Ik heb duizenden hutchinsi's en parvipessen in Texas gezien. Waaronder ook donkerdere exx. Lijkt mij n goeie hutchinsii. Ik heb ooit 1 taverneri gezien en die hebben n lange dunne nek, andete kleur onderdelen en veelal n donkere keelstreep de jizz is anders. Dit alles was in Texas in de winter. Heb vele van die ganzen op film. Ooit met Max n ingezonden brief gestuurd naar BW incl fotos.
Hoe heb je destijds
taverneri (die o.a. ook in Texas overwinterd) uit kunnen sluiten ten opzichte van ('donkere')
hutchinsii's, Leo? Want zo makkelijk is het volgens de meeste bronnen nou ook weer niet, er is namelijk/blijkbaar veel variatie in de kleed- en structurele kenmerken die je noemt. Die donkere keelstreep kunnen ze beide hebben, en ook de lange, dunne nek van
taverneri blijkt in de praktijk mee te vallen (zie het artikel in N American Birds, bovenstaande website (Idahobirds) en de forumdiscussie waar Gerd mee kwam) waardoor er veel overlap is tussen beide taxa (ook niet verwonderlijk als je bedenkt dat zed nauwverwant zijn en zelfs de grens tussen de broedverspreidingen van
hutchinsii en
taverneri niet duidelijk is). Ondanks mijn stelligheid eerder vandaag, denk ik nog steeds dat
taverneri in Vriezenveen nog uitgesloten moet worden.
Ten tijde van 'mijn'
hutchinsii heb ik uitvoerig contact gehad met de hoofdauteur van dat artikel in N American Birds. Ik stel voor dat ik hem dit huidige geval ook eens voorleg.