Hutchins' (?) Canadese Gans bij Vriezenveen

Gestart door August, februari 24, 2013, 23:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Timo Roeke op februari 27, 2013, 21:09:32 PM
Rug is ook niet erg donker bij dit exemplaar.

Denk dat de vogel helemaal te licht is voor een ordentelijke Groenlandse. Krijg ook een beetje Grauwe Gans-gevoel bij deze vogel... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Ottens

Citaat van: Vincent Hart op februari 27, 2013, 20:20:59 PM
Citaat van: Gert Ottens op februari 27, 2013, 19:57:23 PM
Ten tijde van 'mijn' hutchinsii heb ik uitvoerig contact gehad met de hoofdauteur van dat artikel in N American Birds. Ik stel voor dat ik hem dit huidige geval ook eens voorleg.
Strak plan! Lukt dat voor vrijdagmiddag?  ;)
Heb Steve vanochtend gevraagd naar zijn mening, dus hopelijk reageert hij (voor morgenmiddag). Maar ik zou sowieso gaan Vincent, als jik jou was. Het is hoe dan ook een interessante vogel en wat mij betreft kan taverneri (mocht die niet uitgesloten kunnen worden) hier ook gewoon. Zou interessant zijn om de CDNA eens uit te dagen naar een mening hierover...

August

#62
Citaat van: Gert Ottens op februari 28, 2013, 09:41:15 AM
Citaat van: Vincent Hart op februari 27, 2013, 20:20:59 PM
Citaat van: Gert Ottens op februari 27, 2013, 19:57:23 PM
Ten tijde van 'mijn' hutchinsii heb ik uitvoerig contact gehad met de hoofdauteur van dat artikel in N American Birds. Ik stel voor dat ik hem dit huidige geval ook eens voorleg.
Strak plan! Lukt dat voor vrijdagmiddag?  ;)
Heb Steve vanochtend gevraagd naar zijn mening, dus hopelijk reageert hij (voor morgenmiddag). Maar ik zou sowieso gaan Vincent, als jik jou was. Het is hoe dan ook een interessante vogel en wat mij betreft kan taverneri (mocht die niet uitgesloten kunnen worden) hier ook gewoon. Zou interessant zijn om de CDNA eens uit te dagen naar een mening hierover...
Waarschijnlijk  te laat de grote groep ganzen waren er niet meer tot 12:30 gezocht vandaag alleen nog een kleine groep Toendra en Kollen niet meer dan 200
August van Rijn

August

Citaat van: Gert Ottens op februari 28, 2013, 09:41:15 AM
Citaat van: Vincent Hart op februari 27, 2013, 20:20:59 PM
Citaat van: Gert Ottens op februari 27, 2013, 19:57:23 PM
Ten tijde van 'mijn' hutchinsii heb ik uitvoerig contact gehad met de hoofdauteur van dat artikel in N American Birds. Ik stel voor dat ik hem dit huidige geval ook eens voorleg.
Strak plan! Lukt dat voor vrijdagmiddag?  ;)
Heb Steve vanochtend gevraagd naar zijn mening, dus hopelijk reageert hij (voor morgenmiddag). Maar ik zou sowieso gaan Vincent, als jik jou was. Het is hoe dan ook een interessante vogel en wat mij betreft kan taverneri (mocht die niet uitgesloten kunnen worden) hier ook gewoon. Zou interessant zijn om de CDNA eens uit te dagen naar een mening hierover...
Dan ben ik ook benieuwd wat hij vind van de Limburg vogel
August van Rijn

Gert Ottens

Citaat van: August op februari 28, 2013, 14:49:12 PM
Citaat van: Gert Ottens op februari 28, 2013, 09:41:15 AM
Citaat van: Vincent Hart op februari 27, 2013, 20:20:59 PM
Citaat van: Gert Ottens op februari 27, 2013, 19:57:23 PM
Ten tijde van 'mijn' hutchinsii heb ik uitvoerig contact gehad met de hoofdauteur van dat artikel in N American Birds. Ik stel voor dat ik hem dit huidige geval ook eens voorleg.
Strak plan! Lukt dat voor vrijdagmiddag?  ;)
Heb Steve vanochtend gevraagd naar zijn mening, dus hopelijk reageert hij (voor morgenmiddag). Maar ik zou sowieso gaan Vincent, als jik jou was. Het is hoe dan ook een interessante vogel en wat mij betreft kan taverneri (mocht die niet uitgesloten kunnen worden) hier ook gewoon. Zou interessant zijn om de CDNA eens uit te dagen naar een mening hierover...
Dan ben ik ook benieuwd wat hij vind van de Limburg vogel
Heb ik hem niet specifiek gevraagd, maar dat doe ik nog.

jvdlaan

Bij de Limburgvogel is door de CDNA al iemand uit Noord-Amerika geraadpleegd (ik meen Bruce MacTavish).
Grappig is dat pas na de split Kleine-Grote Canadese Gans de (Noord)Amerikanen zich zijn gaan interesseren voor deze materie, terwijl de Europeanen dat veel eerder waren vanuit perspectief Grote = geintroduceerd, Kleine (hutchinssi nominaat) = zeer wrs wild.
Toen MAx Berlijn en ik nog samen in de CDNA zaten (eind negentig t/m 2002) haaden we al min of meer richtlijnen opgesteld voor de herkenning van de verschillende taxa. Het artikel van Chris Batty in Birding World bv vonden (en vinden we nog steeds) we ondermaats en niet bruikbaar.
Voor CDNA-aanvaarding leek het de toenmalige leden van het CDNA het beste alleen hutchinsii's te aanvaarden die qua kleur overeenkwamen met de hier in NL voorkomende taxa van Grote Canadese Gans: licht grijsbruin met vrijwel witte borst.
De vogel van nu lijkt qua grootte nogal aan de grote kant, terwijl de structuur (kopvorm, snavellengte, halslengte) wel goed lijkt voor hutchinsii, maar de borstkleur weer te uniform lijkt en op sommige foto's zelfs iets te donker.
De grootte kan bedriegelijk zijn, omdat de vergelijking met Brandganzen blijkbaar niet mogelijk is vanwege de afwezigheid in de nabijheid van deze vogel. Ik heb twee aanvaarde vogels in NL gezien: maart 1997 en december 2003, beide even groot of kleiner dan Brandgans, beide gekleurd als Grote Canadese en beide met de bekende structuur (korte driehoekige snavel, hoog voorhoofd en korte nek).

Gert Veurink

#66




Bovenste vogel Roosteren, foto Max
Onderste vogel Vriezenveen, foto Pieter

Wat is het verschil in grootte, kleur, cheekpatch, whatever, dat de bovenste tot een hutchins maakt en de onderste niet?

Volgens mij is grootte helemaal niet bedrieglijk, je heb toch gewoon direct vergelijking met kolgans en toendragans op eindeloos veel foto's en filmpjes?

edit:
Overigens is de hutchins' in de ANWB ook niet zo heel licht, wordt daar gesproken over ongeveer even groot als brandgans en Vaak iets van witachtige halsband tussen zwarte hals en lichtbruine borst


ik kan er prima mee leven als-ie wordt afgekeurd overigens, maar gaat mij er inderdaad om dat ik het verschil met de Limburg-vogel niet zie. Allebei goed of allebei fout zou ik dan zeggen.


Ik lees veel argumenten die ik niet terug zie in het veld of op de foto's. Kan iemand mij uitleggen waarom de limburgse vogel goed is en de overijsselse vogel niet?
groet!
Gert Veurink



Gert Ottens

#67
Citaat van: Gert Veurink op februari 28, 2013, 16:24:11 PM

Bovenste vogel Roosteren, foto Max
Onderste vogel Vriezenveen, foto Pieter

Wat is het verschil in grootte, kleur, cheekpatch, whatever, dat de bovenste tot een hutchins maakt en de onderste niet?

Volgens mij is grootte helemaal niet bedrieglijk, je heb toch gewoon direct vergelijking met kolgans en toendragans op eindeloos veel foto's en filmpjes?

Ik lees veel argumenten die ik niet terug zie in het veld of op de foto's. Kan iemand mij uitleggen waarom de limburgse vogel goed is en de overijsselse vogel niet?
Je kunt je inderdaad afvragen waarom die Limburgse vogel ooit is aanvaard;-)

gerdwichers8

#68
Je kunt hier nog even klikken ter vergelijk


http://www.pbase.com/ngannet/cackling_goose&page=1


..en zoiets moet het zijn


http://www.pbase.com/ngannet/image/107412492

August

#69
Citaat van: Gert Veurink op februari 28, 2013, 16:24:11 PM




Bovenste vogel Roosteren, foto Max
Onderste vogel Vriezenveen, foto Pieter

Wat is het verschil in grootte, kleur, cheekpatch, whatever, dat de bovenste tot een hutchins maakt en de onderste niet?

Volgens mij is grootte helemaal niet bedrieglijk, je heb toch gewoon direct vergelijking met kolgans en toendragans op eindeloos veel foto's en filmpjes?

edit:
Overigens is de hutchins' in de ANWB ook niet zo heel licht, wordt daar gesproken over ongeveer even groot als brandgans en Vaak iets van witachtige halsband tussen zwarte hals en lichtbruine borst


ik kan er prima mee leven als-ie wordt afgekeurd overigens, maar gaat mij er inderdaad om dat ik het verschil met de Limburg-vogel niet zie. Allebei goed of allebei fout zou ik dan zeggen.


Ik lees veel argumenten die ik niet terug zie in het veld of op de foto's. Kan iemand mij uitleggen waarom de limburgse vogel goed is en de overijsselse vogel niet?
Maar in hoeverre spelen de lichtomstandigheden mee ?mbt de lichte borst van beide vogels de bij Limburg vogel zijn de foto,s met zonlicht genomen waardoor de borst ook lichter lijkt , je kan het ook zien aan bv de Kolganzen en Toendra,s die lijken op de foto van Limburg ook lichter toch? Ps voor de rest deel ik de mening ook van Gert
August van Rijn

Folkert Jan

In het veld 2 filmpjes gemaakt. Op de ene film met licht niet goed lijkt de borst grijs/bruin, maar wel het lichtste gedeelte van de onderdelen. Op het tweede filmpje waar ik de vogel op de borst kijk is de borst roomwit. Zal ze ter zijne tijd nog op youtube zetten
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Maten zeggen niet alles, ten eerste is het een gemiddelde, ten tweede moet je in geval van ganzen ook naar het gewicht kijken. Gewicht zegt namelijk ook iets over de omvang ca postuur van een vogel.

Gert Veurink

#72
maar je kunt wel zeggen

- dat de gemiddelde hutchins'  kleiner is dan de gemiddelde kolgans en de gemiddelde toendrarietgans
- dat de gemiddelde taveneri groter is dan de gemiddelde kolgans en de gemiddelde toendrarietgans
- dat deze gans kleiner is dan alle kol- en toendrarietganzen die er direct mee vergeleken kunnen worden
groet!
Gert Veurink



JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Justin Jansen

Citaat van: Gert Veurink op februari 28, 2013, 19:25:46 PM
maar je kunt wel zeggen

- dat de gemiddelde hutchins'  kleiner is dan de gemiddelde kolgans en de gemiddelde toendrarietgans
- dat de gemiddelde taveneri groter is dan de gemiddelde kolgans en de gemiddelde toendrarietgans
- dat deze gans kleiner is dan alle kol- en toendrarietganzen die er direct mee vergeleken kunnen worden
Dus hybride minima x hutchinsii (het is schijnbaar nogal duidelijk het grote verschil....) Want Kolgans varieert tussen 65-78 cm (bron: Cramp et al 1977).
M.v.g., Justin Jansen


Gert Veurink

Citaat van: Gert Veurink op februari 28, 2013, 19:25:46 PM
(...) die er direct mee vergeleken kunnen worden

Ik zeg niets geks toch? kijk naar de foto's en video. ik trek geen conclusie over de ondersoort, daar heb ik onvoldoende verstand van. ik beschrijf slechts wat ik zie en vraag om de beschrijving van een belangrijk verschil met de limburgvogel. Ik zal er over ophouden en het resultaat van de grote wijzen afwachten
groet!
Gert Veurink



Timo Roeke

Citaat van: JandJ op februari 28, 2013, 19:53:11 PM
De gans is blijkbaar nog aanwezig. http://waarneming.nl/waarneming/view/74041140
Ik heb het idee dat Huub de waarneming met terugwerkende kracht invoert maar de datum niet heeft aangepast. Net gereageerd. De zoektocht naar de Groenlandse Kolgans is namelijk van afgelopen zaterdag.

JandJ

Kan heel goed.
Vogel is die dag op die plek waargenomen (http://waarneming.nl/waarneming/view/73945601) en vandaag hebben sommige mensen niet eens een/de flinke groep ganzen gevonden.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

August

Citaat van: Justin Jansen op februari 28, 2013, 20:37:54 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 28, 2013, 19:25:46 PM
maar je kunt wel zeggen

- dat de gemiddelde hutchins'  kleiner is dan de gemiddelde kolgans en de gemiddelde toendrarietgans
- dat de gemiddelde taveneri groter is dan de gemiddelde kolgans en de gemiddelde toendrarietgans
- dat deze gans kleiner is dan alle kol- en toendrarietganzen die er direct mee vergeleken kunnen worden
Dus hybride minima x hutchinsii (het is schijnbaar nogal duidelijk het grote verschil....) Want Kolgans varieert tussen 65-78 cm (bron: Cramp et al 1977).
Is dit ook je mening over de Limburg vogel?
August van Rijn

Justin Jansen

Citaat van: August op februari 28, 2013, 21:49:41 PM
Citaat van: Justin Jansen op februari 28, 2013, 20:37:54 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 28, 2013, 19:25:46 PM
maar je kunt wel zeggen

- dat de gemiddelde hutchins'  kleiner is dan de gemiddelde kolgans en de gemiddelde toendrarietgans
- dat de gemiddelde taveneri groter is dan de gemiddelde kolgans en de gemiddelde toendrarietgans
- dat deze gans kleiner is dan alle kol- en toendrarietganzen die er direct mee vergeleken kunnen worden
Dus hybride minima x hutchinsii (het is schijnbaar nogal duidelijk het grote verschil....) Want Kolgans varieert tussen 65-78 cm (bron: Cramp et al 1977).
Is dit ook je mening over de Limburg vogel?
Ik weet niets van de canadese ganzen, ik concludeer alleen op de gepresenteerde data. Als de gans daadwerkelijk kleiner is dan alle Kolganzen in de omgeving, waarin de variatie zit van 65-78 cm, dan is het of een hutchinsii aan de onderzijde van de variatie in grootte of het betreft invloeden van het kleinste taxon minima.
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

Of - zie Jan hierboven - grootte wordt niet door iedereen opgevat als '[...] the size of the bird, expressed as the length in centimetres from the tip of the bill to tip of tail measured on the stretched bird [...]' (Collins Bird Guide, 2nd edition).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Ik zit in Africa en zie de foto's van die Kleine Canadees van Overijssel. Serieus geval lijkt me, weet dat Hutchins de grootste ondersoort van de Kleine is en dat op sommige foto's de vogel van Limburg groter leek dan een Kolgans maar als je de moeite neemt het youtube filmpje van deze vogel te bekijken zie je dat die kleiner is. Ik heb zelf niet zo veel problemen met de grootte van die Overijssel vogel. Wel lijkt de borstkleur aan de donkere kant op sommige foto's maar mogelijk zijn wij te voorzichtig betreffende die borstkleur t.o.v. de .Engelse vogelaars. Succes ermee.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

gerdwichers8

#82
Citaat van: Justin Jansen op februari 28, 2013, 22:03:59 PM
Citaat van: August op februari 28, 2013, 21:49:41 PM
Citaat van: Justin Jansen op februari 28, 2013, 20:37:54 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 28, 2013, 19:25:46 PM
maar je kunt wel zeggen

- dat de gemiddelde hutchins'  kleiner is dan de gemiddelde kolgans en de gemiddelde toendrarietgans
- dat de gemiddelde taveneri groter is dan de gemiddelde kolgans en de gemiddelde toendrarietgans
- dat deze gans kleiner is dan alle kol- en toendrarietganzen die er direct mee vergeleken kunnen worden
Dus hybride minima x hutchinsii (het is schijnbaar nogal duidelijk het grote verschil....) Want Kolgans varieert tussen 65-78 cm (bron: Cramp et al 1977).
Is dit ook je mening over de Limburg vogel?
Ik weet niets van de canadese ganzen, ik concludeer alleen op de gepresenteerde data. Als de gans daadwerkelijk kleiner is dan alle Kolganzen in de omgeving, waarin de variatie zit van 65-78 cm, dan is het of een hutchinsii aan de onderzijde van de variatie in grootte of het betreft invloeden van het kleinste taxon minima.


Ik ben vrijdag langdurig bezig geweest met een Dwerggans om diens grootte te vergelijken met Toendrarietgans en Kolgans, waarbij de grootte ten opzichte van Kolgans op ongeveer 60% (2/3) werd geschat en de grootte ten opzichte van Toendrarietgans  op 50% (1/2) (je blijft in je oogjes wrijven: "is het echt zo klein"). Een andere Dwerggans die ik op maandag zag was duidelijk groter, en dat leek daarmee een gent te zijn. Bazig typje bovendien.
In dezelfde groep van vrijdag liep een Brandgans met daar naast voortdurend deze Candadees. De vergelijking met de Brandgans leverde een ongeveer gelijke omvang op: in eerste instantie het belangrijkste kenmerk tegen Grote Canadees (die zitten meer naar het noorden). Dat deze vogel kleiner zou zijn dan Brandgans of Kolgans deel ik zeker niet. Temeer omdat  ik al langdurig bezig was met grootte vergelijk van de (vrouwelijke) Dwerggans. Het is een dusdanig forse vogel
Deze vogel kun je met de laatste soort echt niet vergelijken: De Canadees is echt duidelijk groter. De enige aanleiding richting minima is/was de donkere kleur en mijn onbegrip voor de grootte van dat laatste taxon in de werkelijkheid. Daarom werd de vogel als hutchinsii/minima geidentificeerd.


edit: met grootte was ik echt gericht op lichaamsvolume, los van de kop en nek

gerdwichers8

De ganzen zaten vrijdag dicht opeen gepakt gras te vreten, dus ik kreeg in eerste instantie die kop niet veel te zien. Grootte daarentegen was hèt kenmerk; daarnaast was het kleinere formaat een grote moeilijkheid met die Dwerggans maar niet met de Brandgans en ook niet met de Canadees.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gert Ottens

 Nou, ik had Steven Mlodinow dus gevraagd naar zijn mening en zoals zo vaak in dit soort gevallen wil zo'n expert z'n vingers er ook niet helemaal aan branden. Maar goed, ik heb hem deze link gestuurd:
http://waarneming.nl/soort/photos/1392?from=2013-02-01&to=2013-02-28&os=0&os=1&licentie=0&type_foto=0&sex=&id_kleed=0&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0

Daarbij merkte ik op dat het wat mij betreft zeker een Kleine Canadese Gans is, met aan hem de vraag van welke ondersoort (hutchinsii, taverneri of misschien zelfs leucopareia?). Zelf heb ik niets gezegd over mijn persoonlijke oordeel (heb ik zo langzamerhand ook niet meer;-), maar wel nog toegevoegd dat de vogel een incomplete gular stripe heeft. Daarnaast heb ik hem gevraagd hoe hij de vagrancy potential van taverneri inschat.

Dit is het antwoord dat ik vanochtend in mijn mailbox aantrof:

"Hello Gert,

As is often the case with these birds, the identification is hard to pin down, as various marks look a bit different in different photos. In one photo, the bird appears to have a bronzy chest and a gular stripe.. excellent for leucopareia, but all leucopareia should have white neck collars by February. Additionally, in most photos, the forehead looks rather steep (like nominate Cackling and leucopareia) and not sloped (like taverneri and minima). The bill looks rather thick and stout in most photos (like taverneri). There is no indentation in the white cheek patch as is typically shown by nominate Cackling Goose (and Bc parvipes).

So... This bird looks most like taverneri, and may be of that race. Or it may be a taverneri x hutchinsi intergrade.

Now that I live in CO, I see many apparent intergrades. Both taxa breed in the high arctic in the same habitat, and the boundary between there two ranges remains, amazingly, unknown. In reality, I suspect that there is a large zone of intergradation.

I'd be happy to look at more photos, especially those showing head in profile.
Sorry to be only partially helpful

Steven Mlodinow"

Dus... Dat van die intergrades (dat die dus vaker voorkomen dan gedacht) was voor mij nieuw.

Overigens heeft hij nog niet gereageerd op de laatste vraag (t.a.v. vagrancy potential van taverneri), dus dat heb ik hem nog weer 'es gevraagd (waarbij ik ook heb opgemerkt dat er (momenteel) niet veel meer foto's beschikbaar zijn van de huidige vogel).

Justin Jansen

Zou eens goed zijn om alle gevallen van "hutchsinii" eens voor te leggen aan de beste man. Denk dat de uitkomst van de nu aanvaarde gevallen wel eens intressant zou kunnen zijn.
M.v.g., Justin Jansen


Gert Ottens

Citaat van: Justin Jansen op maart 01, 2013, 10:51:50 AM
Zou eens goed zijn om alle gevallen van "hutchsinii" eens voor te leggen aan de beste man. Denk dat de uitkomst van de nu aanvaarde gevallen wel eens intressant zou kunnen zijn.
Persoonlijk denk ik dat dit wel meevalt. Steven was het i.i.g. eens met de determinatie van de vogel van 2008, maar eerlijk gezegd zien alle aanvaarde gevallen er naar mening gewoon goed uit. De meeste zijn klein (Brandgans-formaat of kleiner) met een (zo-goed-als) witte borst en een hoekige kop; dan past eigenlijk alleen het etiket hutchinsii.

August

Citaat van: Gert Ottens op februari 28, 2013, 16:34:44 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 28, 2013, 16:24:11 PM

Bovenste vogel Roosteren, foto Max
Onderste vogel Vriezenveen, foto Pieter

Wat is het verschil in grootte, kleur, cheekpatch, whatever, dat de bovenste tot een hutchins maakt en de onderste niet?

Volgens mij is grootte helemaal niet bedrieglijk, je heb toch gewoon direct vergelijking met kolgans en toendragans op eindeloos veel foto's en filmpjes?

Ik lees veel argumenten die ik niet terug zie in het veld of op de foto's. Kan iemand mij uitleggen waarom de limburgse vogel goed is en de overijsselse vogel niet?
Je kunt je inderdaad afvragen waarom die Limburgse vogel ooit is aanvaard;-)
B)
August van Rijn