Pentax Papilio

Gestart door Windekind, maart 10, 2013, 18:46:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Hoe zijn de ervaringen met pentax papilio voor insecten ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Windekind op maart 10, 2013, 18:46:25 PM
Hoe zijn de ervaringen met pentax papilio voor insecten ?
Lijkt me handig om daar even een nieuw topic voor te openen. Maar de geluiden die ik hoor zijn louter positief. Overigens is bij ik meen de Libellen er al af en toe wat over geschreven.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Citaat van: Windekind op maart 10, 2013, 18:46:25 PM
Hoe zijn de ervaringen met pentax papilio voor insecten ?

Echt geweldig, ik zou niet meer zonder kunnen/willen ;D
Hij stelt op een halve meter scherp en ik kan bij libellen zelfs het kleinste detail zien.
Het is aan te raden de 8.5x te nemen.

KorHaan

Ik heb de 6,5x21.
De details zijn erg indrukwekkend, zelfs bij 6,5x vergroting. In goed daglicht erg helder.

De Papilio is een reverse porro, de objectieven staan dichter bij elkaar dan de oculairs.
Het unieke van deze kijker is, dat de objectieflenzen bij het dichtbij scherp stellen naar voren en naar elkaar toe bewegen. Geen andere kijker heeft dat. De railsjes waarin de objectieven lopen, hebben een lichte, gelijkmatige kromming waardoor de lenzen bij elkaar komen en je op zeer korte afstand een rustig beeld krijgt. Je ogen hoeven niet te 'werken' om één beeld van het object te vormen. De lenzenconstructie doet dat voor je.

De werking is eenvoudig te constateren als je door de objectiefkant naar binnen kijkt.
Achter de glasplaat die de voorkant afsluit tegen vuil en vocht, zie je de schuivende objectieven.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Windekind

#4
Ook wat jouw betreft een aanrader dus Ronald ?
Lekker licht , voor insecten perfect en voor vogels ok.
Kan ik dat zo samenvatten ?

En, hoezoe de 8,5 x Anne ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Lees wel veel over uitdraaien oogcups en ogen niet tegen ocuair aanhouden. Dan vrees ik al voor zwarte vlekken, waar ik zeer snel last van heb. B) maar t lijkt me super op 50cm scherp stellen met 8.5 of 6.5 x
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Anne Hueber †

Citaat van: Windekind op maart 13, 2013, 11:50:04 AM
En, hoezoe de 8,5 x Anne ?

De 8.5x vergroot toch net ff iets meer en er is nauwelijks een prijsverschil met de 6.5x.
De libellenmensen hebben eigenlijk allemaal 8.5x.

Windekind

Ok, maar gezichtsveld is minder en lichtsterkte ook, al maakt aatste niet uit voor libellen. Maar eetste wel bij volgen libel. However, 8.5 op 50 cm moetongelooflojk zijn .
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Margreet Kwh

Ik vind het een fantastisch kijkertje. Lekker licht en prima voor allerlei toepassingen. Ik vind er zelfs slakken mee in het mos aan mijn voeten.
Ik heb de 8,5 x 21-versie.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KorHaan

Citaat van: Windekind op maart 13, 2013, 11:50:04 AM
Ook wat jouw betreft een aanrader dus Ronald ?
Lekker licht , voor insecten perfect en voor vogels ok.
Kan ik dat zo samenvatten ?

En, hoezoe de 8,5 x Anne ?


Zeker, dat kun je zo samenvatten.


Ronald

KorHaan

Citaat van: Windekind op maart 13, 2013, 14:38:06 PM
Lees wel veel over uitdraaien oogcups en ogen niet tegen ocuair aanhouden. Dan vrees ik al voor zwarte vlekken, waar ik zeer snel last van heb. 8) maar t lijkt me super op 50cm scherp stellen met 8.5 of 6.5 x


Zwarte vlekken ontstaan vaak bij te veel eyerelief. De Papilio's (zowel de 6,5x als de 8,5x)  hebben een eyerelief van 15 mm. Dat moet in principe zwarte vlekken uitsluiten, maar het is altijd raadzaam om bij twijfel de kijker uit te proberen voor je besluit hem te kopen.

De Papilio's zijn uniek, kampioenen op de ultrakorte afstand. De ervaring die je krijgt als je op een halve meter een insect bekijkt, is 'jawdropping', je ziet details die met geen andere kijker te halen zijn. En dan heb ik nog de kleinere vergroting van de twee...


Groet, Ronald

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Windekind

Ben nog steeds voornemens een aan te schaffen, maar wordt in de link die ik twee posts hoger aangaf nu gezegd dat de 6.5 en 8.5 op 50cm dezelfde vergroting hebben, namelijk 10x ???. En dat verschil in vergroting alleen voor grotere afstand geldt ? Wie snapt dit en kan het me uit leggen ? Wie heeft dit getest of kan dat testen. Voor mij wel belan boj het maken van een keuze. Heb nog geen winkel in omgeving gevonen waar ze liggen.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Als ik je waarnemingen zo zie woon je in Velp (Gld). Eventueel kun je dan eens bij Hes van Zweden langs gaan op de markt in Arnhem.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

Citaat van: Windekind op mei 10, 2013, 17:00:09 PM
Ben nog steeds voornemens een aan te schaffen, maar wordt in de link die ik twee posts hoger aangaf nu gezegd dat de 6.5 en 8.5 op 50cm dezelfde vergroting hebben, namelijk 10x ??? . En dat verschil in vergroting alleen voor grotere afstand geldt ? Wie snapt dit en kan het me uit leggen ? Wie heeft dit getest of kan dat testen. Voor mij wel belan boj het maken van een keuze. Heb nog geen winkel in omgeving gevonen waar ze liggen.


Hoi Elmar,


In de link die je aangeeft van CloudyNights lees ik in de bijdrage van EdZ ( Ed Zarenski) dat de 6,5x21 op ultrakorte afstand fungeert als een 8x21, en de 8,5x21 als een 10x21.


Dit fenomeen zie je als de objectieven dichter bij elkaar staan. Een 8x dakkant-kijker heeft schijnbaar een grotere vergroting dan een 8x porro waarbij de objectieven wijder uit elkaar staan.
Bij de Papilio's staan de objectieven extreem dicht bij elkaar, en is bovendien de close-up extreem dichtbij. Ed Zarenski ( een expert op het gebied van kijkers) wijt de schijnbaar grotere vergroting aan een verschil in focale lengte, die bij zulke extreem korte afstanden de vergroting groter doet lijken. Dus de 6,5x is meer 8x, de 8,5x is meer 10x. Deze eigenaardigheid is dus vooral op zeer korte afstand te ervaren. In de verte fungeert een 6,5x21 als een 6,5x21, en een 8,5x21 als een 8,5x21.


Zelf heb ik dus bij de 6,5x21 kunnen ervaren dat de vergroting in close-up inderdaad wel heel erg groot is; bij de 8,5x21 zou dat dus nog groter zijn, schijnbaar 10x21.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Windekind

Ronald, dank voor je heldere uitleg. En ik zag dat ik het forum niet helemaal goed had gelezen. Blijft lastig, maar de 8.5 lijkt me een nog grotere sensatie. Aan de andere kant.is het dat bij 6.5 ook al en met een mooiere lichtsterkte en breder beeld. Echter insekten zijn vnl met mooi werr te bekijken. Zeker de soorten van hei en stuifzand. Die mensen op het forum vinden de 6.5 the neatrdt thing. Anne gaf aan dat iedere libellenfreak de 8.5 heeft. Lastig. Jeroen, hes van zweden ken ik natuurlijk maar heeft geloof ik geen pentax. Heb er in het verleden we dingen gekocht.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

KorHaan

Citaat van: Windekind op mei 10, 2013, 22:40:53 PM
Ronald, dank voor je heldere uitleg. En ik zag dat ik het forum niet helemaal goed had gelezen. Blijft lastig, maar de 8.5 lijkt me een nog grotere sensatie. Aan de andere kant.is het dat bij 6.5 ook al en met een mooiere lichtsterkte en breder beeld. Echter insekten zijn vnl met mooi werr te bekijken. Zeker de soorten van hei en stuifzand. Die mensen op het forum vinden de 6.5 the neatrdt thing. Anne gaf aan dat iedere libellenfreak de 8.5 heeft. Lastig. Jeroen, hes van zweden ken ik natuurlijk maar heeft geloof ik geen pentax. Heb er in het verleden we dingen gekocht.



Tja,


Ik heb helaas alleen ervaring met de 6,5x21.
Een week of wat terug heb ik in een Leicawinkel op de Lijnmarkt in Utrecht wel de 8,5x21 in de etalage gezien, maar ik kwam ergens anders voor en heb er verder niet naar gekeken. Wat achteraf jammer is, want ik had hem natuurlijk best even kunnen uitproberen.


Beide versies hebben een statiefaansluiting in de bodem, zodat je ze bij langer observeren even op een lichtgewicht statief kunt parkeren. Ik vond dat bij de 6,5x niet nodig, die kun je goed stil houden, maar zo'n functie is bij de 8,5x misschien soms wel handig.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

frankneijts

#18
Misschien interessant:

Beide Papilio's zijn nu verkrijgbaar bij de Vlinderstichting (http://www.vlinderstichting.nl/winkel.php?rid=7) en als je daarvan donateur bent, krijg je een korting van resp € 50 op de 6,5 (129 ipv 179 €) en zelfs €54 op de 8,5 (145 ipv 199 €). Dat donateursschap bedraagt € 25 p/jaar en daarvoor krijg je ook nog 4xper jaar het blad 'Vlinders'. Ik weet niet precies wat momenteel de 'normale' prijzen zijn in de gemiddelde foto/optiekwinkels voor deze kijkertjes maar de € 125 die ik een paar jaar geleden betaalde voor de 8,5x is inmiddels wel bijna 'vooroorlogs' ben ik bang, dus de kortingsprijzen die de Vlinderstichting hanteert lijken me goeie opties. Maar een telefoontje/mailtje naar Henri Rooymans (http://www.fotorooijmans.nl/spectorweb/info/) in Budel kan ook geen kwaad lijkt me....

Ik heb dus inmiddels al een aantal seizoenen ervaring met die 8,5 en, na 10-tallen jaren ervaring met andere (voormalige) 'dichtbij-kampioenen' als de (porro) Zeiss 8x30 en Swaro EL 8,5 x 42 (oude model) kan ik allen maar zeggen: er ging een nieuwe wereld voor me open, alsof ik door een loupe keek met 2 ogen. Uiteraard met alle nadelen van dien van een dergelijk concept (o.a. klein beeldveld en weinig scherptediepte) en, op afstand, niet echt goed vergelijkbaar met een Zeiss of Swaro maar voor dichtbij onverslaanbaar met supersnel verstelbare scherpstelschroef (kom daar 's om bij die ouwe EL..) en erg licht (idem), makkelijk vervoerbaar enzovoort, enzovoort. Elke insectenliefhebber die er (nog) geen heeft doet zichzelf te kort..... 8)
EDIT:
Eén nadeel kwam ik onlangs achter: wie gewend is aan een moderne, waterdichte kijker let er niet meer zo op waarschijnlijk maar als je, staande in het water, vooroverbuigt en de Papilio om je nek hebt hangen, kom je erachter dat dat glasplaatje aan de voorzijde níet waterdicht is.... :-[
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Citaat van: frankneijts op mei 12, 2013, 12:51:18 PM


...er ging een nieuwe wereld voor me open, alsof ik door een loupe keek met 2 ogen.

... Elke insectenliefhebber die er (nog) geen heeft doet zichzelf te kort..... 8)






Die dingen fungeren inderdaad als een binoculaire loupe; blij dat je dat even opmerkt.
En het is natuurlijk veel relaxter kijken met twee ogen.


Ik ben zelf niet zo'n insectenliefhebber, maar als je zo met zo'n Papilio naar een mier, een spin of een vlinder zit te kijken, snap je dat hard-core insectomanen er niet buiten kunnen.


Overigens is het wel jammer, dat die Papilio's de indruk wekken waterdicht te zijn ( met glasplaatje voor de objectieven, en met regendekseltje voor op de oculairs ) terwijl ze dat niet zijn. Misschien zou een versie 2.0 gemaakt kunnen worden door Pentax, die zo'n dip in het water wel overleeft.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Windekind

Dank voor de info, Frank en Ronald.
Dat waterdichte aspect vind ik niet zo fijn, maar ok.

Ik wil wel graag dat superdichtbijbeeld van insekten.  :P

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

jeanette

#21
Goed dat er een item is over dit heerlijke kijkertje. Zelf heb ik ook sinds augustus '12  de 6,5 x 21, en bevalt me uitstekend. Maar ik heb nu wel een probleem.... tijdens mijn speurtochten ben ik  de rechter oculairring kwijtgeraakt.
Hij  was gekocht via cameraNu, en ze schrijven dat ze  (nog) geen leverancier hebben  voor losse onderdelen van Pentax.
Krijg net bericht dat '' bij navraag bij de reparateur het onderdeel uit drie delen bestaat en het  rubberen gedeelte nog moet komen. De prijs voor het onderdeel is 49.95 euro... ''
Dat is bijna de helft van de hele verrekijker en ik vind het vreemd dat er niet een los onderdeel bij Pentax besteld zou kunnen worden. ( inmiddels heb ik ook even  een mail naar Pentax verzonden  met de vraag of zij mij een oculairring  kunnen bezorgen...)
Hij ligt nu werkeloos in de kast terwijl het wemelt van insecten, en dat is toch wel erg jammer. Iemand nog een idee  wat te doen?



KorHaan

#22
Jeanette,


De opdraaibare oogcup bestaat inderdaad uit 3 onderdelen; twee dunmetalen cylinders die in elkaar passen, en waarvan de binnenste met pinnetjes in schuine groeven van de buitenste past. Zo draait de buitenschil ten opzichte van de binnenschil. Het derde onderdeel is het rubber ringetje, dat weer op de draaiconstructie past, en meestal vastgelijmd zit. Dit kan eraf gewipt zijn. Zie je op je Papilio die draaiconstructie nog zitten, dan ben je alleen de rubber ring kwijt.

Ik kan me niet voorstellen dat je het hele onderdeel kwijt bent, want de binnenste ring van de draaiconstructie zit stevig verankerd in het oculair bij de meeste kijkers en dat krijg je er niet zomaar uit. Bij mijn eigen Swarovski is die binnenring wel los te draaien, zodat ik de hele oogcup kan verwijderen voor schoonmaken. Bij de Papilio kan dit niet.

Mijn vraag is: zit er rond de lens nog een opstaand schoorsteentje met dunne wandjes? Of
zit er niets meer en kun je tegen de lenshouder aankijken?

Ik vermoed het eerste, zodat je slechts een rubber ring nodig hebt die je er zelf op kan lijmen. Rechtstreeks via Pentax met de post te regelen, denk ik.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

jeanette

#23
Fijn dat je even reageerde Ronald; daar hoopte ik al op. De schroefdop zit er nog en daaruit steekt de lens.
Inmiddels contact gehad met de leverancier en ik stuur hem op; hoop dat het dan gaat lukken.


Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KorHaan

Citaat van: jeanette op juli 26, 2013, 09:42:24 AM
Fijn dat je even reageerde Ronald; daar hoopte ik al op. De schroefdop zit er nog en daaruit steekt de lens.
Inmiddels contact gehad met de leverancier en ik stuur hem op; hoop dat het dan gaat lukken.


Jeanette,


My pleasure  8)


Wat ik al dacht: rubber ring erop en klaar. Ik hoop wel dat ze dit kosteloos gaan doen, want een hele oogcup vervangen hoeft dus niet. Laat even weten hoe een en ander is gegaan.



Vriendelijke groet,


Ronald

jeanette

Zal ik zeker laten weten Ronald; ik kreeg  overigens  vanmiddag van Pentax in Engeland( die ik ook had gemaild) ook bericht;  ze vroegen welke dop- rechts of links- ik miste. Heb  ze een foto gestuurd, maar ook even aangehouden want wacht nu eerst af wat camera.nu kan doen. Er zit 30 jaar garantie op en zo'n dopje moet toch kunnen, zou je zeggen.
Als het hier niet opgelost kan worden vermoed ik dat ik via Pentax Engeland wel verder kom.
Eigenlijk al vanaf het begin had ik problemen met die dop die  ik er  ( veel te ) makkelijk van af kon draaien. We wachten af en  ik  hou je op de hoogte!

Windekind

Benieuwd of anderen ook te losse oculairrubbers hebben.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Wilfred

#28

Even inhakend op enkele reacties terug over de prijs van deze Pentax.
Ik heb onlangs een nieuwe Papilio 8.5 gekocht en betaalde daarvoor bij Rooijmans in Budel slechts 119,00 euro !!! En ook voor mijn Nikon ED 50 betaalde ik daar een prijs die onder de internetprijzen ligt. Dat vindt ik verbazingwekkend voor een conventionele service-winkel met een uitgebreid assortiment aan kijkers, scopes en statieven waar je nog gewoon kunt "proeven, voelen en testen". Bovendien wordt je er in alle rust en met enthousiasme geholpen. Overigens ging ik er heen zonder prijsinformatie (maar wel met de intentie er te kopen) en was er op ingesteld dat ik meer zou betalen dan op internet wat ik niet meer dan normaal zou hebben gevonden. Een zeer prettige meevaller dus.

De Papilio
Het ding ligt fijn in de hand en is lekker licht en compact. Insecten kijken door deze kijker (die ik voor mijn vriendin heb gekocht) is voor mij bijna een nieuwe hobby aan het worden. Overigens is ie ook goed als vogelkijker te gebruiken. Het is in alle opzichten een genot om te gebruiken deze papilio. De scherpstelling gaat uiterst precies en prettig soepel.
Wij hebben inmiddels behoorlijk wat glaswerk liggen in alle soorten, maten en prijsklasse's (ook van de topmerken) maar dit kijkertje behoort toch wel tot onze top 3 qua WOW-gehalte. Dat zal zeker ook te maken hebben met de insectenwereld die hiermee een hele nieuwe dimensie krijgt.
Over de aangeschafte Nikon ED 50 zal ik over een tijdje nog wel eens een gebruikersverslag doen als ik hem wat vaker heb gebruikt.












Windekind

Wilfred... dank voor de tip, zo goedkoop had ik nog nergens gezien. Budel is niet om de hoek...maar ze sturen hem vast ook op.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins