mooi rood/oranje

Gestart door Willy, maart 02, 2013, 18:46:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

is dit rode plakaatzwam,gevonden op een dode tak soort onbekend.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

lijkt ook wel wat op donzige korstzwam.
met vriendelijke groet, Riet

Corryabbink

#2
M.i. Oranjerode schorszwam. Donzige korstzwam is lichter van kleur en heeft veel meer afstaande randen(hoedjes). Rode Plakkaatzwam is het zeker niet want die is meruloïd. Dat is met plooitjes net als het Papierzwammetje.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

Hmmm, ik vind  het toch ook een Donzige korstzwam.

admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

Citaat van: wim veraghtert op maart 04, 2013, 20:03:19 PM
Hmmm, ik vind  het toch ook een Donzige korstzwam.
Wim mag ik vragen waarom?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

Die donzige rand lijkt me heel atypisch voor een Peniophora, en juist passend op Donzige korstzwam, en ik moet zeggen: ik zie die soort wel vaker met zo'n dieproze kleur. Afstaande randhoedjes komen bij Donzige korstzwam wel voor, maar zeker ook niet altijd.
Eerlijk gezegd zie ik dus  niets wat niet past op Donzige korstzwam, maar dat is dus mijn mening.


mvg
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

Misschien heb je wel gelijk wat de soort betreft, maar een echt donzige rand zie ik niet op de foto's.  Dat wat ik nu zie kan een Oranjerode ook hebben.
Wim bedankt voor jouw antwoord :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

grietaf

Bij de tekst in de Verspreidingsatlas staat: Microscopische controle is noodzakelijk voor een zekere determinatie.
Grieta.

Corryabbink

Citaat van: grietaf op maart 05, 2013, 11:37:51 AM
Bij de tekst in de Verspreidingsatlas staat: Microscopische controle is noodzakelijk voor een zekere determinatie.
Grieta.
Heel terecht :duim: Ik heb er vandaag nog verscheidene gezien en daarbij was het beeld me ook niet helemaal duidelijk.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"