Hoofdmenu

Duiven in de stad

Gestart door sjakgielen, februari 25, 2013, 21:51:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjakgielen

Zou het niet zinvol zijn als de Stadsduif Columba livia als aparte invoersoort wordt aangemaakt. Ik doel dan op de Stadsduif die al generaties lang onderhevig is aan natuurlijke selectie van de soort en niet op postduiven en ontsnapte verwanten wiens genen door de mens zijn beinvloed? De term Stadsduif staat nu ook voor ontsnapte of niet teruggekeerde postduiven. Dat bevordert de duidelijk niet.

HPM

Heb je die stadsduiven wel eens bekeken? Het is één grote baggerzooi. Waarschijnlijk zit er geen gen meer op zijn plaats.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Ga je tegenwoordig kijken in groepen stadsduiven op bijvoorbeeld de dam. Dan zul je daartussen vele geringde aantreffen. Er is dus nog steeds volop uitwissleling tussen postduiven en stadsduiven en het zal mij niets verbazen als er een relatie gelegd kan worden tussen beide.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

slechtvalk07

Bij Winterwatch op de BBC werd uitgelegd dat stadsduiven vaak partners kiezen met andere  kleurstellingen dan hun eigen. Daarmee zorgen ze voor genetische variatie. Het programma liet natuurlijk mooie voorbeelden zien van de meest rare kleurencombinaties. Wel interessant, ik probeer nu ook beter op te letten bij de stadse duiven die ik zie, maar overtuigd ben ik nog niet. Er lopen wel altijd postduiven mee in de clubjes die ik zie.
Goeds,
Anne Sytske Keijser

UtrechtsVogelNet

Zouden het misschien werkeloze postduiven zijn tgv de zoveelste reorganisatie?

Phil

Bart van Hoogstraten

Citaat van: UtrechtsVogelNet op februari 26, 2013, 07:52:39 AM
Zouden het misschien werkeloze postduiven zijn tgv de zoveelste reorganisatie?

Phil

Pure noodzaak door opkomst van de e-meeuw  B)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Menko Vlaardingerbroek

CiteerHet is één grote baggerzooi. Waarschijnlijk zit er geen gen meer op zijn plaats.
Leuk, zo negatief oordeel over zo'n succesvolle 'soort'. Stadsduiven zijn juist geweldig goed aangepast aan hun biotoop.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

HPM

Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op februari 26, 2013, 10:55:36 AM
CiteerHet is één grote baggerzooi. Waarschijnlijk zit er geen gen meer op zijn plaats.
Leuk, zo negatief oordeel over zo'n succesvolle 'soort'. Stadsduiven zijn juist geweldig goed aangepast aan hun biotoop.

Baggerzooi kan uitstekend aangepast zijn. Niet alleen deze baggerduiven maar ook baggereenden en baggerganzen.
Het probleem is dat er waarschijnlijk al eeuwen geen zuivere C. livia (Rotsduif) meer bestaat, behalve heel misschien op geisoleerde plekken in Verweggistan.  En een soort/ondersoort 'Postduif' bestaat natuurlijk al helemaal niet.  Ze zijn ook niet te onderscheiden van veel 'stadsduiven'. Wel als ze een ring om hebben, maar aangezien ze fokken als konijnen heb je daar al snel niets meer aan omdat de jongen niet zo'n ring hebben.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 26, 2013, 10:04:49 AM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op februari 26, 2013, 07:52:39 AM
Zouden het misschien werkeloze postduiven zijn tgv de zoveelste reorganisatie?

Phil

Pure noodzaak door opkomst van de e-meeuw  8)

En de I-padden.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Edwin Schuller

Citaat van: sjakgielen op februari 25, 2013, 21:51:01 PM
Zou het niet zinvol zijn als de Stadsduif Columba livia als aparte invoersoort wordt aangemaakt. Ik doel dan op de Stadsduif die al generaties lang onderhevig is aan natuurlijke selectie van de soort en niet op postduiven en ontsnapte verwanten wiens genen door de mens zijn beinvloed? De term Stadsduif staat nu ook voor ontsnapte of niet teruggekeerde postduiven. Dat bevordert de duidelijk niet.

Het is natuurlijk niet meteen een andere soort op het moment dat 'ie een ring omheeft. Zo snel werkt evolutie nou ook weer niet.
Edwin Schuller