Ha Vincent,
Dat kan ik me voorstellen, er zijn ook heel veel partijen bij de NDFF betrokken.
De NDFF dient in principe iedereen die informatie over natuur nodig heeft: overheden, bedrijven, particulieren, onderzoekers... Dat kan op verschillende manieren. Overheden (gemeenten, provincies, waterschappen) kunnen een abonnement nemen op de NDFF. Er zijn nu een stuk of 90 organisaties die een abonnement hebben (waaronder 50 gemeenten, 18 waterschappen, 9 provincies). Zij hebben via het uitvoerportaal toegang tot de gegevens in de NDFF. Daarin kan je direct zoeken in de databank en zie je de gegevens in een tabel en als stippen op een kaart. Ook PGO's hebben toegang tot dit portaal, zodat ze altijd de gegevens uit de NDFF kunnen raadplegen. Voor 'alle anderen' geldt dat gegevens uit de NDFF besteld worden bij Het Natuurloket. Je vraagt dan per kilometerhok op welke soortgroepen je wil hebben en je krijgt een shape-file en een tabel met de gegevens.
Je krijgt nu dus eigenlijk alleen ruwe gegevens: soort x op plaats y en tijdstip z. In den beginne was dat ook het idee: een landelijke databank met zoveel mogelijk betrouwbare waarnemingen van planten en dieren in NL. Dat doen we (met 'we' bedoel ik de samenwerkende organisaties die bij de NDFF betrokken zijn: de PGO's, de GaN, Waarneming.nl en vele anderen) door zoveel mogelijk databanken aan de NDFF te koppelen en gegevens in te laden. En natuurlijk moet de informatie in de NDFF betrouwbaar zijn: dat wordt geborgd door de validatie.
Dat heeft na jarenlang hard werk geresulteerd in een databank met 60 miljoen betrouwbare gegevens, dat is wat de NDFF nu is. Maar de roep om hulp bij interpretatie wordt steeds groter: lang niet iedereen weet hoe hij moet omgaan met stippen op een kaart (er zitten beschermde soorten: en nu dan?). Daarvoor ontwikkelen we nieuwe producten. Kennisproducten die hun data uit de NDFF halen, maar daar vervolgens ook conclusies uit trekken.
Onderzoeksvolledigheidskaarten bijvoorbeeld, waarop je per kilometerhok per soortgroep kan zien hoe goed een hok is onderzocht, komen binnenkort beschikbaar. Maar ook kansen- en signaleringskaarten kunnen we, zij het met wat handwerk, al maken.
Ook de samenwerking met Quickscanhulp (quickscanhulp.nl) geeft een interpretatie van (een deel van) de gegevens uit de NDFF.
Bij het ontwikkelen van deze kennisproducten komt de financiering weer onherroepelijk om de hoek kijken: het ontwikkelen van nieuwe dingen kost tijd en dus geld. Dat geld is nu niet zeker, en daarom staat de ontwikkeling van meer kennisproducten op de tocht. En dan zijn we weer bij de aanleiding van dit topic geloof ik

.
Zoals Erik al eerder aangaf: "Ik kan me overigens nauwelijks voorstellen dat het geheel en inclusief waarneming.nl uit de lucht zal gaan. Ik kan me wel voorstellen dat de functionaliteiten worden afgeslankt tot de basisfuncties waarvoor het systeem primair destijds is opgericht."
Groet,
Ineke
P.S. Als je meer inhoudelijke vragen hebt over de NDFF kan je beter even direct contact met ons opnemen: via 0800 2356333 staan we je meteen te woord (en nog een gratis nummer ook

).