Missing Paddestoelen -id's

Gestart door Floppy, augustus 18, 2005, 22:07:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Onlangs zag ik deze paddestoelen.  :)  
Van dit onderwerp weet ik nog minder dan van de overige onderwerpen.  :(
Iemand een idee welke dit zijn?

1


2


3


4


5


6  


7 Aardappelboleet ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Floris,

Ik zal wat namen noemen, maar veel heb je er niet aan. Ik doe wel aan paddestoelen, maar zelfs in de vrije natuur vind ik ze nog hartstikke moeilijk.
De eerste lijkt me een soort van ridderzwam, Tricholoma. Die hele zwerm bij de boomstronk is een soort Mycena en de laatste tot slot die weet ik (en velen met mij) , dat is de zeer algemene Gele Aardappelbovist.

Han.

han.endt

#2
De groenige die je er net bij zet (onder de mycena), daar moet je afblijven. De Groene Knolamaniet, dodelijk giftig.

Han.

laatvlieger

Pfffff vrijwel onmogelijke foto´s... Probeer de volgende keer ook de zijkant en de onderkant te fotograferen (bijvoorbeeld door er een spiegeltje onder te leggen)
Kijk eens in een goede paddestoelenfotogids of op internet hoe paddestoelen gefotografeerd worden. Als je ze goed fotografeerd kun je er zoveel meer mee!!


De laatste lijkt me een aardappelbovist Scleroderma citrinum
De 5e zou een Boleet kunnen zijn? Maar daarvoor zou ik de onderkant en de steel moeten zien (Als ie al een steel heeft..)

De 4e zou Amanita phalloides (groene knolamaniet) maar de franje langs de hoedrand zit me een beetje dwars.

Al die kleine grijze paddestoeltjes bij elkaar is denk ik of een Mycena of een inktzwam.

die tweede foto weet ik niks van dat is een andere groep dan de normale paddestoelen.



Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

#4
CiteerDe 4e zou Amanita phalloides (groene knolamaniet) maar de franje langs de hoedrand zit me een beetje dwars.
De franje klopt wel, dat zijn resten van de beurs. Net zoals de ring.

Met enige reserve:
Foto 5: Loodgrijze Bovist
Foto 6: Zwartwordende Bovist

gardensafari

Ik dacht bij de eerste aan de Grijze Russula (Russula adusta), alleen vraag ik mij af of de soort op de foto niet net te veel plaatjes heeft?

Tip: pluk er eentje en snij de steel en de hoed door en kijk of die verkleuren en hoe snel. Kleur en snelheid van verkleuren geven vaak een goede indicatie van de soort.

Voor het snijden eerst de onderkant fotograferen.

groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

#6
CiteerIk dacht bij de eerste aan de Grijze Russula (Russula adusta), alleen vraag ik mij af of de soort op de foto niet net te veel plaatjes heeft? 
Hans,

De hoed is bij adusta toch niet radiaal gestreept? Ook heeft adusta roomkleurige plaatjes en de plaatjes zijn hier zuiver wit.

Han.