Geel/oranje slijmzwam?

Gestart door a.klos, februari 28, 2013, 14:41:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.klos

Vanochtend gevonden op loofhout, Westerpark te Zoetermeer.
Deze slijmerige consistentie met een soort van maiskorrels erin viel mij op.
De "maiskorrels" pas thuis, toen ik de foto vergrootte.
Weet iemand wat voor naam ik eronder kan zetten?
(sorry voor de foto)

Groetjes, Anneke. 

Gert Kremer

geen slijmzwam....maar wat? lijkt wel wat verteerde bessen in een soort slijmpoep.   ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Zou best een trichia kunnen zijn, maar de foto laat me wat te weinig detail zien voor zekerheid.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

ik zou dit stukje graag scherp zien. ben zeer benieuw wat het zou kunnen zijn.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

a.klos

Zelf denk ik niet zozeer aan slijmpoep,
omdat ik toch misschien een verband zie tussen het vermolde hout en de substantie.
Wel ben ik inderdaad toe aan een ander fototoestel.
Ook een  :micro: staat op mijn verlanglijstje,
maar ik ben nog lang niet jarig  ;D.
Bedankt voor het bekijken en de reacties.

Groetjes, Anneke

a.klos

Misschien ga ik morgen nog even terug om een betere foto te maken,
als ik de plek nog kan vinden.

Gert Kremer

Citaat van: A.Klos op februari 28, 2013, 19:07:58 PM
Misschien ga ik morgen nog even terug om een betere foto te maken,
als ik de plek nog kan vinden.

dat zou mooi wezen.  ;)  vooral dat dwarsstukje (beetje geel gemaakt) lijkt mij in een soort omhulsel te zitten.  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

a.klos

Ik ga mijn best doen en zal mij volledig richten op het "omhulsel".

Groetjes, Anneke.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Dag Anneke,

Zo te zien inderdaad een slijmzwam. Een van de Trichia's die op een matje (hypothallus) groeien.
Er zijn 3(-4) soorten die in aanmerking komen. Als je er met zekerheid een naam bij wilt, neem het materiaal dan mee en stuur het op.
Groeten Marian

a.klos

Beste allemaal,

Vandaag weer terug geweest, maar het viel niet mee om de plek terug te vinden :rolleye:
Toen ik de plek weer zag heb ik geprobeerd een betere foto te maken,
maar dit is mij, met mijn gebrekkige toestelletje niet gelukt.
Het een en ander zag er behoorlijk ingedroogd uit.
Er zaten nog meer gele plekjes op die boomstam.

Misschien is het dezelfde substantie als op de foto te zien is die ik ook gisteren genomen heb.
Voor alle duidelijkheid, op een andere plek in het Westerpark.
En waar jullie waarschijnlijk verder ook niets mee kunnen ( zie bijlage ).
Gisteren liepen we met z'n vieren,
misschien heeft iemand een betere foto van het grote gele
gedeelte op de stam, maar misschien is dit weer wat anders en dus niet relevant.
Ik zal in ieder geval eens navraag doen.

Jammer dat ik je mail niet eerder gelezen heb Marian,
maar interessant om te weten dat ik materiaal op kan sturen.
Waar kan ik het dan heen sturen?

Wordt eventueel nog vervolgd.
Vooralsnog bedankt voor de informatie,
weer veel geleerd.

Groetjes, Anneke.

   

xenion

Je kunt ze opsturen naar Hans van Hooff: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.0

De meeste slijmzwammen zijn onopvallend, maar soms kun je ze niet over het hoofd zien! :)
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Marian zal wel gelijk hebben, "t is er 1 met kennis,  :D  De laatste foto is zeker een slijmzwam.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

#13
Hoi Gert,

Volgens mij leren wel allebei steeds wel wat bij, de een alleen wat sneller dan de ander  :blink:. Kom je de 23e naar Enschede (Overijsselse zwamdag). De presentatie gaat voor een flink deel over waar je macroscopisch en microscopisch bij het determineren op moet letten.

Hoi Anneke,

De naam slijmzwam is wat misleidend. Vroeger dacht men dat slijmzwammen schimmels waren (vandaar het zwam in de naam) maar het zijn amoebe-achtigen. Slijmzwammen doorlopen meer fasen van ontwikkeling. In de eerste fase zijn ze slijmerig (niet te determineren want o.a. sporen ontbreken nog). Op een gegeven moment veranderen ze. Ze krijgen dan hun uiteindelijke vorm, droog en met een poederige sporenmassa. Jouw materiaal is prima te determineren maar zal voor de zekerheid wel moeten worden opgestuurd (wat materiaal opplakken in een luciferdoosje).
Groeten Marian

Gert Kremer

Hallo Marian,

Het is de 23ste, misschien kom ik wel, maar dat is niet zeker, houd "ergens verband mee.
Maar het is mooi dat je weer wat laat horen via Waarneming.nl.  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.