Pentax Papilio

Gestart door Windekind, maart 10, 2013, 18:46:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wilfred

Budel is niet om de hoek...maar ze sturen hem vast ook op.
Daar zou ik wel even naar informeren want dat is niet vanzelfsprekend.


[/size] 

Windekind

Net bestelt


..... wordt aangetekend en verzekerd opgestuurd voor de prijs van 125 euro inclusief.


:duim:


Wilfred .....supertip  ;)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Wilfred

Goed geregeld en sympathiek dat ze dat doen bij Rooijmans  :duim:
Daar komt immers toch weer wat extra handling aan te pas voor die toch al zeer lage prijs.
Laat nog eens weten hoe de Papilio je bevalt !

KorHaan

Nog één aspect van de Papilio, wat nog niet genoemd is:


De draagriem gaat met een kliksysteem in de busjes op de kijker. Je klikt links en rechts eenvoudig de piefjes in de verzonken aansluiting en de riem zit vast. (Wel eerst de dunne eindjes van de draagriem in die piefjes wurmen, wat enige concentratie vereist.)

Als je de riem wilt losmaken, druk je op een veersysteem in de busjes en kun je de piefjes eruit halen. Zo kun je snel en eenvoudig de riem loskoppelen/aansluiten.

De kijker hangt goed plat op het lichaam, en het bredere nekdeel van de riem voelt comfortabel aan. Ik vind dit goed uitgedacht en prima uitgevoerd van Pentax.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Windekind

Gisteren al de Pentax papilio in goede orde ontvangen.
Een pluim voor Rooijmans.


Wat een heerlijk licht maar toch degelijk aanvoelend kijkertje.
Deze had ik al veeeel eerder moeten kopen.


Ik vind de kijker verbazingwekkend scherp en helder, zeker voor een kijker van 119 euro en prima geschikt voor vogels kijken.
Maar waar het me natuurlijk om ging was de 50cm afstand van waar je scherp kan stellen.


En...kerel kerel kerel.. wat een prachtige ervaring.  :rolleye:


Minivliegjes in de tuin die tot zover voor mij niet meer dan minivliegjes waren blijken ineens prachtige dieren.
Straks moet ik ook nog de diptera er bij doen ...pfff.


Er van uit gaan dat ik met het blote oog zonder kijker tot ongeveer 20cm dichtbij scherp zie kan ik met deze kijker dus op 50cm alles nog ongeveer 4x groter zien dan meest dichtbij zonder kijker (de kijker schijnt op 50cm 10x te vergroten dus dat is dan equivalent voor 5cm dichtbij met blote oog. Bovendien is in laatste geval t beesie meestal weg.


Ik ben zeer tevreden .....een dikke 9, zeker voor een prijs van 119 euro !








Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Margreet Kwh

 :duim: Leuk dat je zo'n enthousiast verhaal post, Elmar!
Ik kan het alleen maar beamen. Ook voor floristen onmisbaar!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wilfred

Ja leuk en herkenbaar dat enthousiasme.
Los van allerlei meetkundige waardes over lichttransmissie, kleurweergave, etcetera is de Wow-factor van de Papilio ongekend, zoals ik al eerder schreef. De lage prijs doet daar nog een flinke schep bovenop.


KorHaan

Citaat van: Windekind op augustus 16, 2013, 13:59:22 PM
Gisteren al de Pentax papilio in goede orde ontvangen.
Een pluim voor Rooijmans.


Wat een heerlijk licht maar toch degelijk aanvoelend kijkertje.
Deze had ik al veeeel eerder moeten kopen.


Ik vind de kijker verbazingwekkend scherp en helder, zeker voor een kijker van 119 euro en prima geschikt voor vogels kijken.
Maar waar het me natuurlijk om ging was de 50cm afstand van waar je scherp kan stellen.


En...kerel kerel kerel.. wat een prachtige ervaring.  :rolleye:


Minivliegjes in de tuin die tot zover voor mij niet meer dan minivliegjes waren blijken ineens prachtige dieren.
Straks moet ik ook nog de diptera er bij doen ...pfff.


Er van uit gaan dat ik met het blote oog zonder kijker tot ongeveer 20cm dichtbij scherp zie kan ik met deze kijker dus op 50cm alles nog ongeveer 4x groter zien dan meest dichtbij zonder kijker (de kijker schijnt op 50cm 10x te vergroten dus dat is dan equivalent voor 5cm dichtbij met blote oog. Bovendien is in laatste geval t beesie meestal weg.


Ik ben zeer tevreden .....een dikke 9, zeker voor een prijs van 119 euro !


:duim:  Leuk verslagje.


En geen last van zwarte vlekken?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Wat een leuk topic! Je krijgt er gewoon zin van om naar insecten te kijken ;) En dat Rooijmans een superzaak mét service is, wordt maar weer eens bevestigd. Denk er hard over om ook een Pentax aan te schaffen
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

M. Hoogteijling

Als ik de afbeeldingen van de kijker zie dan vraag ik me af, gezien de bouw, of de oculairs wel dicht genoeg bij elkaar kunnen voor mijn ogen. Met een gewone verrekijker staan ze al dicht bij elkaar. Geldt voor deze kijker hetzelfde als "normale" kijkers?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

#40
Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 17, 2013, 22:38:34 PM
Als ik de afbeeldingen van de kijker zie dan vraag ik me af, gezien de bouw, of de oculairs wel dicht genoeg bij elkaar kunnen voor mijn ogen. Met een gewone verrekijker staan ze al dicht bij elkaar. Geldt voor deze kijker hetzelfde als "normale" kijkers?



Marijn,


Ja, dat maakt geen verschil.


Oogpupilafstand, de inter-pupilary distance, bedraagt 56 tot 74 mm.


Als je nog een recept van je bril hebt liggen, kun je daar je eigen pupilafstand op vinden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

Bedankt Ronald! Deze specs komen overeen met die van m'n dagelijkse verrekijker. Op m'n brilrecept staat per oog de "pd" aangegeven en die is bij beiden gelijk. Als ik ze optel zit op 59. Maar ach, maakt niet uit nu de afstandsvariatie hetzelfde is. Leuk, denk dat ik het doe
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 18, 2013, 11:30:29 AM
Bedankt Ronald! Deze specs komen overeen met die van m'n dagelijkse verrekijker. Op m'n brilrecept staat per oog de "pd" aangegeven en die is bij beiden gelijk. Als ik ze optel zit op 59. Maar ach, maakt niet uit nu de afstandsvariatie hetzelfde is. Leuk, denk dat ik het doe


:duim:

Alex Kwak

Misschien dat er komend weekend op de DBF nog een leuke aanbieding is...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Windekind

...beetje laat...maar idd geen zwarte vlekken bij mij met oculairringen uit. Mijn belangrijkste minnetje is af en toe een lichte schittering bij zonlicht...maar is geen swaro en ik blijf enthousiast ;D
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

M. Hoogteijling

We (dochterlief en ik) hebben er ook 1! Via de onvolprezen service van Foto Rooijmans te Budel supersnel ontvangen. Gaaf kijkertje zeg, lekker lciht en mooi beeld. Zonder bril lukt het mij beter dan met bril, daarvoor staan de oculairen net niet dichtbij elkaar genoeg. maar wat ik vind is minder belangrijk want hij is van Faye. Zij vindt 'm ook mooi om te zien en om door heen te kijken. Scherpstellen luistert echter zeer nauw, ben benieuwd of ze geduldig genoeg blijft :-)

Inderdaad een superhandig systeem om de draagriem te bevestigen zeg.

bedankt voor de tips, nu op zoek naar klein spul,

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

hendrik.h

Ook maar 1 besteld bij foto Rooijmans.
gr hendrik.

hendrik.h

Kijker inmiddels ontvangen,wat een fijne kijker.
gr hendrik.

jeanette

juli 26, 2013, 20:33:36
Jeanette,
My pleasure  8)
Wat ik al dacht: rubber ring erop en klaar. Ik hoop wel dat ze dit kosteloos gaan doen, want een hele oogcup vervangen hoeft dus niet. Laat even weten hoe een en ander is gegaan.
Vriendelijke groet,
Ronald
......................................................................
@Ronald,
Eindelijk kan ik  laten weten hoe het is gegaan....
Regelmatig ontving ik  bericht  van CameraNu dat het nog niet was opgelost, de levering op zich liet wachten etc,.  ...en dat bleef zo gaan.
Eergisteren kreeg ik het  volgende bericht :
,,Aangezien de reparatie van uw kijker veel en veel te lang duurt, hebben wij besloten u een nieuwe kijker toe te sturen. We hopen dat we hiermee het voor u goed hebben opgelost.".
Gisteren heb ik die ontvangen en voor mij is de zaak afgedaan. Blijft  jammer dat ik  mijn Papilio   net in de insecten-periode niet heb kunnen gebruiken, maar ik ben blij dat ik er nu weer over beschik.

groeten van jeanette


 
 

KorHaan

Jeannette,


Bedankt voor de update. Inderdaad wel jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar ze hebben het elegant opgelost.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Corné Timmers

Onlangs heb ik de Papilio 8,5x voor mijn verjaardag gekregen.


Conclusie: een topkijkertje voor vlinders, libellen, en eigenlijk alles wat zich binnen 10 meter bevindt. Prachtig beeld, met alle details. Lekker licht, compact - maar net niet compact genoeg voor bijvoorbeeld je broekzak. Ik weet niet of het aan mijn exemplaar ligt, maar hij is niet helemaal kleurneutraal: een wat warm gelig beeld, maar niet dermate dat het storend is. Het draagbandje dat je erbij krijgt vind ik waardeloos, maar ze moeten voor die prijs natuurlijk ergens op bezuinigen. Ik ga het vervangen voor een platte schoenveter.


Voor vogels vind ik de papilio 8,5 minder geschikt, want:
- Met 21 mm lenzen zijn de grenzen van comfortabel kijken vrij snel bereikt. Dit kan ook aan mij liggen: ik heb één lui oog.
- Door het lage gewicht vind ik het lastig het kijkertje goed stil te houden; daardoor meer last van trillingen.
- Beperkt beeldveld.


Voorts vind ik de eye relief net te beperkt voor kijkcomfort mét bril.


Kortom: superding, lage prijs, kopen, behalve als je iets zoekt speciaal of voornamelijk voor vogels.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers