onbekende korstmossen op zandsteen

Gestart door rietvanoosten, maart 06, 2013, 18:43:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Hallo forum.

Verschillende soorten korstmossen op de zandsteen (overblijfsel van inmiddels verdwenen tuincentrum).
Heb geen idee welke het zijn: groene schotelkorst/kalkschotelkorst?


Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/74181187
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2013-03-06 Almelo
Foto's:
















Toelichting:
op kalksteen
bij voorbaat dank, Riet van Oosten
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Heb vandaag van de zwarte meer foto's gemaakt, zie hiervoor topic: zwarte grafkorst?
met vriendelijke groet, Riet

henkjanvdkolk

Hoi Riet,

De korstmossen zien er allemaal nogal slecht uit. Dat komt denk ik doordat de omstandigheden sterk zijn veranderd door het slopen van het tuincentrum.

Ik meen in de derde foto nog wel Dunne blauwkorst te herkennen. Dat zwarte prutje, geen idee. De laatste is een Lecanora soort, maar sterk veralgd en armoedig, daar durf ik dus ook geen naam aan te geven.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

rietvanoosten

Hallo HenkJan,

Zo zie je maar dat ik nog een echte beginner ben, zie niet eens dat ze er slecht aan toe zijn  ;)
Dank voor jouw reactie!
met vriendelijke groet, Riet

alegro

Ik twijfel een beetje aan de identiteit van die steen. Is het misschien zandsteen?
De reden waarom ik twijfel is die (vermeende) Porpidia soredizodes. Die komt
vrijwel nooit voor op kalksteen. Het oppervlak van de steen ziet er op de foto's
ook wat meer "zandstenig" uit. Als het zandsteen blijkt (zou je misschien kunnen
testen met  schoonmaakazijn), zou de zwarte korst misschien Scoliciosporum
umbrinum kunnen zijn, en de Lecanora, polytropa.

De drie genoemde soorten zijn allemaal typerend voor "zure" steen, of in ieder
geval zonder kalk.
Grüezi mitenand,
Arjan

rietvanoosten

Hallo Arjan,

Mijn man krijgt de schuld  ;), hij heeft mij gezegd dat de grote steen een kalksteen is.
Laurens denkt ook aan zandsteen (de steensoort wordt aangepast).
Heb ik nog een vraagje: wat doet azijn met zandsteen? Krijg je een gat, gaat het bruisen.
Dank voor jouw hulp en advies.
met vriendelijke groet, Riet

alegro

#6
Citaat van: rietvanoosten op maart 07, 2013, 20:01:23 PM
Heb ik nog een vraagje: wat doet azijn met zandsteen? Krijg je een gat, gaat het bruisen.

Zuur op kalk gaat inderdaad bruisen. Alleen weet ik eerlijk gezegd niet of (schoonmaak)azijn
sterk genoeg is voor een mooie bruisreactie. Het officiële zuur om mee te testen is zoutzuur,
maar ja, dat is ook weer zowat.  :-\ Naar spul en misschien nòg wel moeilijker te verkrijgen dan
natronloog.
Grüezi mitenand,
Arjan

rietvanoosten

Hallo Arjan,

Aan zoutzuur begin ik dan maar niet, de azijntest is het proberen waard, overal leer je weer van  :blink:
met vriendelijke groet, Riet