Swarovski 10x32 EL Swarovision

Gestart door KorHaan, maart 17, 2013, 19:36:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

#30
Ik word onderhand gek van dat scherpstelwiel, rechtsom draait-ie soepel, maar linksom met weerstand, die ook nog eens halverwege groter wordt. Even makkelijk terughalen van veraf naar dichtbij is er niet bij; je zou twee vingers nodig hebben, maar dat scherpstelwiel zit dan weer net zó, dat alleen je wijsvinger erop past. Damned. Na 4 maanden zie ik het wel gebeuren, dat het kreng opgestuurd moet worden naar Absam, Oostenrijk, voor iets dat eigenlijk in deze prijsklasse vanzelfsprekend flawless moet zijn. Daarbij vergeleken is de zachtlopende scherpstelknop van mijn Eden XP een verademing. Jongejongejonge.


's Nachts, als ik even pauze houd met tekenwerk en een sigaretje rook in de tuin, hang ik de SV ook wel eens om de nek. Eden XP 8x42 op de tuintafel. Door de SV 10x32 donker beeld, uiteraard, door de 3,2 mm uittreepupil, van bomen tegen nachthemel, maar wel veel contrast in donkere bladerpartijen. De Eden XP 8x42 is dan wel wat helderder, maar vertoont minder contrast in dezelfde bladerpartij.
Licht van straatlantaarns is ronduit onprettig in de Swarovision; schel met veel glare, zodat je nauwelijks iets ziet rondom de lantaarn. De SV vertoont rondom de uittreepupil een viertal (!) zg. "false pupils", als je de kijker overdag tegen het licht houdt; de omgeving van de uittreepupil moet idealiter geheel zwart zijn. False pupils zorgen voor glare/flare bij sterk tegenlicht.


Overdag zal het effect er ook moeten zijn, maar ik heb het nog niet opgemerkt. Het viel me nu pas in het donker op toen ik naar straatlantaarns stond te kijken.
(Om te zien wat er omheen vliegt aan insekten; en dan hoop ik op meikevers.)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



M. Hoogteijling

Balen zeg Ronald maar één lichtpuntje: over 8 maanden ben je weer jarig  :duim:

Zonder gekheid: inmiddels heb ik mijn EDG niet meer: een onoplosbaar probleem met de dioptrieinstelling.... M'n SV 8,5x42 kijkt nóg lekkerder dus ik kom mijn tijd wel door. En van "niet goed-geld terug" fotografeer ik nu spiegelreflex, win win dus.

Maar zonder gekheid: bij mij focust hij prima ook al gebruik ik 'm pas een maand of 3 intensief en voel ook amper verschil tussen link- en rechtsom draaien. Via Birdforum begrijp ik dat het probleem door de wizards of Absam wel op te lossen is, in een week of 3. Voor wat betreft de "false pupils" en het aparte schijnsel rondom lantaarnpalen: die van mij heeft er ook last van maar ik merk het niet in dagelijks gebruik (vooral overdag en schemer, zonder lantaarnpalen) dus laat ik het maar zo. Over de focusrol hoor ik vaker opmerkingen. Blijft onvoorstelbaar voor zo'n duur apparaat en dat terwijl vorige versies er geen last van hadden: hou de focus simpel en de dioptrie lekker op het oculair, bewezen techniek! Op BF werd uitgelegd dat de SV's scherpstellen via een soort veer die steeds strakker wordt gedraaid hetgeen ook het verschil tussen links en rechtsom verklaart (aan- en afdraaien). Op mijn vraag of ik dan een andere techniek in mijn kijker had aangezien ik geen verschil merk, kreeg ik geen antwoord....

Ben benieuwd wat je gaat doen, hou ons op de hoogte aub
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Ik ga het nog een maandje aankijken, en verandert er niets, dan stuur ik hem naar Oostenrijk via de dealer in Maarssen.


Vriendelijke groet,


Ronald

Alex Kwak

Citaat van: KorHaan op juli 18, 2013, 02:40:24 AM
de dealer in Maarssen.

House of Outdoor? Volgens mij krijg je daar meteen een leenkijker mee van Swarovski, dus zit je ook niet zonder.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

KorHaan

Klopt, Alex; een van de redenen waarom ik naar de House of Outdoor ben gegaan. Vanwege de goede service. Bovendien weet Jan van Daalen veel over kijkers, en we hebben destijds een hele tijd zitten praten. We bleken ervaringen met birdforum te hebben, met name het binoculars-subforum, die genoeg stof tot discussie gaven, en die ervaringen waren niet prettig. Er is op birdforum veel gekonkel achter de schermen, waar de gemiddelde bezoeker geen weet van heeft..


Maar goed.


Voorlopig gaat het eigenlijk wel redelijk goed met de scherpstelrol van de Swarovision 10x32, verrassend genoeg. Het draait allemaal redelijk soepel, vandaag en gisteren althans. Ik weet niet wat ik anders doe, dat dit veroorzaakt, maar ik ben wel verbaasd. Misschien gaat het nu eindelijk de goede kant op.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Joachim Vreeman

Over goede service gesproken: Roskam optics. Ik ben weinig mensen tegen gekomen die zo enthousiast, vriendelijk en deskundig zijn als Hans Roskam. Uiteindelijk naar huis gegaan met de Hawke ED Frontier 8x43. Geen swaro, maar een prima kijker voor het geld. Misschien een idee om een keer een recensie te maken over deze verrekijker Ronald? Sowieso bedankt voor al jouw bijdragen op dit forum.

Groeten Joachim
Telpost Hazewater

Alex Kwak

Citaat van: Joachim Vreeman op juli 20, 2013, 13:05:54 PM
Over goede service gesproken: Roskam optics. Ik ben weinig mensen tegen gekomen die zo enthousiast, vriendelijk en deskundig zijn als Hans Roskam.

Iets voor dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583.0 ?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Ronald : zorgt de temperatuur voor meer gebruikers gemak?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KorHaan

Hisko:


Temperatuur zou best een rol kunnen spelen; de afgelopen warme dagen deed-ie het fijn.
Dat de scherpstelrol in de maanden maart en april stug liep, weet ik in eerste instantie aan nieuwigheid. Vaak treedt er verbetering op na een bepaalde inloopperiode van frequent gebruik. Dat het voorjaar ongewoon koud was, kan echter een rol hebben gespeeld. Ik zal hier eens wat meer aandacht aan besteden, misschien de kijker een tijdje in de vriezer leggen en zien hoe het dan gaat.


Joachim:


De Hawke Frontier ED 8x43 ken ik niet, maar naar wat ik erover lees, is het een heel goede kijker voor het geld dat hij kost. Ik ben overigens geen hardbakken recensent, maar een amateur; als ik een kijker heb, die de moeite waard is om wat over te schrijven, doe ik dat (best uitgebreid), maar ik ontbeer de kennis en apparatuur die eigenlijk bij gedegen recensiewerk hoort. Op birdforum zitten de echte experts, waar ik de afgelopen jaren héél leerzame dingen van heb opgestoken. Maar ook een site als allbinos is het bezoeken meer dan waard.
Ik heb de Hawke echter niet en kan er dus ook geen recensie over schrijven.
En welbedankt voor je waardering voor mijn bijdragen, ik vind het leuk om aan dit forum zinvolle dingen toe te voegen, en hoop dat men er iets aan heeft.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

#39
Ik heb trouwens bij toeval ontdekt, dat de tas van de 10x32 een verborgen "handvat" heeft!
Die tas is zo glad als John Gotti ( alias "the Teflon Don") en nergens krijg je houvast bij het openen en dichtritsen. Echter: aan de voorkant recht boven het Habichtlogo zit in de plooi een soort van ondiepe handgreep, die daar bedoeld moet zijn als zodanig! Je kunt er drie vingers inhaken en de tas optillen en openen/sluiten werkt dan een stuk makkelijker.  :duim:
Handig om te weten voor alle huidige en toekomstige Swarovskibezitters   8) 
(Staat nergens in de gebruiksaanwijzing, vreemd genoeg.)

Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

#40
Dat "handvat" in die tas is best handig! Ik zeg het nog maar een keer, want ik vermoed dat het in ELKE tas van de Swarovisions zit, dus ook bij de 42 en 50 mm modellen.

Dus:  :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim:
en let er op!



Nu iets over de slijtage van de rubbermantel van de Swarovision 10x32.


Ik heb de Swarovision 10x32 EL nu 4 maanden en mijn Eden XP 8x42 ruim 23 maanden. Als ik de rubberjasjes van die twee eens bekijk, valt me verschil op. De Eden XP zit strak in het pak, alleen is de linker-duimuitsparing wat glimmender dan de rechter. Omdat ik met mijn linkerhand scherp stel, en dus mijn duim steevast op die plek onderop heb, is dat verschil wel te verklaren. Verder ziet de Eden XP er als nieuw uit. Heel goed!


Het rubber van de Swarovision 10x32 EL is na 4 maanden nog bijna smetteloos.
Als ik echter beter kijk, zie ik wittige plekjes waar de kijker kennelijk ergens langs geschaafd is. Onderaan op het rechter objectief is aan de kant, waar de kijker tegen de jas hangt, een wittig plekje ontstaan, dat niet weg te poetsen is, ook niet met water. Vreemd genoeg is op diezelfde plek op het LINKER objectief niets te zien. A-symmetrische jassluiting zou dit hebben kunnen veroorzaakt, anders zou ik het ook niet weten.


Ook zit er vanaf het begin op de bovenkant van de linkerobjectiefbuis, recht tegenover het Habichtlogo aan de rechterkant, een schaafplekje, dat ik niet weg krijg. Het is niet erg, ik weet dat het er zit, en het verleent mijn kijker een persoonlijkheid die ik wel waardeer.


Verder niks dus om je druk over te maken. Op één dingetje na:
het rubber van de oogcups van de Swarovision trekt stofjes en haartjes aan, opvallend veel meer dan het rubber van de oogcups van de Eden XP 8x42.


Daar staat tegenover, dat de reiniging van de oculairlenzen van de Swarovision EL een fluitje van een cent is, vergeleken met de Eden XP. Ook het feit, dat de oogcups van de Swarovision er geheel af te schroeven zijn, maakt het reinigen een HEEL stuk makkelijker.


Jammer genoeg zijn de objectieven van de Swarovision EL dan weer moeilijker te bereiken met poetsen; die zitten diep verborgen onder dikke rubber randen, en je zit met je poetsdoekje hinderlijk vast op het rubber. Waarom geen metaal aan de binnenkant van de objectiefbuizen? Dan reinigt het een stuk makkelijker.



Overdenkingen van een ergonomiefanaat....



Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

#41
Nou,


Ik heb gelukkig geen centje pijn meer met het scherpstelwiel van de Swarovision; alles loopt soepel. Maar dat heeft dan wel 5 maanden geduurd vóór het zover was. In ieder geval blij dat ik hem niet hoef terug te sturen.


Het beeld is superlatief; tijdens een picknick afgelopen donderdagavond, op een grasveld in het bos, keken verschillende mensen erdoor. Eén dame zei: "NOU snap ik dat jullie vogelaars alles herkennen!!! Met zo'n kijker kan ik het OOK!!!" Ook vogelaars in bezit van alfakijkers van ander merk zijn nogal jaloers. Vooral op het geringe gewicht van de Swarovision.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Windekind

Ronald,


ik heb je verhaal met pijn gevolgd en kan me zelf aan de minste onvolkomenheden van dingen ergeren. Ik ken dat gevoel van het kleinste krasje.


Ik ben erg blij voor je dat nu alles helemaal ok en naar wens is.  :) :duim:



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

KorHaan

#43
Elmar,


Dank je!


Onvolkomenheden heb je altijd, bij elke kijker, en de Swarovision is geen uitzondering. Ik houd ervan om een kijker minutieus te bestuderen aan de buitenkant, zeker als-ie net nieuw is, en me af te vragen of ik dingen anders zou hebben gedaan als ik in het ontwerpteam zou hebben gezeten. Zo zou ik de bevestigingsoogjes van mijn 10x32 nog iets verder naar buiten hebben gezet, want de kijker hangt niet verticaal maar iets voorover. Ik vind dat hinderlijk dus heb ik van twee sportveters een tuigje gemaakt als draagriem; ik heb eenvoudig een nieuw ophangpunt gecreëerd links en rechts, waardoor de kijker nu perfect verticaal hangt en prettiger draagt op het lichaam.


Verder zou ik het een en ander aan de draagtas veranderen, als ik bij Swarovski werkte, maar omdat ik de tas meestal thuislaat is dat geen punt van belang.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

#44
Update


Iets over de duurzaamheid/sterkte van de kijker (waarschuwing: probeer dit niet zelf thuis!) :


Ik was van de week in slaap gevallen in mijn luie stoel, zo een waarvan je de rugleuning naar omlaag kunt zetten, en waarbij dan een voetsteun omhoog komt; zo kun je lekker languit liggen. En omdat het 's morgens vroeg was en ik een tijdje de tuin in had zitten kijken naar vogeltjes vanuit mijn stoel, vielen mijn ogen dicht. De Swarovision lag in mijn schoot.
Ik werd wakker toen de kat de keukenrol in de houder afrolde ( om op de stapel papier te gaan liggen, wat-ie niet mag ) en kwam uit mijn stoel. Helaas vergat ik dat ik de Swarovision nog op mijn schoot had. Die kwam dus met een bonk op de keiharde plavuizen neer. Ik schrok me een hoedje.

De kijker vertoonde geen enkel spoor van beschadiging ( terwijl het toch een rotklap was waarmee hij op de stenen vloer viel ), zowel van behuizing als van lenzen.*) Ook de optische uitlijning was perfect. Alleen de scherpstelknop was omhoog in de dioptriestand geklikt; ook daarmee was alles in orde, ik kon hem eenvoudig weer dichtklikken. De dioptrie-instelling was zelfs niet verdraaid.


Robuust dingetje! Dat mag natuurlijk ook wel voor een kijker van die prijs, maar toch ben ik achteraf tevreden met het resultaat. Dan weet je wat je aan een kijker hebt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


*)  Ik heb een piepklein scheurtje in het rubber van de rechter oogcup ontdekt dat er eerst niet zat. Dat is dus de enige beschadiging, en een teken dat de metalen oogcups sterker zijn dan je zou denken.

KorHaan

Tijd voor een update. Ik heb de Swaro nu bijna 14 maanden.


Iets over de afstelling.

Ik zet de oogcups niet helemaal omlaag, want al ben ik brildrager, dan krijg ik zwarte vlekken (blackouts) in mijn beeld. Dat wordt veroorzaakt door het grote eyerelief van 18 mm. Ik zet ze dus iets omhoog, maar ik heb gemerkt, dat a-symmetrisch opdraaien van de oogcups voor mij beter werkt. De linker oogcup draai ik 1 stand omhoog, de rechter 2 standen. Ik heb de dioptrie-instelling afgestemd op -1, en na gevoelige afstelling van de pupilafstand door millimeterwerk bij in-en uitdraaien van de kijkerhelften, heb ik nu een instelling bereikt, die voor MIJ een heerlijk beeld oplevert. Voor een ander lijkt dit allegaartje misschien een heel vreemde afstelling, maar kennelijk heeft mijn a-symmetrische kop en het rare luie rechteroog, toch iets MEER nodig dan een simpele instelling.
Nu gooi ik de Swaro moeiteloos voor ogen en zie een beeld waar iedereen lyrisch over schrijft, maar dat mij tot dusver altijd is ontgaan, tenzij ik mijn ogen inspan om links en rechts op één lijn te krijgen.


Vreemd, maar waar.


Tevens voelt het gewicht nu lichter dan toen ik me meer moest inspannen. Dat is wel het raarste. Zoiets verwacht je toch absoluut niet.
Eindelijk doet die Swaro zijn prijs eens eer aan.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

OlivierO

Die Swarovisions zijn inderdaad echt sterk. Zo heb ik die van mij eens echt dom laten vallen. Ik stond vogels te kijken toen ik iets zag dat ik niet kende en ik wil het fototoestel dat ook rond mijn nek hangt pakken. Met snel te zijn laat ik de verrekijker los en grijp ik naar het fototoestel. Bleek dat die verrekijker helemaal niet rond mijn nek hing. Pats op de grond. Helemaal NIETS aan. Oké, het was niet op beton, maar op een semi verhard pad, maar toch. Vanop iets minder dan 2 m gevallen.

KorHaan

#47
Ai, dat zal schrikken geweest zijn, Olivier.
De Swarovisions hebben met hun open brug twee scharnierpunten tussen beide kijkerbuizen, die ver uit elkaar liggen, en dicht bij de uiteinden van de kijkerbuizen. Feitelijk heb je dus één sterk scharnier over driekwart van de lengte van de kijker.


Ongelukjes als deze zijn - hoe pijnlijk ook voor de eigenaar van de kijker - van waarde om ons een idee over de robuustheid van een kijker te geven. Dus dank dat je je ervaring hier hebt willen opschrijven!


Overigens is het raarste ongelukje, dat ik met een kijker heb gehad, wel even het vermelden waard. De kijker lag hier thuis op de bank. Een klein, lichtgewicht dingetje. Ik plof ernaast op de bank, en doordat de kracht waarmee ik neerkom wordt verplaatst in een opwaartse kracht in het zitkussen ernaast, wordt de kijker netjes gelanceerd en valt met een boogje op de stenen. Tok!
Geen schade geconstateerd na zorgvuldige inspectie.
Het was een "plastic" Pentax Papilio 6,5x21 reverse porro. Die zijn dus best sterk, die dingetjes.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

#48
Man,man,man, wat een geweldig dingetje is dat.
Binnenkort krijg ik een nieuwe bril. Ik ben benieuwd of ik de hele zaak dan opnieuw moet gaan instellen. Voorlopig taal ik niet meer naar nog meer uitmuntende optiek. Overdag, zelfs bij bewolkt weer, is de helderheid van de 10x32 EL SV opvallend goed. Van de 6 Swarovisions heb ik denk ik meteen de goede uitgezocht.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Update:

Nieuwe bril, dus nieuwe instelling. De dioptrie-instelling van de 10x32 EL SV staat weer op 0. De eyecups staan weer symmetrisch, allebei één standje hoger dan helemaal ingedraaid. Ik heb geëxperimenteerd met de eyecups helemaal ingedraaid, maar hoewel de nieuwe bril iets verder van mijn ogen afstaat, krijg ik toch weer een ongemakkelijk gevoel, en na verloop van tijd zwarte vlekken in het beeld. Dus de eyecups één stand omhoog zetten werkt het best.
Ik heb een prima beeld, dat ook bij langer kijken niet vermoeiend werkt, dus kennelijk was ik aan een nieuwe bril toe.  8)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo