Hoofdmenu

Spitsmuis

Gestart door Jeffrey, maart 09, 2013, 20:47:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeffrey

Ik vond een dode spitsmuis bij Bert Bospad tussen Westbroek en Hollandsche Rading.
Ik had hem meegenomen om te determineren en kwam door de kleur uit op Waterspitsmuis en werd ook (mis)geleid door de aanwezigheid van het trilveen en water. Het lukte me niet goed om afstaande haartjes aan de pootjes te zien, maar ik heb daar ook helemaal geen ervaring mee. En ik begrijp dat het vaak helemaal geen Waterspitsmuis is ?


Rob Koelman

Op de foto's staat een bosspitsmuis spec. (Sorex araneus/coronatus).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Jeffrey

Ok, dank je !

Waar is dat zo duidelijk aan te zien trouwens ?

Jeffrey

laatvlieger

Waarom geen Dwergspitsmuis Rob?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeffrey

Hm, ik heb nog even in de gidsjes gekeken, maar ik kon bij deze muis (toen ik hem thuis had en met de zoogdiergids ernaast) zeker geen lichtere zijkant zien. Maar de staart is te kort voor een waterspitsmuis ?

Jeffrey

laatvlieger

Hoi Jeffrey,

Het is zeer zeker geen Waterspitsmuis. Die heeft veel grotere en behaarde voeten, staart heeft ook een rij lange haren die samen een kiel vormen. Andere kleurschakeringen en is echt groot.

Het is ofwel een Bosspitsmuis spec ofwel Dwergspitsmuis. Ik denk zelf dat het die laatste is, hoewel de staart misschien wat kort is? Rob, wat denk jij?


Gebruik ook de soortvergelijker optie eens: http://waarneming.nl/form_kenmerken.php?id=429
misschien dat die ook nog wel helpt. Lang geleden dat ik deze eens schreef, maar denk dat het nog wel bruikbaar is.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: Jeffrey op maart 10, 2013, 11:28:52 AM
Hm, ik heb nog even in de gidsjes gekeken, maar ik kon bij deze muis (toen ik hem thuis had en met de zoogdiergids ernaast) zeker geen lichtere zijkant zien. Maar de staart is te kort voor een waterspitsmuis ?

Jeffrey
Heb je thuis misschien nog meer foto's gemaakt?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rob Koelman

De reden om hier een bosspitsmuis van te maken en niet een dwergspitsmuis is gelegen in de volgende punten:

- De staart is te kort en te dun voor een dwergspitsmuis.
- Er is een sterk contrast tussen de bruine rugvacht en de lichte (witte) buikvacht; bij dwergspitsmuis is dit contrast veel minder sterk.
- De verhouding kop-rest van lichaam: de kop is te klein (in verhouding tot het totale lichaam) voor dwergspitsmuis; dwergspitsmuizen hebben in verhouding tot de totale lichaamslengte een erg grote kop.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Jeffrey

Hallo.
Allemaal hartstikke bedankt voor de opmerkingen  :blink:
Op deze manier is het toch wat leerzamer dan met alleen een papieren gids in de hand. Ik ga zeker naar die vergelijker kijken. En nee, sorry ik had geen nieuwe foto's gemaakt want ik kwam verkleumd thuis en had hem daarna binnen te lang in mijn jaszak laten zitten en toen rook het niet zo best meer en besloot kennelijk te snel wat het was.
Jeffrey

laatvlieger

Citaat van: Rob Koelman op maart 10, 2013, 13:19:04 PM
De reden om hier een bosspitsmuis van te maken en niet een dwergspitsmuis is gelegen in de volgende punten:

- De staart is te kort en te dun voor een dwergspitsmuis.
- Er is een sterk contrast tussen de bruine rugvacht en de lichte (witte) buikvacht; bij dwergspitsmuis is dit contrast veel minder sterk.
- De verhouding kop-rest van lichaam: de kop is te klein (in verhouding tot het totale lichaam) voor dwergspitsmuis; dwergspitsmuizen hebben in verhouding tot de totale lichaamslengte een erg grote kop.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Oké bedankt! Geen Dwergspits dus.   
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeffrey

Sorry voor mijn beginners gemekker, maar ik heb toch nog een vraagje nadat ik met de soortenvergelijker gestoeid heb:
Hoe zit het nou met die scherpe kleur-overgang tussen bovenkant en onderkant ? De bosspitsmuis heeft volgens Rob dus een sterker contrast dan de dwergspitsmuis. Maar bij de foto's bij soortenvergelijker en in de zoogdiergids zou het lijken alsof er toch een zeer geleidelijke overgang is. De spitsmuis die ik vond had in ieder geval een heel sterk contrast tussen grijs-zwarte bovenkant en de witte onderkant ? Is de kleur van de vacht een van de minst specifieke determinatie kenmerken ?

Rob Koelman

#11
Bosspitsmuizen zijn best wel variabel qua vachtkleur. In typische gevallen is er bij de gewone bosspitsmuis (Sorex araneus) een niet al te scherpe overgang tussen de bruine tot zwartgrijze rugvacht, een wat lichtere bruine band daaronder en een lichte buikvacht. Er komen echter ook scherp tweekleurige exemplaren voor (die dan vaak tweekleurige bosspitsmuis = Sorex coronatus worden genoemd, maar toch gewoon S. araneus zijn). Deze scherp tweekleurige exemplaren worden ook wel verward met de waterspitsmuis.

De variatie aan vachtkleuren bij de bosspitsmuis is niet terug te vinden in de determinatiegidsen (waar standaard één typisch exemplaar afgebeeld is) en moet je leren in de praktijk...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Jeffrey

Bedankt !
Dan was die Bosspitsmuis die ik vond dus waarschijnlijk die tweekleurige variant. Begrijp ik mijn muis ook weer helemaal  ;D
Ik zou eens mee moeten op een kampje muizen inventariseren dan. Ik heb eens een introductie cursusje gedaan in de buurt van Utrecht waar ik woon. Maar daarna gebeurde er in mijn omgeving Utrecht niks meer (en heb zelf ook niet het initiatief genomen).