Hoofdmenu

zeldzaam gedrag?

Gestart door redjered23, maart 09, 2013, 23:45:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

Ik heb uitgebreid gezocht op youtube, maar weinig van dit soort gedrag of paringsgedrag van wulpen kunnen vinden, wel baltsvluchten.
http://youtu.be/dkq2gRaO1Qs
zoek ik weer zo slecht of wordt dit weinig gezien?

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

HPM

Het zal wel een paar zijn maar volgens mij heeft dit gedrag meer met individuele voedselterritoria te maken dan met balts.

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: redjered23 op maart 09, 2013, 23:45:52 PM
Ik heb uitgebreid gezocht op youtube, maar weinig van dit soort gedrag of paringsgedrag van wulpen kunnen vinden, wel baltsvluchten.
http://youtu.be/dkq2gRaO1Qs
zoek ik weer zo slecht of wordt dit weinig gezien?

Gr. René
Heel veel over gedrag van Europese soorten kun je terugvinden in Handbook Birds of the Western Palearctic (BWP of 'Cramp') en het Handbuch der Vögel Mitteleuropas ('Glutz'). BWP heeft o.a. bij elke soort het hoofdstuk 'Social pattern and behaviour' en in het geval van Wulp telt dat 3 dichtbedrukte (A4) pagina's. De teksten zijn uiteraard grotendeels gebaseerd op onderzoek door anderen, dus voor echt alle bijzonderheden zou je de originele teksten weer moeten hebben (via 'References'). Het lijkt me zinvol om in elk geval alvast de genoemde handboeken te checken als je bijzonder gedrag meent te hebben waargenomen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redjered23

Ik heb gevonden dat het een negen delig boekwerkje is: Handbook Birds of the Western Palearctic, maar of het ergens on line is kan ik niet vinden, wordt wel verzwezen naar allerlei universiteits bibliotheken, maar londen is de dichtsbijzijnde. misschien weet iemand een handzame link?
Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

HPM

Een halve meter op de plank noem ik geen boekwerkje.
Uiteraard staat dat niet online. De papieren versie is alleen nog twedehands te koop, maar het lijkt me sterk dat het niet in een Nederlandse bibliotheek te vinden zou zijn.
De electronische versie is voor zover ik weet nog wel te koop. http://www.birdguides.com/bwpi/
Het door Frank genoemde 'Glutz' is ook tweedehands te koop.
Herman van der Meer

redjered23

jammer dat het naslagwerk niet on line is. Ik heb verder nog niet iemand gehoord die dit gedrag ook eerder gezien heeft, of een video ervan weet. Ik neem aan dat het niet zo vaak voor komt. i.i.g. bedankt. :)

gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Oenanthe

De digitale generatie denkt misschien te veel dat alles op internet te vinden is. Diepgaand onderzoek en de resultaten daarvan zal je in geen geval op youtube vinden. Als ik echt iets weten wil sla ik er Glutz (de door Frank genoemde bron) op CD rom op na. Die is gewoon (via internet!) verkrijgbaar voor rond de 100 euro. Geen goedkoop cadeautje maar van de papieren versie kost één van de 14 delen al zoveel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Je kan het ook omdraaien Maarten. De pre-digitale generetatie denkt nog steeds dat dingen ook bestaan als er geen filmpje van op YouTube staat.

Maar dit zijn een paar artikelen waar BWP zich o.a op baseert

Ens, B.J.; Zwarts, L. (1980). Territoriaal gedrag bij wulpen buiten het broedgebied Watervogels 5: 155-169

Ens, B.J.; Zwarts, L. (1980). Wulpen op het wad van Moddergat Watervogels 5: 108-120

Voorzover ik kan nagaan ook niet online, maar ze moeten vie een bibliotheek wel op te vragen zijn.

Herman van der Meer

redjered23

ja ik geloof misschien te veel in dat alles op internet te vinden is, ik zie geen goede reden waarom zo´n belangrijk standaardwerk dat niet zou kunnen zijn. Verder denk ik, dat dit soort gedrag niet in filmvorm te vinden is, ook jammer is, ik blijf er bij dat een filmpje veel meer aanspreekt dan 3 A4tjes, net zo goed als dat sommige mensen het een taak vinden grote boeken te digitaliseren, zou ik willen pleiten voor een filmencyclopedie met dat soort goed beschreven gedrag digitaal op film vast te leggen. De tijd dat biologen met een houten potloodje de natuur introkken is hopelijk lang achter ons, leve de camera, ook al is die , geef ik toe, ook niet zaligmakend. Het feit dat sommige zeldzame soorten misschien met uitsterven bedreigd slechts nog enkele decennia zichtbaar zullen zijn, verplicht ons om deze naast te beschermen ook goed vast te leggen. Wie had er niet graag een filmpje van een dodo willen hebben. De botten, de tekeningen en de eventuele foto´s geven veel maar te weinig informatie. Filmse allemaal, het liefst afwijkend of zeldzaam gedrag.

Gr. René Droog
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)