zwarte kraai of roek? En kleine vogels in hun gezelschap.

Gestart door albertallema, februari 26, 2013, 12:55:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertallema

Ik heb een vraag over deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/74004730

Ik heb hier een groep van 50 kraaien ingevoerd, maar kan dat wel? Zijn roeken misschien logischer?

Bij deze groep liepen ook kleine vogeltjes rond, een stuk of 20. Deze waren half zo groot als de kraaien c.q. roeken, zagen er door de telescoop donker uit met een iets donkerder koppie dan de rest van het lijf. Ze trokken continu als groep van +- 20 stuks op, vlogen zeer regelmatig met zijn allen op om 10 meter verder weer neer te strijken. Ze deden ongedurig aan en sprongen regelmatig even op of fladderden even. Op de grond waren ze ijverig aan het pikken. (in een weiland) Iemand enig idee in welke richting ik hier moet denken?

arjan.kop

1. Kan kraai of Roek zijn. Die zijn niet zo moeilijk uit elkaar te houden.
2. Kauwen?

albertallema

1. Nu ik het nakijk, idd niet moeilijk. Het moeten roeken zijn.
2. Hmm, nee. Roeken zijn 46 cm lang lees ik. Dan schat ik de vogels die ik bedoel op maximaal 20 cm. En zoals ik al zei, de koppies waren donkerder dan het lijf. Koppie donkergrijs-zwart en lijf donkerbruin-zwart maar iets lichter.

Steven Wytema

Niet heel erg betrouwbaar, maar als je de verspreidingskaarten bekijkt van beide soorten, dan ligt Roek wel voor de hand:
http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=22727&id_soort=167&u%5B%5D=1&j%5B%5D=2013&j%5B%5D=2012&j%5B%5D=2011&a%5B%5D=0&orignal_precision=0&markers=0
Aangezien er op diezelfde plek veel Roeken zijn ingevoerd, en Zwarte Kraaien niet echt, is het aannemelijk dat het diezelfde groep Roeken betrof (met een kolonie ergens in de buurt).


"aannemelijk" is echter een erg slecht kenmerk, de enige juiste manier is eigenlijk gewoon goed kijken naar bv snavel en 'broek'.
Steven Wytema


Edwin Schuller

Zoals Steven ook al suggereerd; gezien de omschrijving lijkt "Determinatie zeker" niet zo'n goed idee. Wellicht beter om de waarneming op onzeker te zetten?

Die andere vogels; misschien Kramsvogels?
Edwin Schuller

albertallema

Ik heb even gekeken naar de kenmerken van roek en kraai, dat helpt volgende keer weer.

Determinatie is op onzeker gezet. Goed punt.

Kramsvogels lijken me op de plaatjes lichter, in ieder geval op de borst en kop. Of vallen die lichte plekken in het veld niet zo op? (Kramsvogels ken ik in het veld nog niet)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: albertallema op februari 26, 2013, 12:55:08 PM
Bij deze groep liepen ook kleine vogeltjes rond, een stuk of 20. Deze waren half zo groot als de kraaien c.q. roeken, zagen er door de telescoop donker uit met een iets donkerder koppie dan de rest van het lijf. Ze trokken continu als groep van +- 20 stuks op, vlogen zeer regelmatig met zijn allen op om 10 meter verder weer neer te strijken. Ze deden ongedurig aan en sprongen regelmatig even op of fladderden even. Op de grond waren ze ijverig aan het pikken. (in een weiland) Iemand enig idee in welke richting ik hier moet denken?

Spreeuw?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/