insect onbekend

Gestart door rolf, augustus 17, 2005, 23:17:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

rolf

Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat dit is...
Ik ben een leek, dat zeg ik er wel bij. Maar de dagelijkse insecten ken ik wel.
Het dier liep door de kamer, Ik dacht eerst aan een grote oorwurm maar hij was zo groot, zwart en dof, met relatief kleine knijpers aan zijn kont.
Misschien een soort kakkerlak?
Op internet kon ik geen gelijkende foto vinden.
De foto's die ik gemaakt heb maken het er niet makkelijker op. Ik heb helaas geen digitaal toestel met grote zoom.
Wat mij ook opviel was dat dit beestje bijzonder agressief reageerde als ik hem benaderde. Als een schorpioen gooit hij zijn kont omhoog en blijft dan dreigend staan. Wat is dit, komt zo'n beest normaal wel voor in Nederland? We zijn drie weken geleden in de jungle bij Peru geweest...
Helaas voor de genen die dit super zeldzame dier graag in de collectie wilde hebben, heb ik hem weer buiten gezet :-)
Rolf

Omschrijving:
Iets langer dan 3 cm
Twee voelsprieten
Voorkaken
Kop, midden en rug deel, gevolgd door 6 staartschubben (inclusief kont)
6 poten
Niet al te grote knijpers aan de achterkant. Het lijkt er op dat hij die intrekken kan.









Kees v.d.Berg

dit is een stinkende kortschild
algemeen voorkomende kever

groetjes Kees van den Berg
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

rolf

Hee bedankt,
Snelle reactie
Toch jammer ik had er grote verwachtingen van :-)
Waarom heet een 'stinkende kortschild' zo?
Ik heb niets geroken.
Hij liet wel wat bruinig vocht achter in het bakje waar ik hem even bewaarde.
Bestaan er ook langschilden misschien?
Ik vraag het maar even...

Kees v.d.Berg

Hallo Rolf,

ze stinken toch echt hoor, met name wanneer ze zich bedreigd voelen met de 'kont' omhoog als een schorpioen.
Op je vraag of er ook langschilden zijn, jawel en met elke soort die je ziet komen er meer vraagtekens.

http://www.koleopterologie.de/gallery/index.html

kijk maar eens op deze site.

groet Kees
 
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

rolf

Ik heb het fototje gevonden:
"Ocypus picipennis" in het latijn.
Ik ben nagenoeg zeker dat dit 'm was...
Dit is dus de Stinkende kortschild?
Maar goed: Er zijn toch wel heel veel sooten en maten op aarde.


Mark van Veen

#5
Dit is hem niet. Stinkende Kortschild is Staphylinus olens en echt geheel zwart. Zie de onvolprezen tuinsafari.

en Kees, op www.koleopterolgie.de staat ie (helaas) niet  :(  
groet,

Mark van Veen

Kees v.d.Berg

De verwijzing naar betreffende site was als antwoord op de vraag van Rolf of er ook kevers waren met "lange" schilden en niet specifiek voor de stinkende kortschild.

groetjes Kees.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Mark van Veen

CiteerDe verwijzing naar betreffende site was als antwoord op de vraag van Rolf of er ook kevers waren met "lange" schilden en niet specifiek voor de stinkende kortschild.
Het is een prima site en goed dat je hem doorgaf! Het was meer om te zeggen dat deze soort er niet instond, zodat als je ernaar opzoek gaat, je automatisch bij een verkeerde uitkomt.
groet,

Mark van Veen

rolf

Deskundigen bedankt voor alle info.

De omschrijving lezende onder link van Mark gaf veel herkenbaarheid. Leuk om te lezen.

De veelheid aan soorten en maten onder de link van Kees open de een wereld voor mij om te ontdekken hoeveel soorten en maten er zijn. Ik zal nu wat minder snel denken dat ik iets unieks zie omdat ik blijkbaar met beide voeten in een wereld sta waar ik het grootste deel niet van waarneem.

Leuke ervaring en leuke info.
Nogmaals dank.
Groeten, Rolf