Hoofdmenu

Micro?

Gestart door Gertjan Klein, maart 07, 2013, 09:30:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gertjan Klein

Gisteravond op mijn raam. Ik denk een micro, omdat hij klein is. Ik zou graag weten wat het is.

In z'n algemeenheid: hoe zou ik dat zelf kunnen proberen te bepalen? In deze tijd van het jaar zullen er nou ook weer niet zo heel veel soorten rondvliegen, denk ik. Is er een manier om waarneming.nl een lijst te ontfutselen met micro's (of nachtvlinders) op (afnemende) volgorde van aantal meldingen in, zeg, de laatste week? Dan zou ik die af kunnen lopen en foto's vergelijken.

Nu heb ik de afbeeldingen in de Tirion Nieuwe Insectengids (Chinery) bekeken, maar ik vond daar niks wat er voldoende op leek.

http://waarneming.nl/waarneming/view/74192652
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2013-03-06 Wateren
Foto's:




Bij voorbaat dank,
Gertjan.


Gertjan Klein

Update: ik heb inmiddels op vlindernet een zoekfunctie gevonden: de nachtvlinderverwachting. Maar met de gegevens die ik heb ingevuld krijg ik een lijst waar ik het vlindertje van mijn foto's niet in herken.


cyprio

#2
Hallo GertJan,

Dit is een micro vlinder en dan zou je eens op deze site kunnen kijken http://www.microlepidoptera.nl/ ook op deze site heb je een kopje "vroege micro's". Of http://www.kleinevlinders.nl/.
Speur ze!
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

Gertjan Klein

Citaat van: cyprio op maart 07, 2013, 10:03:45 AM
http://www.microlepidoptera.nl/

Op deze site vond ik een vlindertje dat er (in sommige van z'n verschijningsvormen) erg veel op lijkt: het diamantborsteltje. Zou dit hem kunnen zijn? Zeldzaam in Nederland, staat er bij.


Sjoerd

Lijkt mij goed! Hij heeft een witte 'snuit', wat hem onderscheid van de kameleonbladroller

Gertjan Klein

Citaat van: Sjoerd op maart 07, 2013, 10:32:10 AM
Lijkt mij goed! Hij heeft een witte 'snuit', wat hem onderscheid van de kameleonbladroller

O, leuk, ik zie eens wat zeldzaams!  :)   Ik zie ook op de foto's van de Kameleonbladroller nergens van die prominente zwarte vlekken, maar dat is niet zo'n belangrijk determinatiekenmerk begrijp ik?

Ik heb de waarneming aangepast, maar wel op onzeker gezet (tot iemand zegt dat hij op zeker kan).

jack_windig

Klopt wel hoor, die zwarte vlekken met haarborstels er op zijn juist vaak erg opvallend bij het diamantborsteltje. Op microlepidoptera misschien toevallig net iets minder, maar als je op waarneming.nl kijkt zie je er genoeg.

Marijn_Verbeek

Gelukkig zijn ze niet zo variabel. :rolleye:  WBL Manley beschrijft 119 vormen in "A guide to Acleris cristana in Britain".
Groet,
Marijn Verbeek

Gertjan Klein

Citaat van: Marijn_Verbeek op maart 07, 2013, 20:00:38 PM
Gelukkig zijn ze niet zo variabel. :rolleye:  WBL Manley beschrijft 119 vormen in "A guide to Acleris cristana in Britain".

De exemplaren op de foto's die ik van ze heb gezien leken ook in weinig op elkaar.  :) Hoe maakt men er dan toch één soort van? Je kunt toch moeilijk van elk microvlindertje een DNA-analyse doen.

En hoe overtuigend zijn nu mijn foto's? Is er nog twijfel, zou het iets anders kunnen zijn, of kan de waarneming op zeker? (Nog een paar van dit soort variabele soorten en je weet nooit iets zeker.  ;) )

Elachista

Ongetwijfeld A. cristana (maar dat wisten we ongeveer al). Het is een erg variabele soort, maar het is niet de enige vlinder die zo variabel is. Bepaalde Acleris-soorten staan er om bekend om uiterst variabel te zijn, het is erg leuk om te onderzoeken hoe dat nou komt.
Groet,
Tymo

JohnvR

Het enige 'harde' kenmerk tot nog toe is de manier waarop de borstels op de vleugels staan (ten opzichte van de kameleonbladroller). Bij cristana staan ze / \ en bij hastiana \ /. Wat ook helpt is de grootte van de borstels (maar soms afgesleten of je ziet het niet goed), de zwarte vlekken in de vleugelpunten (verdwijnen soms in de achtergrondkleur) en de witte kop (dat hebben sommige kameleonbladrollers ook).

Gertjan Klein

Het is maar ingewikkelde materie. Sowieso knap om uit zo'n onduidelijke foto toch nog zoveel overtuigende kenmerken te halen (en overtuigend zijn ze blijkbaar: de waarneming is goedgekeurd). Iedereen bedankt voor zijn/haar opmerkingen en hulp!

Elachista

Citaat van: JohnvR op maart 07, 2013, 21:47:14 PM
Het enige 'harde' kenmerk tot nog toe is de manier waarop de borstels op de vleugels staan (ten opzichte van de kameleonbladroller). Bij cristana staan ze / \ en bij hastiana \ /.

Blijf dit kenmerk (sip en boos) toch erg leuk vinden, en het werkt ook nog  :duim:
Groet,
Tymo