Waar zit nou precies de voordeur ?

Gestart door Wilfred, februari 24, 2013, 19:21:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wilfred

Ik heb een tijdje niet zo omgekeken naar waarneming.nl maar sinds mijn installatie onlangs van obsmap op mijn telefoon bezoek ik de site weer regelmatig.
Het volgende valt mij op:
Voor een niet regelmatige bezoeker als ik is het verwarrend waar de "voordeur" van waarneming.nl nu eigenlijk zit. Als ik waarneming Google kom ik standaard op het forum. Maar als ik het url waarneming.nl intoets kom ik op het "andere" waarneming namelijk de soorten en invoerportal. Vanuit deze laatste zit er wel een piepklein linkje naar het forum maar vanuit het forum is geen duidelijke link zichtbaar naar de invoersite tenzij je weet dat je gewoon op het logo/naam van waarneming moet toetsen links bovenin. Het lijkt alsof ze beiden het liefst niets met elkaar te maken willen hebben.
Dat wordt nog bekrachtigd door het feit dat ik met mijn logingegevens voor het forum niet in het "andere" waarneming kan inloggen om soorten in te voeren (via obsmap). Ik kan ook nergens in de informatie of voorlichting terugvinden dat daarvoor een ander login account nodig is maar ergens in een achter-achterkamertje van het forum kwam ik een vraag tegen waarop Hisko antwoord dat dat dikwijls wel noodzakelijk is.
Verder niets dan lof voor de site en zijn vrijwilligers.

hiskodevries

Bij het registreren krijg je een email waarin onder andere wordt uitgelegd hoe het met het forum en waarneming.nl zit.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Bij het registreren van welke van de twee..?   :wacko:
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Waarneming.nl. Aan het forum kunnen we niet zelf sleutelen.
CiteerU bent met succes geregisteerd voor http://waarneming.nl

Uw logincodes vindt u onderaan

Bescherming

http://waarneming.nl neemt bescherming serieus. Lees onze gedragscode voor in het veld, en de mogelijkheden om gevoelige gegevens te vervagen en/of te verbergen

Gedragsregels : http://waarneming.nl/gedragsregels.php
Vervagen (PDF): http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf
Validatie

http://waarneming.nl werkt met een team van experts om waarnemingen te valideren.

Het kan gebeuren dat een expert (ook wel 'admin' genoemd) contact met je opneemt en om nadere details vraagt. Dit is om de determinatie te bevestigen en te documenteren, en om de kwaliteit van de waarnemingen te waarborgen.

De waarnemingen validatie procedure is hier te bekijken: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.0
Zelf waarnemingen toevoegen en bekijken

Zelf een waarneming invoeren kan alleen als u ingelogd bent

Om uw eigen waarnemingen te bekijken klikt u op Mijn waarneming.nl http://waarneming.nl/user/view/----@

Forum

Deze inlogcodes zijn niet geldig voor het forum, hiervoor moet u zich apart registreren

Overige

Het team achter deze site kan bereikt worden via info@waarneming.nl

Inloggegevens

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wilfred

Ok, dus als ik het goed begrijp zit er inderdaad toch een (technisch noodzakelijke) scheidingsmuur in het huis van "waarneming" tussen de kamers forum en invoer/soorten.
[/size]Echter, als je je bij de achterdeur ofwel forum registreert krijg je dan ook die info over gescheiden registratieaccounts ?
[/size]Ik heb me in 2008 op het forum aangemeld en wil nu pas ook gaan invoeren dus ja, als ik al ooit een mailtje gehad heb.... En mijn vriendin heeft zich onlangs ook geregistreerd via het forum en ik kan me niet herinneren dat zij die informatie heeft gehad maar wellicht hebben we iets over het hoofd gezien.
[/size]Ik heb me blauw gezocht op beide portals maar kon nergens antwoord vinden op mijn vraag (uitgezonderd dat diep weggestopte[/size] berichtje in het forum met dat antwoord van Hisko)
[/size]Toch misschien zinvol om die informatie op beide portals duidelijk te communiceren.
[/size]In elk geval bedankt voor de reactie. Ik ga me dan ook maar registreren voor de invoerportal. ;)

Wilfred

Sorry voor de "size" verstoringen in mijn laatste bericht. Heb een beetje liggen klungelen op mijn ipad.

marcel123

http://waarneming.nl/faq.php nummer 13

In http://waarneming.nl/help.php wordt het forum bijna niet genoemd en ook het issue FAQ13 niet besproken.... Terwijl het voor meer gebruikers verwarrend is.

HPM

Ik denk dat er iets zou moeten veranderen aan de vindbaarheid van Waarneming.nl
Als ik via Google zoek krijg ik op de eerste pagina dit resultaat:

- forum van Waarneming.nl
- Waarneming.nl Weblog - Home
- Waarneming.nl - Wikipedia
- Dutch Bird Alerts - Waarnemingen van zeldzame vogels in Nederland
- Waarneming.nl | IVN
- Waarneming.nl (waarneming) on Twitter
- Waarneming.nl - Avifauna Groningen
- Waarneming.nl | LinkedIn
- Bijzondere waarnemingen van vogels in België en Europa ...
- DAGWAARNEMING ENSCHEDE

Geen enkel direct resultaat dus.
Vindbaarheid zou wel eens van invloed kunnen zijn op het aantal (nieuwe) waarnemers.
Ik weet niet wat de consequenties zijn van het toelaten van crawlers als Google. Is alleen de voorpagina mogelijk en acceptabel?

Herman van der Meer

Margreet Kwh

Ik vind dit een goede vraag.
Wat ik krijg, als ik waarneming.nl google:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Daarbij valt het me op, dat je, als je op het forum zit, linksboven hetzelfde logo ziet als in geval je op de databank zit.
Alleen voor wie goed kijkt, is in het allerbovenste zoekhokje (daar weet ik niet de officiële naam van) te zien: forum.waarneming.nl/smf/index.php.... (mijn roodkleuring).

Voorstel: is het mogelijk om linksboven te vermelden dat je op het forum zit? Bijvoorbeeld: Forum van Waarneming.nl, na de goggles.

HPM

Citaat van: Margreet Kwh op februari 25, 2013, 11:35:35 AM
...
Voorstel: is het mogelijk om linksboven te vermelden dat je op het forum zit? Bijvoorbeeld: Forum van Waarneming.nl, na de goggles.

Het lijkt me dat dat deel van het forum toch wel te veranderen moet zijn.
Raar is dan wel dat de link achter de naam naar Waarneming.nl gaat.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Citaat van: HPM op februari 25, 2013, 11:44:46 AM
Citaat van: Margreet Kwh op februari 25, 2013, 11:35:35 AM
...

Het lijkt me dat dat deel van het forum toch wel te veranderen moet zijn.
Raar is dan wel dat de link achter de naam naar Waarneming.nl gaat.

Herman, je hebt gelijk, het is een link naar de database.
Ik moet mijn voorstel herformuleren.
Midden-boven (als dat kan), een aanduiding dat we op het Forum zitten. Of een nieuw logo erbij (telmee staat er ook bij), een speciaal forum-logo.

hiskodevries

als je in enorme koeienletters ziet staan, dan denk je misschien toch , 'he als ik daarop klik kom ik vast op wikipedia' Nee toch ?
Gezien het feit dat het forum zorgt voor het grootste aantal verwijzingen naar Waarneming.nl hebben de meeste mensen blijkbaar niet zo`n probleem met het vinden van de juiste site.
Dat google Waarneming.nl niet zo geweldig kan vinden heeft te maken met de instellingen om zoekmachines uit bepaalde schermen te houden.

HPM

Die grote koeieletters wekken de indruk dat het hier Waarneming.nl gaat in plaats van om het forum . Er is ook geen enkele aanleiding om te denken dat je erop kan klikken en dat je dan naar Waarneming.nl gaat.
Onlangs was er nog een mooi voorbeeld van iemand die duidelijk dacht dat zij/hij hier een waarneming kon invoeren en dat ook deed.

Herman van der Meer

Margreet Kwh

Zo doen ze het in Vlaanderen:

HPM

Citaat van: Margreet Kwh op februari 25, 2013, 11:58:53 AM
...
Midden-boven (als dat kan), een aanduiding dat we op het Forum zitten. Of een nieuw logo erbij (telmee staat er ook bij), een speciaal forum-logo.

Dat lijkt me een eerste goede stap.
De huidige header met de logo's van Waarneming en Telmee een stuk kleiner maken en er dan centraal in koeien- of kalverletters Forum - Waarneming.nl bijzetten. Ongeveer zoals in de bijlage.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Wilfred

Misschien is het verstandig om het forum te laten functioneren als "voordeur" van waarneming.nl (wat het eigenlijk nu al is als je via google binnenkomt) en daarop een duidelijk zichtbare link/knop te plaatsen naar de invoer/soorten portal.
Ben toch blij dat deze verwarring door meer mensen wordt gezien want ik heb getwijfeld of ik deze topic wel moest starten.

HPM

Citaat van: Margreet Kwh op februari 25, 2013, 12:51:48 PM
Ziet er goed uit, vind ik, Herman!

Het is dan in ieder geval duidelijk op welke site je uithangt en het is ook logischer om te bedenken dat je met klikken op de logo's links toegang kan krijgen tot Waarneming en Telmee. Met klikken op 'Forum-Waarneming.nl' zou je naar de hoofdpagina van het forum kunnen gaan.

Dit lost niet de vindbaarheid van Waarneming.nl op maar het voorkomt wel misverstanden.

Een verdere mogelijkheid zou zijn om een item toe te voegen aan het menu INDEX HELP ZOEK PROFIEL MIJN BERICHTEN LEDEN UITLOGGEN.
Dat zou WAARNEMINGEN kunnen zijn. Dat verwijst dan naar een topicpagina waar verwijzingen staan naar Waarneming.nl. Waarnemingen.be en Observado.org en waar verteld wordt dat je daar waarnemingen kan bekijken en in kan voeren en dat je er apart voor moet inloggen.
Herman van der Meer

Jan vH

Het is ook niet echt logisch dat  bijvoorbeeld de huisregels van het forum onder het subboard 'Waarneming.nl' staan, aangezien het forum ook bij Telmee.nl en Observado.org hoort.

Is het niet beter om het forum en Waarneming.nl wat meer 'uit elkaar te halen'? Dus bovenaan de pagina's van het forum 'Forum Waarneming.nl', of een andere naam, bijvoorbeeld 'Natuurforum Nederland', en een nieuw subboard, speciaal voor vragen over het forum zelf.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Melchior van Tweel

Eigenlijk vind ik helemaal niet dat het forum en wrn.nl apart van elkaar moeten zijn. Het zou juist veel meer geïntegreerd moeten worden. Als je bij je waarneming een vinkje zet komt die meteen in het forum terecht en als een waarneming daar goedgekeurd wordt, is die meteen gevalideerd in wrn.nl. Dat is nu dus niet zo en, naar ik van Hisko heb begrepen, is dat technisch nu niet haalbaar. Dat is wel een punt waarvan ik vind dat opgepakt zou moeten worden voor wrn 2.0 (als dat er ooit komt). Tot die tijd stel ik voor de huidige (niet-ideale) situatie maar te laten voor wat het is (als vind het wel een goed idee om in de kop van het forum aan te geven dat dit het forum is).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Jan vH op februari 25, 2013, 17:02:11 PM
Het is ook niet echt logisch dat  bijvoorbeeld de huisregels van het forum onder het subboard 'Waarneming.nl' staan, aangezien het forum ook bij Telmee.nl en Observado.org hoort.

Dat is inderdaad enigzins onhandig, maar makkelijk op te lossen: even een kopietje van dat topic naar de beide andere boards gooien? Dan is het wel handig als ie voor observado ook in het engels komt, maar als die vertaling nog niet bestaat is er vast wel iemand beschikbaar om dit even te vertalen.
Douwe van der Ploeg

Jan vH

Citaat van: Melchior van Tweel op februari 26, 2013, 16:08:03 PM
Eigenlijk vind ik helemaal niet dat het forum en wrn.nl apart van elkaar moeten zijn. Het zou juist veel meer geïntegreerd moeten worden. Als je bij je waarneming een vinkje zet komt die meteen in het forum terecht en als een waarneming daar goedgekeurd wordt, is die meteen gevalideerd in wrn.nl. Dat is nu dus niet zo en, naar ik van Hisko heb begrepen, is dat technisch nu niet haalbaar. Dat is wel een punt waarvan ik vind dat opgepakt zou moeten worden voor wrn 2.0 (als dat er ooit komt). Tot die tijd stel ik voor de huidige (niet-ideale) situatie maar te laten voor wat het is (als vind het wel een goed idee om in de kop van het forum aan te geven dat dit het forum is).

Voor wrn 2.0 zou het inderdaad mooi zijn als alles meer geïntegreerd wordt. Het probleem is dus dat het met de huidige versies van het forum en de site(s) niet goed kan. Iets meer onderscheid tussen site en forum helpt nu denk ik wel om het duidelijker te maken. Het ligt er een beetje aan of en wanneer wrn 2.0 komt. Als dat snel is hoeft er niet per se nog iets veranderd te worden, maar als dat nog een hele tijd kan duren lijkt mij het wel de moeite waard.

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 26, 2013, 16:10:55 PM
Citaat van: Jan vH op februari 25, 2013, 17:02:11 PM

Dat is inderdaad enigzins onhandig, maar makkelijk op te lossen: even een kopietje van dat topic naar de beide andere boards gooien? Dan is het wel handig als ie voor observado ook in het engels komt, maar als die vertaling nog niet bestaat is er vast wel iemand beschikbaar om dit even te vertalen.

Zou kunnen, maar daar wordt het denk ik niet echt duidelijker van.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

xenion

Citaat van: hiskodevries op februari 25, 2013, 12:20:32 PM
als je in enorme koeienletters ziet staan, dan denk je misschien toch , 'he als ik daarop klik kom ik vast op wikipedia' Nee toch ?
Gezien het feit dat het forum zorgt voor het grootste aantal verwijzingen naar Waarneming.nl hebben de meeste mensen blijkbaar niet zo`n probleem met het vinden van de juiste site.
Dat google Waarneming.nl niet zo geweldig kan vinden heeft te maken met de instellingen om zoekmachines uit bepaalde schermen te houden.
Er vanuit gaan dat mensen standaard op een logo klikken om naar de homepage te gaan is een verkeerde aanname, dat weet een groot deel van de mensen gewoon niet.

Juist dat google problemen heeft met waarneming.nl is iets om wat aan te doen, dat 'de meeste mensen' er geen moeite mee hebben zegt niet dat je niet 2 keer zoveel gebruikers had kunnen hebben als dat wel goed voor elkaar was.
De homepage moet dik bovenaan staan bij een zoekterm als waarneming.nl, het forum is een site wat men niet wil vinden als ze op waarneming.nl zoeken en daarom zullen de meesten daar gauw weer weg gaan...
De resultaten zijn overigens nog stukken slechter als je op andere algemene termen, soortnamen of observado.org gaat zoeken; daar zie je al helemaal niks meer op de eerste pagina's voorbij komen wat naar waarneming/observado linkt, terwijl daar ook veel verkeer mee te winnen is.
Met relatief weinig moeite kun je gratis een hoop extra verkeer naar je site genereren, er zijn bedrijven die daar een hoop tijd en moeite in stoppen, en dat is niet voor niets.
Groeten,
Martin

Wilfred

Zolang we de huidige (technische) situatie hebben is het minste wat je wellicht kunt doen op het forum, waar via google veel nieuwe bezoekers binnenkomen, een duidelijke link zetten naar de invoerportal en dat ook daadwerkelijk benoemen met de term "invoer en soortenoverzicht" o.i.d.   
Nu zit die link verstopt onder het logo. Dat is voor ons allemaal vanzelfsprekend maar nieuwelingen zien dat gewoon als een logo en hebben geen idee dat daar een andere portal achter schuilgaat (wat feitelijk de voorpagina van waarneming is).   

hiskodevries

Google heeft geen moeite met waarneming.nl. Het is andersom. Als 10 Google bots tegelijk de site indexeren wordt het erg traag.

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 26, 2013, 21:20:36 PM
Google heeft geen moeite met waarneming.nl. Het is andersom. Als 10 Google bots tegelijk de site indexeren wordt het erg traag.

Ook als je ze alleen toelaat tot de voorpagina?
Herman van der Meer

xenion

Met de webmastertools of robots.txt is de crawl-rate/speed in te stellen om dat soort problemen te voorkomen.
En inderdaad goed nadenken over welke pagina's wel/niet en hoevaak (sitemap!) indexeren kan ook een hoop schelen, de voorpagina is de meest belangrijke pagina van een site, als die al niet te vinden is mis je een hoop verkeer. Je kunt daarnaast bijvoorbeeld van een soort alleen de informatie-, statistiekpagina laten indexeren en alleen de 1e pagina met foto's, de waarnemingen zelf kun je dan bijvoorbeeld niet doen.
Groeten,
Martin

hiskodevries

na wat overleg met systeem beheer gaan we wat bot deurtjes openzetten.
de index pagina van de (sub) sites en de soort informatie pagina`s
want het kan natuurlijk niet dat google ons helemaal niet meer kan vinden.

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 11, 2013, 11:20:03 AM
na wat overleg met systeem beheer gaan we wat bot deurtjes openzetten.
de index pagina van de (sub) sites en de soort informatie pagina`s
want het kan natuurlijk niet dat google ons helemaal niet meer kan vinden.

Goed besluit. Ik ben heel benieuwd wat voor effect het zal hebben op het aantal bezoekers/views en vooral op het aantal accounts.
Herman van der Meer