Sprinkhaanvraagjes Turkije

Gestart door lucknijnsberg, februari 24, 2013, 14:46:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

Deze bidsprinkhaan en tja dikke andere sprinkhaan gezien in NO Turkije.
Iemand enig idee?
Luc

arjan.kop

De bidsprinkhaan is een Empusa, waarschijnlijk E. pennata.

lucknijnsberg


RoyKleukers

Beste Luc,
Empusa pennata is onwaarschijnlijk, want die is niet uit Turkije bekend. Er komen drie soorten in aanmerking: E. fasciata, E. longicollis en E. pennicornis (volgens Battiston et al. 2010, Mantids of the Euro-Mediterranean Area, WBA-Handbooks 2). Het door jou gefotografeerde dier is een jonkie. Groeten,
Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

lucknijnsberg

Roy,
Bedankt voor je reactie.
Hoe kan ik deze dan het beste invoeren?
Groet Luc


RoyKleukers

Ik zou er een onzekere Empusa fasciata van maken. Groeten,
Roy
EIS-coordinator sprinkhanen


RoyKleukers

De familie is in ieder geval Pamphagidae. Mogelijk is het een jonkie. Groeten,
Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

arjan.kop

Citaat van: RoyKleukers op februari 25, 2013, 20:29:05 PM
Beste Luc,
Empusa pennata is onwaarschijnlijk, want die is niet uit Turkije bekend. Er komen drie soorten in aanmerking: E. fasciata, E. longicollis en E. pennicornis (volgens Battiston et al. 2010, Mantids of the Euro-Mediterranean Area, WBA-Handbooks 2). Het door jou gefotografeerde dier is een jonkie. Groeten,
Roy

je hebt helemaal gelijk. Ik ging er te gemakkelijk vanuit dat iedereen die Empusa pennata meldt uit Turkije dat op goede grond doet, maar dat bleek onjuist. Het handbook van Battiston heb ik helaas niet. Een artikel van Çiplak en Demirsoy is echter wel aanwezig en zij zijn ook duidelijk. Eerst lezen, dan roepen.... ;)

lucknijnsberg

Bedankt voor de opmerkingen.
Heb er een onzekere fasciata van gemaakt.
Luc

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0