telescoop je gebruikt, is ook nog van belang; bij een 'back-heavy' telescoop is een rail gewoon noodzakelijk voor digiscopen, bij een 'front-heavy' telescoop zou je misschien met een LP128 statiefkop toekunnen, zonder rail.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

#6
Citaat van: jpdejong op maart 13, 2013, 17:49:56 PM
Hoi,

Weet niet welk statiefkop je gebruikt(merk), er is ook een goed kopere van ongeveer 35euro. Ik gebruik deze met een gitzo plaat en heb zo meer stabilliteit. Licht ook een beetje aan hoe zwaar de camera is. Deze geeft wel steun maar je kan dan niet het gewicht verschuiven. Maar dat doe ik met de gitzo kop.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/23617/swarovski-telescoop-basis.html

In de rubriek te koop heb ik een swarovski DCB-A adapter te koop staan met een klein makement. Mocht je in de buurt wonen kan je altijd komen uit proberen en kijken hoe ik het gebruik met de stabilisator en kop.

Groeten jan-peter


Die Swarovski Telescoop Basis in de link ken ik niet, maar er staat uitdrukkelijk bij dat deze voor gebruik ZONDER statief is. Kun je dat ding ook op statief zetten?
Ik snap de link niet zo goed...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


EDIT: ik lees dat je de Basis ook op statief kunt zetten! Slecht gelezen, sorry.

jpdejong

Hoi,

Ik gebruik hem met de gitzo 2720 met een lange plaat. De telescoop basis bied extra steun aan de achterkant van de scoop. Ik vond hem aardig bewegen/trillen. Onder de telescoop basis zit gewoon weer een schroefgat voor een lensplaat.

Groeten jan-peter

lennartv

De 128LP statiefkop vind ik zelf toch wel wat onpraktisch. Dat komt voornamelijk omdat ik graag snel switch tussen telescoop en fototoestel (met 200-500 mm), met zo'n statiefkop wordt dat een stuk lastiger. Ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen hoe het in de praktijk werkt. Daarna kan ik alsnog besluiten om voor een rail te kiezen (en wellicht is er tegen die tijd ergens een goedkoper tweedehansje te koop ;) )
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com