Hoofdmenu

welke muis?

Gestart door S van der Heijden, februari 28, 2013, 22:19:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

S van der Heijden

weer een muis in de val; word een beetje gek van die beesten. Ik heb het idee dat een paar honderd meter verderop terugzetten in de berm van de weg genoeg zou zijn of komt ie toch weer terug? Kan me niet voorstellen (zeker als je bedenkt dat ie dan tientallen huizen voorbij loopt).
Ik heb het idee dat er dus een nest is waarvan ik elke keer een jong nieuw lid van in de keuken heb.
Maar gaat het nu weer om een huismuis?

groeten stefan
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Jeroen Nagtegaal

Ooit inderdaad wat geprobeerd met Bosmuizen. En die kwamen over een afstand van 200 meter makkelijk terug weer in huis...
Ik had ze herkenbaar gemaakt door wat haar af te knippen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Muizen wegvangen zonder tegelijk hun levensmogelijkheden weg te nemen is dweilen met de kraan open. Zorg dat ze niets te eten vinden, dan lost het probleem zich vanzelf op.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

#4
De muis in de val doet ook wel wat aan bosmuis denken: grote poten, vrij lichtbruine rugvacht en witte buikvacht. De snuit daarentegen komt weer vrij smal over, wat typisch is voor huismuis.

In de hand zijn bos- en huismuis makkelijk te onderscheiden, op foto's is dat soms verbazingwekkend lastig...

Zijn er meer foto's van deze muis?

Als het inderdaad een bosmuis is lost het 'probleem' zich vanzelf wel weer op. Bosmuizen dringen voornamelijk in najaar en winter huizen binnen. Zomers gebeurt dat vrijwel nooit.

Rob Koelman
Zooogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op maart 01, 2013, 14:42:17 PM
Als het inderdaad een bosmuis is lost het 'probleem' zich vanzelf wel weer op. Bosmuizen dringen voornamelijk in najaar en winter huizen binnen. Zomers gebeurt dat vrijwel nooit.

Rob Koelman
Zooogdiervereniging

Was dat maar waar. Op ringstation Meijendel hebben wij jaarrond bosmuizen in de hut. Nou staat die midden in de duinen maar toch. ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

S van der Heijden

Citaat van: Oenanthe op maart 01, 2013, 13:26:26 PM
Muizen wegvangen zonder tegelijk hun levensmogelijkheden weg te nemen is dweilen met de kraan open. Zorg dat ze niets te eten vinden, dan lost het probleem zich vanzelf op.

Ja dat is heel leuk gezegd maar dat gaat in dit geval voor binnen niet op. De muizen komen niet op eten af. Ze zitten met name onder in de plintladen van de keuken en daar is niets eetbaars voor ze te vinden. In de kelder waar wel eten te vinden is heb ik nog nooit muizenkeutels gevonden of andersinds vraatsporen. En dan is er vlakbuiten het huis wel eten te vinden (vogelvoer etc). Daarnaast zijn ze ook maar heel af en toe in huis; de vallen die er staan (met kaas erin) staan vaak weken zonder dat er aan gegeten wordt of zonder dat ik verse keutels vind.
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

S van der Heijden

Citaat van: Rob Koelman op maart 01, 2013, 14:42:17 PM
De muis in de val doet ook wel wat aan bosmuis denken: grote poten, vrij lichtbruine rugvacht en witte buikvacht. De snuit daarentegen komt weer vrij smal over, wat typisch is voor huismuis.

In de hand zijn bos- en huismuis makkelijk te onderscheiden, op foto's is dat soms verbazingwekkend lastig...

Zijn er meer foto's van deze muis?

Als het inderdaad een bosmuis is lost het 'probleem' zich vanzelf wel weer op. Bosmuizen dringen voornamelijk in najaar en winter huizen binnen. Zomers gebeurt dat vrijwel nooit.

Rob Koelman
Zooogdiervereniging

Ja er zijn meer foto's die zal ik bijvoegen. En een eerdere keer is er een muis hier op het forum gedetermineerd als een bosmuis (ik zal kijken of ik de waarneming nog terug kan vinden). Ook toen ging het om een onvolwassen exemplaar,
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

Theo Linders

ik zou toch voor bosmuis gaan nu, die eerste 2 foto's lijken duidelijker te laten zien dat er best veel bruin in die rug zit
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Douwe van der Ploeg

Mee eens. Sowieso schijnen binnenshuis-levende bosmuizen vaak wat grijzer te zijn (en buiten levende huismuizen bruiner).
Douwe van der Ploeg

S van der Heijden

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 07, 2013, 17:36:09 PM
Mee eens. Sowieso schijnen binnenshuis-levende bosmuizen vaak wat grijzer te zijn (en buiten levende huismuizen bruiner).

Tja in huis is het op de plekken wwar de muis komt erg stoffig vandaar die grijze kleur ;)
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

Rob Koelman

De vachtkleur bij bosmuizen wordt met name bepaald door de leeftijd: jonge bosmuizen zijn wat grijzer / minder geelbruin dan volwassen dieren. Dit zie je in sterkere mate ook bij de huismuis: jonge huismuizen zijn nogal grijzig en adulte dieren veel bruiner.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob