Hutchins' (?) Canadese Gans bij Vriezenveen

Gestart door August, februari 24, 2013, 23:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Ik heb hier meer voorkeur voor  Hutchins´dan voor een Taverner´s. Ik zou niet weten wat de geschiedenis is van deze vogel en mogelijk zouden oranjesnavelige kollen in hetzelfde plaatje wenselijk zijn, maar betreffende de kenmerken zie ik meest een Hutchins´


een korte snavel met een afdruipende tip.
een smalle basis
een hoog voorhoofd met een korte, naar de achterkant toe oplopende stompe hoek, dit is typisch korter dan Taverner´s
vooralsnog geen volledige gullarstripe

maar het is lastige materie met  mogelijkheden op intergrades en net wat Gert zegt, dit heeft de expertise nodig van een die de in´s en out´s goed kent.

Bas vd Burg

Citaat van: Vincent Hart op februari 25, 2013, 19:15:52 PM
Ik bedoel inderdaad de Limburgse vogel. En eens met Gerts lezing dat de vogel van Vriezenveen nog weer wat donkerder lijkt. Vraag me daarnaast af of koptekening (vorm van de witte punt boven het oog) van de huidige vogel wel helemaal klopt. Relatief groot lichaam met korte nek, kleine snavel etc. is voorzover ik er wat van snap wel goed voor Hutchins.

Maar ja de koptekening van de vogel van Limburg 2011 klopt dan in feite ook niet voor Hutchins als je het artikel erbij pakt.

Misschien de foto's van Pieter doorsturen naar 1 van de auteurs van het artikel?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gert Veurink

Citaat van: Have op februari 25, 2013, 22:46:13 PM
uit dutch birding kenmerkengids van nils van duivendijk

hutchinsii:
.kleinste van lichte (onder)soorten; formaat en structuur (korte hals en compact lichaam) als Brandgans
.lichte borst opvallend (soms met bruine zweem) vaak lichtste deel van od vormend. Soms od meer uniform lichtbruin.
.kleine brandgansachtige snavel

taverneri:
.formaat ongeveer als Kolgans. vrij lange slanke hals
. vrij donkere bruine bd
. vrij donkere od
.regelmatig lichte halsring

grootte in cm
hutchinsii 69
taverneri 89
brandgans 65


groet
Helena

+ het in anwb genoemde steile voorhoofd.
Dat laatste heeft-ie in elk geval wel... En een erg klein snaveltje...
groet!
Gert Veurink



gerdwichers8


Citaat van: Vincent Hart op februari 25, 2013, 19:15:52 PM
Vraag me daarnaast af of koptekening (vorm van de witte punt boven het oog) van de huidige vogel wel helemaal klopt.


terecht, dat ziet er bar slecht uit eigenlijk
mogelijk dat je dan zou moeten zinspelen op een fabrieksel waarin minima een plaats heeft

Timo Roeke

Vogel is kleiner dan kolgans. Gistermiddag kunnen vergelijken.

gerdwichers8

Citaat van: gerdwichers8 op februari 25, 2013, 22:41:01 PM

vooralsnog geen volledige gullarstripe



ben na afronding atlasblok even ter controle geweest en de keelstreep is volledig.

cursorius

Ik heb duizenden hutchinsi's en parvipessen in Texas gezien. Waaronder ook donkerdere exx. Lijkt mij n goeie hutchinsii. Ik heb ooit 1 taverneri gezien en die hebben n lange dunne nek, andete kleur onderdelen en veelal n donkere keelstreep de jizz is anders. Dit alles was in Texas in de winter. Heb vele van die ganzen op film. Ooit met Max n ingezonden brief gestuurd naar BW incl fotos.

andrestr

#37
Ik ben er gisteren geweest en volgens omwonenden die overigens zeer geinteresseerd waren foerageerd er regelmatig een grote groep ganzen vlak langs de weg daar dus misschien dat iemand geluk heeft en betere foto's kan maken.
Ik wil wel de tip meegeven om goed op te letten waar je je voeten weg zet daar langs de Dalweg want het grasstrookje ligt vol Hondenpoep.
Met vriendelijke groet André.

Timo Roeke

Het klopt dat de ganzen met enige regelmaat vlak langs de weg zitten. Uit de auto stappen is dan geen optie aangezien alles opvliegt. Vanochtend is de vogel teruggevonden tussen Vriezenveen en Almelo ipv tussen Vriezenveen en Kloosterhaar. Zelf heb ik de ganzen daar nog niet eerder gezien. Op die plek is het zicht alles behalve ideaal. Morgen als het goed is sinds tijden weer zon dus ben benieuwd of er dan nog mooie foto's gemaakt kunnen worden.

Via via kreeg ik deze link nog doorgestuurd. Een stuk ouder dan het artikel van Utahbirds dat aan het begin van deze pagina (56) wordt vermeld. Desalniettemin vol nuttige informatie: http://www.idahobirds.net/identification/cackling.html

JandJ

Live vanuit de auto, gewoon een groep ganzen achterna gereden anders waren we daar nooit geweest. Flinke alerte groep toendra's en kollen, gezien vanaf stopplaats langs de doorgaande weg.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jaap Denee

Meneer Vermoolen staat op dit moment naar de gans te kijken en meldt dat de chinstrap niet helemaal doorloopt.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bas vd Burg

Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 11:23:01 AM
Meneer Vermoolen staat op dit moment naar de gans te kijken en meldt dat de chinstrap niet helemaal doorloopt.

maar zo erg is dat toch niet? Geen diagnostisch kenmerk als ik het artikel uit North American Birds mag geloven (bij 25% van Hutchins loopt de streep door). EDIT Helena haalt dit ook al aan zien ik ;D
De vorm van de witte vlek achter het oog is wat dat betreft iets wat meer aandacht mag hebben. Volgens hetzelfde artikel moet ter hoogte van het oog een soort van vernauwing zitten en die heb ik nog niet gezien op de foto's. Maar ja, op foto's van de vogel uit 2011 (maar ook die van 2008) zie ik dat eigenlijk ook niet
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jaap Denee

Citaat van: Have op februari 27, 2013, 11:53:54 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 11:23:01 AM
Meneer Vermoolen staat op dit moment naar de gans te kijken en meldt dat de chinstrap niet helemaal doorloopt.
Uit http://www.utahbirds.org/RecCom/IDhelp/Cackling_Goose-NAB.pdf :
"hutchinsii:We estimate that up to, but not exceeding, 25% of this subspecies have a compete gular stripe."

Groet
Helena

Dank je, Helena en ja Bas. Dat is bekend. Maar er zijn mensen die er vrolijker van worden wanneer een kinstreep niet helemaal doorloopt in plaats van wel. Daarmee zit je namelijk in het meer typische eind (>75%) van het spectrum van hutschinsii.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

#43
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 12:00:36 PM
Citaat van: Have op februari 27, 2013, 11:53:54 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 11:23:01 AM
Meneer Vermoolen staat op dit moment naar de gans te kijken en meldt dat de chinstrap niet helemaal doorloopt.
Uit http://www.utahbirds.org/RecCom/IDhelp/Cackling_Goose-NAB.pdf :
"hutchinsii:We estimate that up to, but not exceeding, 25% of this subspecies have a compete gular stripe."

Groet
Helena

Dank je, Helena en ja Bas. Dat is bekend. Maar er zijn mensen die er vrolijker van worden wanneer een kinstreep niet helemaal doorloopt in plaats van wel. Daarmee zit je namelijk in het meer typische eind (>75%) van het spectrum van hutschinsii.


Ik vind de terminologie allemaal wat verwarrend. In het artikel gaat het over cheekpatch (de witte vlek op de kop) en gular stripe (de zwarte streep die de beide helften onder de kin soms opsplitst).
Chinstrap zie ik niet staan....
Met chinstrap bedoelt Reinoud de gular stripe of de cheekpatch?

Gert Veurink

Lang verhaal kort ziet alles er nu goed uit behalve de cheekpatch? Waarbij geconstateerd wordt dat die nauwelijks verschilt van de eerder aanvaardde vogels, of mis ik nu iets.
groet!
Gert Veurink



Jaap Denee

Citaat van: JohanvantBosch op februari 27, 2013, 12:13:24 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 12:00:36 PM
Citaat van: Have op februari 27, 2013, 11:53:54 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 11:23:01 AM
Meneer Vermoolen staat op dit moment naar de gans te kijken en meldt dat de chinstrap niet helemaal doorloopt.
Uit http://www.utahbirds.org/RecCom/IDhelp/Cackling_Goose-NAB.pdf :
"hutchinsii:We estimate that up to, but not exceeding, 25% of this subspecies have a compete gular stripe."

Groet
Helena

Dank je, Helena en ja Bas. Dat is bekend. Maar er zijn mensen die er vrolijker van worden wanneer een kinstreep niet helemaal doorloopt in plaats van wel. Daarmee zit je namelijk in het meer typische eind (>75%) van het spectrum van hutschinsii.


Ik vind de terminologie allemaal wat verwarrend. In het artikel gaat het over cheekpatch (de witte vlek op de kop) en gular stripe (de zwarte streep die de beide helften onder de kin soms opsplitst).
Chinstrap zie ik niet staan....
Met chinstrap bedoelt Reinoud de gular stripe of de cheekpatch?

De gular stripe, Johan.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 15:19:50 PM
Citaat van: JohanvantBosch op februari 27, 2013, 12:13:24 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 12:00:36 PM
Citaat van: Have op februari 27, 2013, 11:53:54 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 11:23:01 AM
Meneer Vermoolen staat op dit moment naar de gans te kijken en meldt dat de chinstrap niet helemaal doorloopt.
Uit http://www.utahbirds.org/RecCom/IDhelp/Cackling_Goose-NAB.pdf :
"hutchinsii:We estimate that up to, but not exceeding, 25% of this subspecies have a compete gular stripe."

Groet
Helena

Dank je, Helena en ja Bas. Dat is bekend. Maar er zijn mensen die er vrolijker van worden wanneer een kinstreep niet helemaal doorloopt in plaats van wel. Daarmee zit je namelijk in het meer typische eind (>75%) van het spectrum van hutschinsii.


Ik vind de terminologie allemaal wat verwarrend. In het artikel gaat het over cheekpatch (de witte vlek op de kop) en gular stripe (de zwarte streep die de beide helften onder de kin soms opsplitst).
Chinstrap zie ik niet staan....
Met chinstrap bedoelt Reinoud de gular stripe of de cheekpatch?

De gular stripe, Johan.


Dankjewel, dan valt de vogel dus wel binnen de 75%.  O0

August

Citaat van: JohanvantBosch op februari 27, 2013, 16:19:00 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 15:19:50 PM
Citaat van: JohanvantBosch op februari 27, 2013, 12:13:24 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 12:00:36 PM
Citaat van: Have op februari 27, 2013, 11:53:54 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 11:23:01 AM
Meneer Vermoolen staat op dit moment naar de gans te kijken en meldt dat de chinstrap niet helemaal doorloopt.
Uit http://www.utahbirds.org/RecCom/IDhelp/Cackling_Goose-NAB.pdf :
"hutchinsii:We estimate that up to, but not exceeding, 25% of this subspecies have a compete gular stripe."

Groet
Helena

Dank je, Helena en ja Bas. Dat is bekend. Maar er zijn mensen die er vrolijker van worden wanneer een kinstreep niet helemaal doorloopt in plaats van wel. Daarmee zit je namelijk in het meer typische eind (>75%) van het spectrum van hutschinsii.


Ik vind de terminologie allemaal wat verwarrend. In het artikel gaat het over cheekpatch (de witte vlek op de kop) en gular stripe (de zwarte streep die de beide helften onder de kin soms opsplitst).
Chinstrap zie ik niet staan....
Met chinstrap bedoelt Reinoud de gular stripe of de cheekpatch?

De gular stripe, Johan.


Dankjewel, dan valt de vogel dus wel binnen de 75%.  O0
op dit filmpje van Carl Derks goed te zien http://waarneming.nl/wn_link/list/?id=74019581
August van Rijn

Gert Ottens

#48
Met de nieuwe foto's en vooral die bewegende beelden ben ik (zei de gek) ook om, de vogel is iets donkerder dan een typische hutchinsii, maar het is gewoon in alles (kop- en snavelvorm, structuur etc.) een hutchinsii!


Niet dat ook maar iemand op mijn oordeel zit te wachten, maar toch...;-)

Gert Ottens

Citaat van: Bas vd Burg op februari 27, 2013, 11:57:38 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 27, 2013, 11:23:01 AM
Meneer Vermoolen staat op dit moment naar de gans te kijken en meldt dat de chinstrap niet helemaal doorloopt.

maar zo erg is dat toch niet? Geen diagnostisch kenmerk als ik het artikel uit North American Birds mag geloven (bij 25% van Hutchins loopt de streep door). EDIT Helena haalt dit ook al aan zien ik ;D
De vorm van de witte vlek achter het oog is wat dat betreft iets wat meer aandacht mag hebben. Volgens hetzelfde artikel moet ter hoogte van het oog een soort van vernauwing zitten en die heb ik nog niet gezien op de foto's. Maar ja, op foto's van de vogel uit 2011 (maar ook die van 2008) zie ik dat eigenlijk ook niet


Die vernauwing in de cheek patch is ook geen diagnostisch kenmerk van hutchinsii, ze hebben het niet allemaal. De vorm van de cheek patch van de Overijsselse vogel lijkt mij geen probleem.

Gert Ottens

Citaat van: Timo Roeke op februari 27, 2013, 09:52:40 AM
Het klopt dat de ganzen met enige regelmaat vlak langs de weg zitten. Uit de auto stappen is dan geen optie aangezien alles opvliegt. Vanochtend is de vogel teruggevonden tussen Vriezenveen en Almelo ipv tussen Vriezenveen en Kloosterhaar. Zelf heb ik de ganzen daar nog niet eerder gezien. Op die plek is het zicht alles behalve ideaal. Morgen als het goed is sinds tijden weer zon dus ben benieuwd of er dan nog mooie foto's gemaakt kunnen worden.

Via via kreeg ik deze link nog doorgestuurd. Een stuk ouder dan het artikel van Utahbirds dat aan het begin van deze pagina (56) wordt vermeld. Desalniettemin vol nuttige informatie: http://www.idahobirds.net/identification/cackling.html


Als je in die laatste link de foto's van die taverneri's bekijkt dan zie je ook dat het niet heel gemakkelijk is om deze van een 'donkere' hutchinsii te onderscheiden...

August

Citaat van: Gert Ottens op februari 27, 2013, 17:27:31 PM
Met de nieuwe foto's en vooral die bewegende beelden ben ik (zei de gek) ook om, de vogel is iets donkerder dan een typische hutchinsii, maar het is gewoon in alles (kop- en snavelvorm, structuur etc.) een hutchinsii!


Niet dat ook maar iemand op mijn oordeel zit te wachten, maar toch...;-)
Niks mis met jouw oordeel ;)
August van Rijn


Gert Ottens

#53
Citaat van: cursorius op februari 27, 2013, 08:20:19 AM
Ik heb duizenden hutchinsi's en parvipessen in Texas gezien. Waaronder ook donkerdere exx. Lijkt mij n goeie hutchinsii. Ik heb ooit 1 taverneri gezien en die hebben n lange dunne nek, andete kleur onderdelen en veelal n donkere keelstreep de jizz is anders. Dit alles was in Texas in de winter. Heb vele van die ganzen op film. Ooit met Max n ingezonden brief gestuurd naar BW incl fotos.


Hoe heb je destijds taverneri (die o.a. ook in Texas overwinterd) uit kunnen sluiten ten opzichte van ('donkere') hutchinsii's, Leo? Want zo makkelijk is het volgens de meeste bronnen nou ook weer niet, er is namelijk/blijkbaar veel variatie in de kleed- en structurele kenmerken die je noemt. Die donkere keelstreep kunnen ze beide hebben, en ook de lange, dunne nek van taverneri blijkt in de praktijk mee te vallen (zie het artikel in N American Birds, bovenstaande website (Idahobirds) en de forumdiscussie waar Gerd mee kwam) waardoor er veel overlap is tussen beide taxa (ook niet verwonderlijk als je bedenkt dat zed nauwverwant zijn en zelfs de grens tussen de broedverspreidingen van hutchinsii en taverneri niet duidelijk is). Ondanks mijn stelligheid eerder vandaag, denk ik nog steeds dat taverneri in Vriezenveen nog uitgesloten moet worden.


Ten tijde van 'mijn' hutchinsii heb ik uitvoerig contact gehad met de hoofdauteur van dat artikel in N American Birds. Ik stel voor dat ik hem dit huidige geval ook eens voorleg.

gerdwichers8

Citaat van: Gert Ottens op februari 27, 2013, 19:57:23 PM

Ondanks mijn stelligheid eerder vandaag, denk ik nog steeds dat taverneri in Vriezenveen nog uitgesloten moet worden.



Zo is dat! Geen frikandellen uit de Vriezenveense muur. Maar jarenlang taai gras kauwen met de ganzen (in weer en wind) wint het pleit!

Vincent Hart

Citaat van: Gert Ottens op februari 27, 2013, 19:57:23 PM
Ten tijde van 'mijn' hutchinsii heb ik uitvoerig contact gehad met de hoofdauteur van dat artikel in N American Birds. Ik stel voor dat ik hem dit huidige geval ook eens voorleg.
Strak plan! Lukt dat voor vrijdagmiddag?  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerdwichers8

eerst die hooiberg aan taaie info wegkauwen jij!


gerdwichers8

Dat is niet de vogel van zaterdag die jullie bekeken hebben Timo. Aan de Paterswal, achter de Arend had ik een oranjesnavelige die erg ver weg zat en die heb ik niet echt goed kunnen  bekijken, maar die zou het kunnen zijn, en de tweede mogelijkheid is dat dit de vogel is die ik sinds zaterdag en ook gisteren nog achter Balderhaar had. Beide vogels lijken erg veel op Kolgans, de vogel van Balderhaar is wat groter en lijkt erg veel op deze van Minne, maar die andere, zogezegd, kan ik hier dus niet uitsluiten.

Timo Roeke

Rug is ook niet erg donker bij dit exemplaar.