Hutchins' (?) Canadese Gans bij Vriezenveen

Gestart door August, februari 24, 2013, 23:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

cursorius

#1
spannend! Als ik hem nog niet had zou ik gaan rijden, gelukkig heb ik er twee!

Lijkt op de Limburg vogel van 2011 en die is aanvaard!

http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=499&page=1

August

#2
Citaat van: cursorius op februari 24, 2013, 23:12:43 PM
spannend! Als ik hem nog niet had zou ik gaan rijden, gelukkig heb ik er twee!
;)  het nu al donker. Piepje waard morgenochtend !
August van Rijn

Timo Roeke

Vogel zit er al enkele dagen trouwens, net als de rest van de ganzen daar. Mensen die gaan rijden kunnen meteen op zoek naar de Groenlandse kolgans die daar twee dagen geleden werd gemeld. Er zit bovendien nog een kleine riet en eerder deze week is er nog een dwerggans gemeld.

lupokatja

Citaat van: Timo Roeke op februari 25, 2013, 08:07:46 AM
Mensen die gaan rijden kunnen meteen op zoek naar de Groenlandse kolgans die daar twee dagen geleden werd gemeld.

Zou niet onverstandig zijn om dan ook met een wat betere beschrijving/documentatie te komen. Vogel heeft m.i. erg veel weg van een hybride Kol x Riet.

Lutzen

gerdwichers8

#5
Wat die 'Groenlandse Kolgans' heeft Lutzen een waar woord Timo; bij het  Rietganzen topic is dat zaterdag gezegd.
De kenmerken die deze vogel heeft, zijn een mix van twee eigen soorten en de afwijking van Kolgans wordt niet 'ingevuld' door enig subspecifiek kenmerk van flavirostris.
Kijk maar eens naar het patroon van de kop-nek bij Kolganzen: het herinnert aan de textuur van 'sealskin'  zonder enige abrupte kleurwisseling, terwijl dat bij veel Rietganzen  herinnert  aan de textuur 'berevel' met een abrupte overgang kop-nek en vaak nòg donkerder kopkap. Een echte Groenlander heeft weliswaar een donkerder kop maar verder alleszins Kol.
De snavel is de nogo voor Rietgans maar de snavel lijkt bij de basis niet geheel zuiver voor Kol. Voorts wijst t enige vlekkerigheid onder de borst op Kolgans maar de vlekken zijn nauwelijks aanwezig (jonge vogel?)
Het is zeker een hybride.
Ik heb zaterdag gedurende de dag vergeleken met meerder Kollen (ook oranjesnaveligen) en toen ik om half zes met roze wangetjes thuis kwam heb ik tussen alle sociale verplichtingen door genoeg vergelijking kunnen trekken.
De Canadees is vrijdag in vele instanties gezien met een Brandgans waar die voortdurend mee optrok tussen de Toendra's en er bestond een duidelijke binding tussen de twee; ze volgden elkaar. De vogel is misschien iets groter dan de Brandgans.De naam Hutchins' Canadese Gans is mèt heuse betrekking de laatste jaren in Vriezenveen e.o. vaker gevallen.

August

Citaat van: Timo Roeke op februari 25, 2013, 08:07:46 AM
Vogel zit er al enkele dagen trouwens, net als de rest van de ganzen daar. Mensen die gaan rijden kunnen meteen op zoek naar de Groenlandse kolgans die daar twee dagen geleden werd gemeld. Er zit bovendien nog een kleine riet en eerder deze week is er nog een dwerggans gemeld.
Hoi Timo kan jij niet zorgen voor betere foto,s van die Canadees ? Zou leuk zijn😉
August van Rijn

Gert Veurink

Misschien mis ik iets, maar wat is er niet goed aan die canadees? Hij wordt kennelijk al dagen gezien zonder dat dat tot veel interesse heeft geleid.
groet!
Gert Veurink



Folkert Jan

Citaat van: Gert Veurink op februari 25, 2013, 12:28:49 PM
Misschien mis ik iets, maar wat is er niet goed aan die canadees? Hij wordt kennelijk al dagen gezien zonder dat dat tot veel interesse heeft geleid.

Geen roomwitte, maar meer bruine borst. En alleen de lichste worden in nl geaccepteerd heb ik gelezen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gert Veurink

Citaat van: rnbflavour op februari 25, 2013, 12:35:58 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 25, 2013, 12:28:49 PM
Misschien mis ik iets, maar wat is er niet goed aan die canadees? Hij wordt kennelijk al dagen gezien zonder dat dat tot veel interesse heeft geleid.

Geen roomwitte, maar meer bruine borst. En alleen de lichste worden in nl geaccepteerd heb ik gelezen.

Ik moet t doen met die twee plaatjes maar dan zie ik niet verschil met die vogel van roosteren. Maar als er meer info bekend is hoor ik het graag
groet!
Gert Veurink



Folkert Jan

Ik zie dus wel duidelijk een verschil  ;)  maar we wachten op betere foto's
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

Citaat van: rnbflavour op februari 25, 2013, 12:35:58 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 25, 2013, 12:28:49 PM
Misschien mis ik iets, maar wat is er niet goed aan die canadees? Hij wordt kennelijk al dagen gezien zonder dat dat tot veel interesse heeft geleid.

Geen roomwitte, maar meer bruine borst. En alleen de lichste worden in nl geaccepteerd heb ik gelezen.
Ik heb van diverse kanalen gehoord dat er wel een kans bestaat dat deze aanvaard kan worden, gezien ook dat ze in engeland daar niet zo moeilijk over doen.
August van Rijn

Timo Roeke

Citaat van: August op februari 25, 2013, 11:59:21 AM
Citaat van: Timo Roeke op februari 25, 2013, 08:07:46 AM
Vogel zit er al enkele dagen trouwens, net als de rest van de ganzen daar. Mensen die gaan rijden kunnen meteen op zoek naar de Groenlandse kolgans die daar twee dagen geleden werd gemeld. Er zit bovendien nog een kleine riet en eerder deze week is er nog een dwerggans gemeld.
Hoi Timo kan jij niet zorgen voor betere foto,s van die Canadees ? Zou leuk zijn😉
De vogel is nog aanwezig. Hij liet zich vanochtend op een andere plek zien tussen de toendra/kolganzen. Helaas geen foto's en/of video kunnen maken door de mist. Dat de vogel niet eerder is opgemerkt als Hutchins' is een combinatie van relatief weinig vogelaars in de regio die niet altijd de juiste kennis bij paraat hebben. De waarneming van vanochtend staat inmiddels in de database. De ganzen in de regio zitten op de plek van vanochtend of op de plek waar de vogel gisteren door Paul op de foto is gezet. Niet om mensen aan te zetten om verlof op te nemen maar de meeste ganzen in deze streek zitten er voornamelijk bij slecht (sneeuw/vries) weer. Bij beter weer kan alles snel weer zijn vertrokken. 

Gert Ottens

#13
Vraag me af of betere foto's hier veel helpen. Bij een aanvaardbare Hutchins' Canadese Gans is de borst het lichtste deel van de onderdelen. Bij deze vogel zijn de onderdelen uniform en vrij donker (en dus mogelijk niet licht genoeg voor een typische hutchinsii). Zoals Paul al opmerkt doet men in de UK hierover niet moeilijk, maar de BBRC moet volgens mij nog met criteria voor aanvaarding van de verschillende ondersoorten van Kleine Canadese Gans naar buiten komen, dus tot nu toe zijn het een paar mensen die er niet moeilijk doen over donkere hutchinsii's. Probleem bij dit soort 'donkerborstige' Kleine Canadezen is daarnaast het uitsluiten van de ondersoort taverneri. Lijkt me op grond van de huidige kennis erg lastig (en Max zit in Zuid-Afrika;-). Overigens heeft ook taverneri wel enig vagrancy potential, dus is het sowieso een interessante vogel. Een goed artikel over de herkening van Kleine Candese Ganzen is trouwens een aantal jaren geleden in North American Birds verschenen, en ook daarin wordt aangegeven dat eenzame Kleine Canadezen die enigszins afwijken van de 'norm' erg moeilijk te determineren zijn (met name hutchinsii/taverneri). Als deze vogel nou een cremewitte borst had (zoals de vogel die ik in april 2008 heb ontdekt) dan was het niet zo moeilijk... Overigens is taverneri doorgaans een slagje groter dan hutchinsii, en al is het bij een eenzame vogel wat lastig om daar conclusies aan te verbinden (er is namelijk verschil in grootte tussen de geslachten). Hutchinsii is meestal even groot als Brandgans (of iets kleiner), en taverneri is meer formaat Kolgans (en dus iets groter dan Brandgans).

Edit: waar ik zei 'aanvaardbare Hutchins' Canadese Gans' bedoel ik naturlijk volgens de criteria van de CDNA zoals uitgelegd in Dutch Birding 24-3 (2002):"Hutchins' Canadese Gans is het enige taxon van Kleine Canadese Gans op de Nederlandse lijst - bij andere taxa wordt een mogelijke wilde herkomst (vooralsnog) onwaarschijnlijk geacht. Alleen gevallen die aan de 'klassieke' kenmerken van Hutchins' Canadese Gans voldoen zijn aanvaard: formaat als Brandgans, korte hals, kleine snavel, roomwitte borst en lichte onderdelen, geen donkere keelstreep. Op basis van de revisie kan worden geconcludeerd dat dergelijke vogels daadwerkelijk zeldzaam zijn en dat het vaak lastig is om een Grote Canadese Gans van het taxon B c parvipes (Middelste Canadese Gans) of hybriden tussen verschillende taxa met zekerheid uit te sluiten.
Van Grote Canadese Gans staan de (niet beoordeelde) noord-oostelijke taxa B c canadensis en B c interior op de Nederlandse lijst. Van deze taxa is een wilde herkomst niet uit te sluiten maar is tevens duidelijk dat veel verwilderde exemplaren in Nederland aanwezig zijn (samen met exemplaren van B c maxima). Van het taxon B c parvipes dat in wilde staat naar Europa zou kunnen afdwalen zijn (nog) geen gevallen voor Nederland bekend".

lupokatja

Citaat van: Gert Ottens op februari 25, 2013, 15:03:16 PMEen goed artikel over de herkening van Kleine Candese Ganzen is trouwens een aantal jaren geleden in North American Birds verschenen, en ook daarin wordt aangegeven dat eenzame Kleine Canadezen die enigszins afwijken van de 'norm' erg moeilijk te determineren zijn (met name hutchinsii/taverneri).

http://www.utahbirds.org/RecCom/IDhelp/Cackling_Goose-NAB.pdf

Lutzen

Gert Ottens

Citaat van: August op februari 25, 2013, 14:32:22 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 25, 2013, 12:35:58 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 25, 2013, 12:28:49 PM
Misschien mis ik iets, maar wat is er niet goed aan die canadees? Hij wordt kennelijk al dagen gezien zonder dat dat tot veel interesse heeft geleid.

Geen roomwitte, maar meer bruine borst. En alleen de lichste worden in nl geaccepteerd heb ik gelezen.
Ik heb van diverse kanalen gehoord dat er wel een kans bestaat dat deze aanvaard kan worden, gezien ook dat ze in engeland daar niet zo moeilijk over doen.
Ben benieuwd naar die kanalen. Want in 'engeland' (neem aan dat je Groot-Brittannie bedoeld) is volgens mij nog geen Hutchins' Canadese Gans als zodanig aanvaard (en zeker geen 'donkerborstige').

Gert Ottens

Citaat van: lupokatja op februari 25, 2013, 15:37:34 PM
Citaat van: Gert Ottens op februari 25, 2013, 15:03:16 PMEen goed artikel over de herkening van Kleine Candese Ganzen is trouwens een aantal jaren geleden in North American Birds verschenen, en ook daarin wordt aangegeven dat eenzame Kleine Canadezen die enigszins afwijken van de 'norm' erg moeilijk te determineren zijn (met name hutchinsii/taverneri).

http://www.utahbirds.org/RecCom/IDhelp/Cackling_Goose-NAB.pdf

Lutzen
Precies, die bedoel ik. Bedankt, Lutzen!

August

Citaat van: Gert Ottens op februari 25, 2013, 15:38:53 PM
Citaat van: August op februari 25, 2013, 14:32:22 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 25, 2013, 12:35:58 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 25, 2013, 12:28:49 PM
Misschien mis ik iets, maar wat is er niet goed aan die canadees? Hij wordt kennelijk al dagen gezien zonder dat dat tot veel interesse heeft geleid.

Geen roomwitte, maar meer bruine borst. En alleen de lichste worden in nl geaccepteerd heb ik gelezen.
Ik heb van diverse kanalen gehoord dat er wel een kans bestaat dat deze aanvaard kan worden, gezien ook dat ze in engeland daar niet zo moeilijk over doen.
Ben benieuwd naar die kanalen. Want in 'engeland' (neem aan dat je Groot-Brittannie bedoeld) is volgens mij nog geen Hutchins' Canadese Gans als zodanig aanvaard (en zeker geen 'donkerborstige').
Jij denkt dat deze te donker is, zoveel scheelt deze toch niet met de Limbo vogel?
August van Rijn

Gert Ottens

Citaat van: August op februari 25, 2013, 17:03:09 PM
Citaat van: Gert Ottens op februari 25, 2013, 15:38:53 PM
Citaat van: August op februari 25, 2013, 14:32:22 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 25, 2013, 12:35:58 PM
Citaat van: Gert Veurink op februari 25, 2013, 12:28:49 PM
Misschien mis ik iets, maar wat is er niet goed aan die canadees? Hij wordt kennelijk al dagen gezien zonder dat dat tot veel interesse heeft geleid.

Geen roomwitte, maar meer bruine borst. En alleen de lichste worden in nl geaccepteerd heb ik gelezen.
Ik heb van diverse kanalen gehoord dat er wel een kans bestaat dat deze aanvaard kan worden, gezien ook dat ze in engeland daar niet zo moeilijk over doen.
Ben benieuwd naar die kanalen. Want in 'engeland' (neem aan dat je Groot-Brittannie bedoeld) is volgens mij nog geen Hutchins' Canadese Gans als zodanig aanvaard (en zeker geen 'donkerborstige').
Jij denkt dat deze te donker is, zoveel scheelt deze toch niet met de Limbo vogel?


Volgens mij scheelt het genoeg om taverneri niet uit te kunnen sluiten. En al bestaan er donkere hutchinsii's die hier op lijken (kijk maar 'es in dat artikel), de CDNA heeft er volgens mij goed aan gedaan door alleen lichtborstige Kleine Canadese Ganzen te beoordelen. Dit omdat a) donkere hutchinsii erg moeilijk te onderscheiden zijn van taverneri, en b) de CDNA er van uit gaat dat alleen de nominaatvorm van Kleine Canadese Gans voldoende vagrancy potential heeft om hier in een wilde staat op te duiken. Het beste is in dat geval om alleen de lichtste kleine Canadezen te beoordelen. Overigens denk ik zelf dat ook taverneri naar hier af zou kunnen dwalen, zowel broed- als wintergebieden van dit taxon overlappen namelijk (deels) met dat van hutchinsii.

Vincent Hart

Maar is het aanvaarden van de recente relatief donkerborstige vogel dan niet een beetje vreemd gezien dat CDNA-beleid?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

Citaat van: Vincent Hart op februari 25, 2013, 17:51:27 PM
Maar is het aanvaarden van de recente relatief donkerborstige vogel dan niet een beetje vreemd gezien dat CDNA-beleid?


Op welk geval doel je hiermee, Vincent? Die Limburgse vogel? Die zit inderdaad ook tegen het donkere eind van het spectrum aan. De Overijsselse vogel van de laatste dagen is naar mijn mening nog weer een slag donkerder (en daardoor wellicht te donker voor een typische/aanvaardbare hutchsinsii?), en lijkt wellicht wat aan de grote kant (wat bij de Limburgse vogel blijkbaar ook punt van discussie was). En inderdaad, het lijkt alsof de CDNA bij de Limburgse vogel iets van de lijn (zoals uitgelegd in het stuk van Max in Dutch Birding in 2002) is afgeweken. Dat biedt wellicht hoop voor de mensen die nu naar Vriezenveen afreizen/ af zijn gereisd.

August

Citaat van: Gert Ottens op februari 25, 2013, 18:19:18 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 25, 2013, 17:51:27 PM
Maar is het aanvaarden van de recente relatief donkerborstige vogel dan niet een beetje vreemd gezien dat CDNA-beleid?


Op welk geval doel je hiermee, Vincent? Die Limburgse vogel? Die zit inderdaad ook tegen het donkere eind van het spectrum aan. De Overijsselse vogel van de laatste dagen is naar mijn mening nog weer een slag donkerder (en daardoor wellicht te donker voor een typische/aanvaardbare hutchsinsii?), en lijkt wellicht wat aan de grote kant (wat bij de Limburgse vogel blijkbaar ook punt van discussie was). En inderdaad, het lijkt alsof de CDNA bij de Limburgse vogel iets van de lijn (zoals uitgelegd in het stuk van Max in Dutch Birding in 2002) is afgeweken. Dat biedt wellicht hoop voor de mensen die nu naar Vriezenveen afreizen/ af zijn gereisd.
Pieter Doorn heeft foto,s en wat filmpjes gemaakt. Plaats ze vanavond ben benieuwd
August van Rijn

Vincent Hart

Ik bedoel inderdaad de Limburgse vogel. En eens met Gerts lezing dat de vogel van Vriezenveen nog weer wat donkerder lijkt. Vraag me daarnaast af of koptekening (vorm van de witte punt boven het oog) van de huidige vogel wel helemaal klopt. Relatief groot lichaam met korte nek, kleine snavel etc. is voorzover ik er wat van snap wel goed voor Hutchins.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

Citaat van: Vincent Hart op februari 25, 2013, 19:15:52 PM
Ik bedoel inderdaad de Limburgse vogel. En eens met Gerts lezing dat de vogel van Vriezenveen nog weer wat donkerder lijkt. Vraag me daarnaast af of koptekening (vorm van de witte punt boven het oog) van de huidige vogel wel helemaal klopt. Relatief groot lichaam met korte nek, kleine snavel etc. is voorzover ik er wat van snap wel goed voor Hutchins.


De vogel is inderdaad zeker een Kleine Canadese Gans, over de ondersoort mag een expert (of anders, Max;-) een uitspraak doen. Mijn ervaring met hutchinsii is in dat opzicht summier (n=1)...

Timo Roeke

Vogel vanochtend en vanmiddag kunnen bekijken maar de slechte weersomstandigheden helpen niet om het  kleurenpalet duidelijk te krijgen. Ook de andere ganzen zien er onder de grijze lucht en vallende natte sneeuw donke. uit. Morgenvroeg gaat er sowieso nog een local op zoek.

andrestr

Met vriendelijke groet André.

Gert Veurink

nu met foto's van Pieter Doorn erbij...

benieuwd naar mening van de deskundigen. ik ben mijn interesse nog niet verloren ieg...
groet!
Gert Veurink



August

August van Rijn

Gert Ottens

Citaat van: August op februari 25, 2013, 21:39:34 PM
Citaat van: andrestr op februari 25, 2013, 21:32:07 PM
Foto's staan inmiddels online.
http://waarneming.nl/waarneming/view/74000306
Vergelijk deze met die van Limburg http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=499.  Ik ga ernaar toe zodra ik kan.

Ik denk dat het er met die nieuwe foto's niet meteen beter uitziet voor (een typische) hutchinsii. Vogel doet me (iets teveel) denken aan de mogelijke taverneri die op pag. 145 van Dutch Birding 24/3 (2002) staat afgebeeld. Maar het is zeker een interessante vogel, waar het laatste woord nog niet over is gezegd. Het wordt dus tijd dat een echte kenner zich hier eens over uit laat.

August

Citaat van: Gert Ottens op februari 25, 2013, 21:57:37 PM
Citaat van: August op februari 25, 2013, 21:39:34 PM
Citaat van: andrestr op februari 25, 2013, 21:32:07 PM
Foto's staan inmiddels online.
http://waarneming.nl/waarneming/view/74000306
Vergelijk deze met die van Limburg http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=499.  Ik ga ernaar toe zodra ik kan.

Ik denk dat het er met die nieuwe foto's niet meteen beter uitziet voor (een typische) hutchinsii. Vogel doet me (iets teveel) denken aan de mogelijke taverneri die op pag. 145 van Dutch Birding 24/3 (2002) staat afgebeeld. Maar het is zeker een interessante vogel, waar het laatste woord nog niet over is gezegd. Het wordt dus tijd dat een echte kenner zich hier eens over uit laat.
Nu met film zie waarneming.nl Pieter
August van Rijn