Kruiper

Gestart door colossus, maart 03, 2013, 00:18:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Vandaag bij Winterswijk de daar gemelde Kortsnavelboomkruiper geprobeerd.
Ik heb een paar keer ver weg horen roepen en geen zang gehoord, maar heb wel een kruiper op de foto.
Hagelwitte buik en flanken en ook een bakje. Aardige wenkbrauwstreep en schachtstreepjes van de kruinveren zijn wit tot op het voorhoofd. Goed voor Kortsnavel/Taiga.
De overlapformule van Frank maakt me hier wel wat zenuwachtig. Lijkt voor gewone Bokru te pleiten, wat mijn argumentatie hiervóór in een keer onderuit zou kunnen halen. Maar de foto's zijn lastig, gemaakt in een nogal donker bos.
Voor achterteennagel en snavel mis ik ervaring en ook vraag ik me na de thread van Frank af of ik deze moet meenemen.

Is er nog chocola te maken van deze boomkruiper?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Lijkt me een prima Kortsnavel hoor Kees..... Inderdaad een bakje en de overlapformule (overlap 'treedje' op p8 over dat op p7 > dan de overlap van treedje p7 over dat op p6) is met enige moeite (foto's zijn wat vaag) toch te zien. De lengte van de achternagel is in die zin wel te gebruiken als hij duidelijk langer (of duidelijk korter) is dan de achterteen. Op foto 2 is-ie nog het best te beoordelen en daar lijkt hij ca. even lang als de teen maar omdat de punt v.d. nagel in de schors verdwijnt (zoals zo vaak) zal hij in werkelijkheid dus nog iets langer zijn. Weliswaar niet diagnostisch dus maar ondersteunt de ID als Kortsnavel evenals de mooie witte flanken en de koptekening zoals je zelf al opmerkt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Frank daar ben ik heel blij mee. Het is mijn eerste!
Na wat kijk-en-vergelijkwerk zie ik nu de overlapverhoudingen ook, al blijft de foto de treedjes zoals gezegd wat vloeibaar maken.

Bedankt (nog maar eens) voor je werk over dit onderwerp hier op het forum, wat vandaag voor mij het verschil maakte!
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper