Boompuist ? Maar ...

Gestart door tjerk, maart 01, 2013, 19:42:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Vanmiddag op stam staande maar nagenoeg vergane berk (met nog diverse oude roodporiehoutzwammen erop) aangetroffen.
Doet mij denken aan boompuist, maar voor zover ik weet, moet je die in naaldbossen zoeken en daar is hier geen sprake van!
Ik weet het dus niet.
(Foto 3/5 gemaakt m.b.v.stereomicroscoop)
Vriendelijke groet,
Tjerk

ratje

ik vind de laatste foto veel weghebben van de boompuist

grietaf

Geen idee wat het is, maar de foto's zijn erg mooi! Ze doen me aan een heerlijk warm halsbontje denken ;) .
Grieta.

Gert Kremer

doet mij denken aan een "weke" aderzwam. ik zeg maar wat. ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tjerk

Citaat van: grietaf op maart 01, 2013, 20:41:26 PM
Ze doen me aan een heerlijk warm halsbontje denken ;) .
Grieta.
Jammergenoeg was het je maat niet!
Groet,
Tjerk

tjerk

Citaat van: Gert Kremer op maart 01, 2013, 22:00:32 PM
doet mij denken aan een "weke" aderzwam. ik zeg maar wat. ;D
Maar die heeft volgens mij niet van die "zachte" haartjes (en komt voor op den!)
In ieder geval bedankt voor je reactie.
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

#6
Citaat van: tjerk op maart 01, 2013, 22:47:15 PM
Citaat van: Gert Kremer op maart 01, 2013, 22:00:32 PM
doet mij denken aan een "weke" aderzwam. ik zeg maar wat. ;D
Maar die heeft volgens mij niet van die "zachte" haartjes (en komt voor op den!)
In ieder geval bedankt voor je reactie.
Groet,
Tjerk

http://www.verspreidingsatlas.nl/354020   ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tjerk

Citaat van: Gert Kremer op maart 01, 2013, 23:03:01 PM
http://www.verspreidingsatlas.nl/354020   ;)

Ik heb de afbeeldingen bekeken, maar mis bij mijn foto's die sterke plooien. Misschien komt er nog iemand met een suggestie.
Groet,
Tjerk

Corryabbink

Citaat van: ratje op maart 01, 2013, 20:38:27 PM
ik vind de laatste foto veel weghebben van de boompuist

Ik vind ze ook op Boompuist lijken. Die kan ook wel op loofhout voorkomen.
Prachtige foto's :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

wacht maar tot hij groter.... ;D    :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.


tjerk

#11
Citaat van: ratje op maart 02, 2013, 14:56:47 PM
Citaat van: Gert Kremer op maart 02, 2013, 14:54:07 PM
wacht maar tot hij groter.... ;D    :D
mooi niet... :P
(Moet de paddenstoel nog groter groeien ? En dan ?)

Ik kan het even niet meer volgen!  :rolleye:

Groet,
Tjerk

En Corry: bedankt voor je reactie. Boompuist heb ik nog steeds niet afgeschreven!
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

Hallo Tjerk,
Hannie plaagt mij een beetje... en dat mag zij doen hoor.   :D

Groeien,
zeker zal hij moeten veranderen.
Ik doe hierbij 2 foto's.
De eerste de kleur anders als ze jong zijn. De 2de foto als hij (rijp) is en je snijd deze door dan zit er binnenin een vette substantie.
De jonge zwammen zijn altijd direkt wollig/stekelig volgens mij.  maar ja!!!  :-[   :rolleye:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Ik denk dat het een wat vreemd gegroeide korstzwam is, met de mic. weet je snel meer.
Groeten,
Martin

ratje

De onderste foto is een oude boompuist.

Gert Kremer

Citaat van: ratje op maart 02, 2013, 18:40:57 PM
De onderste foto is een oude boompuist.
zeer juist Hannie, maar het gaat mij om de vette substantie inwendig te laten zien.

Martin een vraagje:
Boompuist is toch geen korstzwam?
Puist begin met stekeltje en korst met iets plakkaartachtig toch?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tjerk

Citaat van: xenion op maart 02, 2013, 18:10:32 PM
Ik denk dat het een wat vreemd gegroeide korstzwam is, met de mic. weet je snel meer.

Sommigen weten dan snel meer! Mij ontbreekt nog de ervaring en het determinatiemateriaal.
Toch vanmorgen wat materiaal onder micr. bekeken. Geen sporen kunnen vinden. Wel hyfen met gespen? (Klopt dat?; voor het eerst dat ik zoiets als gespen denk te zien). In ieder geval weer geoefend. Veel verder zal ik met deze ja/nee-boompuist niet komen.
Groet,
Tjerk

grietaf

Inderdaad duidelijke gespen. Heb je hem al doorgesneden?
Grieta.

Corryabbink

#18
Citaat van: tjerk op maart 03, 2013, 15:09:09 PM
Citaat van: xenion op maart 02, 2013, 18:10:32 PM
Ik denk dat het een wat vreemd gegroeide korstzwam is, met de mic. weet je snel meer.

Sommigen weten dan snel meer! Mij ontbreekt nog de ervaring en het determinatiemateriaal.
Toch vanmorgen wat materiaal onder micr. bekeken. Geen sporen kunnen vinden. Wel hyfen met gespen? (Klopt dat?; voor het eerst dat ik zoiets als gespen denk te zien). In ieder geval weer geoefend. Veel verder zal ik met deze ja/nee-boompuist niet komen.
Groet,
Tjerk

Dag Tjerk,
Heb je ook geen chlamydosporen kunnen vinden? Ik zie wel veel rondachtige gevallen rondzweven maar dat kunnen ook luchtbelletjes zijn. Chlamydosporen ontwikkelen zich uit gezwollen delen van de hyfen. Bij Boompuist zijn ze dikwandig en langwerpig- elliptisch. Maten ca. 5-10 x 3,5-7 micron.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

tjerk

Citaat van: grietaf op maart 03, 2013, 16:16:57 PM
Heb je hem al doorgesneden?
Grieta.
Dat heb ik zojuist gedaan. Onder de laag met haartjes/kwastjes zit een heel dun vezelig stukje voordat je op het hout terecht komt.
Voor een boompuist misschien veel te "Dun"? Er is zeker geen "blubber" te vinden zoals op de foto van Gert van die oude boompuist.

Genoeg voor vandaag.
Groet,
Tjerk

tjerk

Citaat van: Corryabbink op maart 03, 2013, 17:31:59 PM

Dag Tjerk,
Heb je ook geen clamydosporen kunnen vinden?

Ik hoor nu voor het eerst over clamydosporen [wat valt er nog akelig veel te leren!]. Daar ben ik dus nog niet aan toe.
Die rondzwevende ronde gevallen zullen wel luchtbelletjes zijn, denk ik. Maar goed, al doende ...
En bedankt voor je reactie!
Groet,
Tjerk

grietaf

Voor de nauwkeurigheid: de juiste spelling is chlamydosporen.
Overigens denk ik niet dat het de Boompuist is, dan zou er binnenin toch een bepaalde substantie aanwezig moeten zijn.
Grieta.

Corryabbink

Citaat van: grietaf op maart 03, 2013, 20:12:15 PM
Voor de nauwkeurigheid: de juiste spelling is chlamydosporen.
Overigens denk ik niet dat het de Boompuist is, dan zou er binnenin toch een bepaalde substantie aanwezig moeten zijn.
Grieta.
Net iets te snel beantwoord ;D
Ik heb het aangepast.
Misschien is het geen Boompuist, maar evengoed kloppen de hyfen met gespen nog wel voor die soort. Dat er niet meer zichtbaar is op de foto van het preparaat kan meerdere oorzaken hebben. Soms neemt men niet de goede onderdelen van de zwam enz. enz.. Daar is ook enige ervaring bij nodig. Vaak heb ik tig preparaten gemaakt en urenlang gezocht voordat ik zag wat ik moest zien bij een bepaalde soort. Geluk hebben met een goed preparaat speelt daarbij ook rol.
Al met al kost microscopie heel veel tijd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Ik heb nog nooit het geluk gehad om in die bruine"prut" sporen of zo te vinden.  ;D
Wel sporen gevonden in Boompuist (perfect), dan hebben ze buisjes.
Hierbij de foto's. beter heb ik niet.

hyfen met gespen...enz.
Ik zou graag per mail ontvangen. :) 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tjerk

Iedereen bedankt voor op- en aanmerkingen. Zo word je weer wat wijzer.
En Gert, ik stuur je een mailtje.
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tjerk

Gert,
Heb mailadres uit NMV-ledenlijst gebruikt.
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

Citaat van: tjerk op maart 04, 2013, 19:04:40 PM
Gert,
Heb mailadres uit NMV-ledenlijst gebruikt.
Groet,
Tjerk

dat werkt niet meer, kijk op je mail.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#28
Zou er iemand zijn die mij per mail de microscopische gegeven van de Boompuist willen/kunnen sturen.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

heeft niemand dit op een A4tje voor mij?   :'(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.