Rozerode bloem in boom.

Gestart door A. Soeting, februari 26, 2013, 11:16:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Dit boompje groeide in Canaima Venezuela dicht bij de watervallen.
Het blad is hetzelfde als van een ficus. Maar dat is het niet. Die heeft niet zulke bloemen.
Wat is dit voor boompje.

Lida

Erik Simons

ik denk een lamiaceae/verbenaceae, iets in de vitex/clerodendrum hoek

lastige plant verder, enkelvoudig blad pleit meestal voor clerodendrum tov vitex, ik vind de bloem  niet typisch clerodendrum (te onregelmatig, veel te korte meeldraden en stijl), maar de bracteeen kloppen weer wel.
misschien geen van deze beide genera

deze checklist http://botany.si.edu/bdg/pdf/guilist2nd.pdf kan wellicht uitsluitsel bieden, als je tenminste een redelijk vermoeden hebt dat de plant niet is aangeplant
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

A. Soeting

Hallo Erik

Ik denk niet dat deze plant is aangeplant zo midden in de wildernis. Cainama is niet over de weg te bereiken, het heeft een klein vliegveldje waar we met een Cessna heengevlogen zijn. Stond ook niet in het dorpje.
Ga kijken of ik van de families die je noemde plaatjes kan vinden. Weet niet of dat lukt, In de opgegeven lijst staan geen plaatjes. Met de namen van beide families zal ik proberen wat te vinden.

Lida

A. Soeting

Beste Erik

Ik heb heel wat plaatjes bestudeerd, maar niets lijkt op dit boompje. Denk ook niet dat deze plant in die families thuishoort.
Het blad ziet er hetzelfde uit als van een ficus,  leerachtig. Is geen ficus want die heeft niet van zulke trossen bloemen. Heeft iemand een idee wat het is.

Lida

Erik Simons

lastige plant :-)
hoe hoog was ie?

bij nader inzien had ik ook moeten denken aan acanthaceae als mogelijke familie, maar ook dat levert geen snel resultaat op.
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

A. Soeting

Het was nog een jonge boom. Een meter of 4.

Lida

nick w

ik zou eens bij Gesnericaceae kijken, wat denken jullie daarvan? Columnea of zo?

Groet,
Nick W

Erik Simons

die familie voldoet denk ik ook wel aan een aantal kenmerken, maar ik zie op google images zo even niets wat qua postuur in de buurt komt
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

A. Soeting

Gister zag ik bij toeval nog zo,n plaatje van deze bloem met onderschrift. Ik ben eruit.
Het is een jonge Cashewnotenboom.

Lida.

Erik Simons

goed gevonden, denk dat je gelijk hebt!

jouw foto deed veronderstellen dat de bloemkroon vergroeid is, maar het kan natuurlijk ook zijn dat de kroonbladeren erg dicht tegen elkaar aan zaten
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'