kleine of grote barmsijs?

Gestart door a.belfroid, maart 12, 2013, 21:28:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.belfroid

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://walcheren.waarneming.nl/waarneming/view/74283504
onzeker Kleine Barmsijs - Carduelis cabaret gezien op 2013-03-11 Gapinge - dorp e.o.
Foto's:


en

http://walcheren.waarneming.nl/waarneming/view/74272463
onzeker Kleine Barmsijs - Carduelis cabaret gezien op 2013-03-10 Gapinge - dorp e.o.
Foto's:


bij voorbaat dank Angelique Belfroid


frankneijts

Voor een echt 'klassieke' Kleine zou ik 'm nog wel wat bruiner willen zien, net name op de kop en flanken (maar wellicht net een tikje overbelicht?). Ook oogt de vogel wat fors met een tamelijk grove snavel en ook dat vind ik niet zo 'lekker' voor een goede Kleine. Voor een (goede) Grote is-t-ie weer wat te bruin eigenlijk dus zou ik de waarheid hier in het midden laten: Barmsijs spec., fraai adult mannetje overigens.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

a.belfroid

Nieuwe foto's van deze vogel. Nu met juiste belichting. En ter vergelijking putter en huismus. Witte vleugelstreep en relatief lichtere stuit en duidelijke lichtere lengtestrepen over rug wijzen volgens mij nu duidelijk op grote barm.

url]http://walcheren.waarneming.nl/waarneming/view/74306202[/url]
Grote Barmsijs - Carduelis flammea gezien op 2013-03-13 Gapinge - dorp e.o.
Foto's:






Angelique


frankneijts

#3
Inderdaad zijn deze foto's qua belichting een stuk beter. Voor een (goede) Grote Barmsijs is de vogel te bruin en de lichte partijen (zoals de vleugelstreep) niet wit genoeg. Bovendien is de vogel aan de kleine kant als je 'm vergelijkt met een Putter, zeker omdat dit een adulte man is. Zou d't toch maar een Kleine van maken....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Het lijkt inderdaad het meest op een kleine barmsijs maar zo diep roodgekleurd zie ik die zelden of nooit. Dat zou dan weer pleiten voor grote, maar de bruine mantel past daar echt niet op. Kleine barmsijs is het meest waarschijnlijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op maart 15, 2013, 11:29:02 AM
Het lijkt inderdaad het meest op een kleine barmsijs maar zo diep roodgekleurd zie ik die zelden of nooit. Dat zou dan weer pleiten voor grote, maar de bruine mantel past daar echt niet op. Kleine barmsijs is het meest waarschijnlijk.

De intensiteit van de rode kleur is, zoals je ongetwijfeld weet, een kwestie van slijtage Maarten en wordt dus "erger" naarmate het voorjaar vordert. Misschien zie je niet zoveel 'barmsijzen' (meer) in maart? Bij het doornemen van mijn eigen barmsijsfoto's (ca. 150) om te zoeken naar zó'n rooie man, viel me bijvoorbeeld op dat die zo'n beetje allemaal stammen uit november t/m januari en geen enkele uit maart....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Het overgrote deel van mijn barmsijzenervaring stamt uit november. Dan komt deze roodkleuring bij kleine zelden voor. Ooit zag ik in juni een zeer intens rood gekleurde barmsijs. Maar dat was in noord Finland en het was een grote.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips