Hoofdmenu

Blinkende bladhaan

Gestart door Arp, april 15, 2007, 20:08:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

En inderdaad geen bladhaantje naar mijn bescheiden mening. Dit wijfje was goed 10mm lang (misschien richting 11?) en glom werkelijk van alle kanten - antennes, pootjes, onderkant ... op de kiekjes komt het er nooit zo mooi uit.

Gevonden onder een stukje rottend hout op de sompige Beuningse uiterwaarden langs de Waal (zie waarneming)

Misschien Gastrophysa viridula? Probleem: Mijn boekje geeft er geen afmetingen bij dus voor hetzelfde geld is dat een heel kleintje  :mellow:


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Als de afmetingen correct zijn: Chrysolina graminis ...

Theodoor

Arp

#2
Hallo Theodoor, mag ik je op deze plek even heel hartelijk bedanken, ook voor de andere kevers van vandaag - echt top dat je iedereen zo behulpzaam bent bij deze toch wel erg uitgebreide diergroep  :duim:

CiteerAls de afmetingen correct zijn...
Het beestje was (in mijn beleving) echt enorm voor een bladhaantje. Waar zit de twijfel - aan de bovenkant of aan de onderkant (m.a.w. zijn mogelijke verwisselaars eerder groter of eerder kleiner?).

Ik heb stom genoeg geen kiekje geschoten met m'n vinger ernaast, maar het diertje was zeker circa zo groot als m'n vingernagels dus 10mm minimum, maar 12 zou ik ook niet van opkijken, al ben ik liever voorzichtig omdat afmetingen vaak overschat worden...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Graag gedaan, graag gedaan ...
Chrysolina fastuosa lijkt er veel op maar is een heel stuk kleiner (en algemener)...

Theodoor

Arp

CiteerChrysolina fastuosa lijkt er veel op maar is een heel stuk kleiner (en algemener)...
Even googelen levert op dat die 5-6mm zou zijn - dat sluit ik duidelijk uit  B)

Leuk, weer eens toevallig iets tegengekomen dat wat minder alledaags is  :gap:

Bedankt voor de toelichting!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Ik zie net dat de enige andere meldingen van deze soort op waarneming.nl vanaf (nagenoeg) dezelfde locatie komen (even de datum terugzetten voor oudere) - dat sterkt een mens in het vertrouwen dat ik niet gek ben en het toch daadwerkelijk deze zeldzame kever was - lollig :gap:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)