De vogel van Roosteren is hier vaak ter sprake gekomen, maar in hoeverre is uitgesloten dat dit dezelfde is? Of, andersom, is dat met zekerheid te bevestigen..de twee lijken erg veel op elkaar, het is al vaker gezegd.
Ja ik denk ook dat het dezelfde kan zijn, er word gezegd dat de vogel van Roosteren een lichtere borst zou hebben , en kleiner zou zijn. Is er niet iemand die handig is met foto,s om eventuele individuele kenmerken van bv de kop tekening kan uitlichten ?
Ik oordeel de grootte van de Vriezenveense vogel ergens tussen vrouw en man Kolgans in . Vanuit veel aspecten lijkt het een grote, forse vogel, tot aan vergelijking met een man Kolgans; dan vind ik het lijf kleiner. In vergelijking met een paar Kolgans is dat te zien. Optische illusie is enigszins een probleem maar er is veel vergelijking mogelijk met vele individuen van deze soort.
Waar ik ook naar heb gekeken is het de vorm achter, tussen zijn poten. Ik ben van mening dat de meerderheid aan de overkant van de oceaan slanker is. Slechts 1 vogel die ik vond beantwoordde aan gelijke proporties. Beide vogels, Roosteren en Vriezenveen, zijn aan de kritieke maat achter tussen de poten.
De kopvorm is intermediair tussen een typische hutchinsii en taverneri; niet vanuit iedere hoek begrijpelijk maar in profiel zijn van beide vogels foto's beschikbaar.
Vergelijk het voorhoofd, de hoek met de kruin, de lengte van de kruin tot aan de hoek met het achterhoofd en ook die hoek. Vergelijk zowel in rust als uitstrekkend. De lengte en dikte van de nek komt bij beide vogels overeen.
De chinstrap laat bij beide vogels ter hoogte van het oog de allerflauwste inkeping zien; te flauw en te vaak onzichtbaar om opvallend te zijn maar sommige foto’s tonen het nèt .. en dan weer beide vogels.
De keelstreep is omstreden geweest bij die van Vriezenveen; een foto van Arno ten Hoeve laat echter geen twijfel; maar.. het is vooral een vuile, schemerige streep en zeker niet uniform donker over de hele breedte.
Foto's en profiel van de vogel te Roosteren laten een 'outline' zien die, vergeleken met de witte kont (de chinstrap is dan wel geliger; alsof je door een oude telescoop kijkt) donkerder is. Geert Lamers maakt melding van ‘een’ keelstreep.
Deze beschrijving is niet volledig.