Wespendief in augustus

Gestart door Rikstar, november 28, 2012, 12:48:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: V S van Bergen op maart 14, 2013, 09:29:46 AM
Ja, inderdaad. Ik ben helaas vergeten aan Rob Bijlsma te vragen hoe dat zat met die 9 % juveniele vogels die ze tijdens de voorjaarstrek telden.. Als het goed is, is het nog steeds zo dat jonge vogels de eerste anderhalf jaar in Afrika blijven.

Ik vraag me af of we dat gegeven niet als een "jeugdzonde" van RB moeten beschouwen: ook andere resultaten uit datzelfde onderzoek ('Ongestuwde trek van roofvogels in het binnenland') hebben tot ernstig wenkbrauwfronsen geleid.....  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Dat denk ik ook en dat is natuurlijk helemaal niet erg. Althans, niet zolang dat soort cijfers blijven staan als de waarheid.

In ieder geval heb ik of toevalligerwijs juist vogels getroffen in matig geschikt habitat en zijn er vogels in ander habitat die veel voortvarender ruien (mijn 'steekproefgroep' is natuurlijk erg klein) of het in het tweede kalenderjaar terugtrekken is zeer onwaarschijnlijk omdat er eerst nog heel veel energie geïnvesteerd moet worden in de rui. Leuke veronderstelling, helaas bevat observado weinig foto's van Wespendieven in het winterkwartier.

Over dat habitat, wij zagen 3 of 4 maal Wespendieven en dat was steeds in 'thornveld'. Dus vrij open landschap met accacia's waarin in ieder geval voldoende, maar relatief kleine wespennesten vrij in de bomen hangen. En die kunnen aardig steken. Ik weet niet wat onze Wespendieven in het buitenland doen, maar wat ik in Oman heb gezien en gehoord van Oriental Honey Buzzard is dat ze hele dagen in de kruinen van palmen rondhangen. Ook daar voldoende boomnesten van wespen. Misschien graven wespendieven in het winterkwartier niet alleen nesten uit, maar jagen ze ook op die hoog en vrijhangende nesten. Of ze eten fruit, dat kan natuurlijk ook...  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

V S van Bergen

Ze willen wel eens fruit eten. Zo schijnen wespendieven gek op banaan te zijn! het zou mij ook niks verbazen als ze gewoon boomnesten van wespen prederen. Ik ben wel eens een filmpje op youtube tegen gekomen waar dat te zien was.

Ik vraag me af of ze, in tegenstelling tot buizerds en haviken, in één jaar tijd hun gehele verenpak wisselen. Met alle informatie die ik tot nu toe tot mij heb gekregen ben ik geneigd te beweren dat dat zo is.

frankneijts

Citaat van: BramtK op maart 14, 2013, 10:47:35 AM
.........Of ze eten fruit, dat kan natuurlijk ook...  ;)

BWP: "Fruit and berries taken from ground or plucked from trees......"  8)
Groeten,

Frank

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

En om het nog wat lastiger te maken Frank en Bram !
Eten ze daadwerkelijk het fruit ?
Overrijp fruit en zeker als het op de grond ligt , gaat onmiddellijk gisten , met als gevolg dat ze in zeer korte tijd (zeker bij hoge temperaturen) helemaal vol zitten met larven van Fruitvliegjes. Ze zijn weliswaar klein ( 2 mm) , maar ze kunnen soms met hele 'scheppen' naar binnen worden gewerkt , temeer omdat ze larven van wespen ook niet versmaden.
Wellicht is scherpere waarneming wenselijk bij het kijken naar fruitetende Wespendieven.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

BramtK

Eerdergenoemde heer Bijlsma beschrijft in zijn nieuwste boek dat de tamme Wespendieven die hij onder zijn hoede heeft gehad, gek zijn op zoetigheid. Ik weet niet meer precies waar het om ging, maar ik meen iets met bananensmaak. Vandaar de suggestie fruit. Neemt natuurlijk niet weg dat meer kennis over Wespendieven nuttig zou zijn.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: Herman van der Klis op maart 14, 2013, 13:59:10 PM
En om het nog wat lastiger te maken Frank en Bram !
Eten ze daadwerkelijk het fruit ?
Overrijp fruit en zeker als het op de grond ligt , gaat onmiddellijk gisten , met als gevolg dat ze in zeer korte tijd (zeker bij hoge temperaturen) helemaal vol zitten met larven van Fruitvliegjes. Ze zijn weliswaar klein ( 2 mm) , maar ze kunnen soms met hele 'scheppen' naar binnen worden gewerkt , temeer omdat ze larven van wespen ook niet versmaden.
Wellicht is scherpere waarneming wenselijk bij het kijken naar fruitetende Wespendieven.

mvg

Herman van der Klis

Als BWP vermeldt dat ze fruit eten, vreten die beesten ook fruit Herman... 8)  (O.a. wordt ook beschreven hoe ze het vruchtvlees van de pitten verwijderen....)
Groeten,

Frank

Herman van der Klis

Ach......je kunt het ook bijna wel verwachten van deze grote 'verdwaalde ' roofvogel (binnen zijn orde en beperkte evolutionaire tijdschaal) met zijn krachtige haaksnavel en scherpe klauwen die zich op enig moment heeft verlaagd tot een larfjes-etende predator en zelfs tot het snoepen van fruit.
Het moet welhaast een onbegrijpelijke switch zijn geweest voor deze grote carnivoor om tot een dergelijke voedselkeuze over te gaan en ook deze eigenschappen nog heeft weten vast te houden.

Zou ie zichzelf dan toch transformeren tot een ..........pakweg........een duif ?

mvg

Herman van der Klis

Herman van der Klis

V S van Bergen

Er zijn wel wat vergelijkingen met bijvoorbeeld de houtduif. Neem bijvoorbeeld het vlinderen en vrijwel standaard twee eieren. Misschien vandaar ook de liefde voor duivenpullen...

frankneijts

Citaat van: Herman van der Klis op maart 14, 2013, 18:02:28 PM
Ach......je kunt het ook bijna wel verwachten van deze grote 'verdwaalde ' roofvogel (binnen zijn orde en beperkte evolutionaire tijdschaal) met zijn krachtige haaksnavel en scherpe klauwen die zich op enig moment heeft verlaagd tot een larfjes-etende predator en zelfs tot het snoepen van fruit.
Het moet welhaast een onbegrijpelijke switch zijn geweest voor deze grote carnivoor om tot een dergelijke voedselkeuze over te gaan en ook deze eigenschappen nog heeft weten vast te houden.

Zou ie zichzelf dan toch transformeren tot een ..........pakweg........een duif ?

mvg

Herman van der Klis

En wat dan met Torenvalken Herman? BWP 2 blz. 293: "Falco tinnunculus..... in extreme winter conditions may be compelled to eat improbable food, e.g. apples Malus...... Zie je 't al voor je, een Torenvalk die hangt te bidden boven een golden delicious....?  8)
Groeten,

Frank

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs