Zilvermeeuw met onzuiver bloed?

Gestart door Yeronimo, februari 23, 2013, 22:26:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Gisteren kwam ik een opvallende meeuw tegen tussen de Zilvermeeuw in Leeuwarden tijdens mijn meeuwenrondje. Kwam gelijk goed op brood af dus kon hem mooi in alle mogelijke posities fotograferen (behalve onderkant vleugel). De roep was ook van een Zilvermeeuw en hij was net zo groot met geen afwijkende houding, enkel wellicht iets langer uitgerekt maar dat was moeilijk te beoordelen.

Waarom dan twijfelen? Oordeel zelf:



- Erg grijze, 'volwassenere', tekening voor een Zilvermeeuw op de schouderdekveren. Aan het einde van de schouderdekveren juist weer niet ver genoeg voor Pont.
- Grote dekveren erg gekarteld, al ziet de tekening naar binnen toe er wat beter uit.
- Tertails erg gesleten, lijkt ook karteling zichtbaar op de buitenste. Geen mooie 'kwast' te zien en wijst dus meer naar Zilver.
- Weinig witte tekening op handpentoppen, zou iets meer Zilvermeeuw tegen moeten spreken al is het vrij variabel.
- Staat niet hoog op zijn poten, ook geen lichter gekleurde poten vergeleken met andere Zilvermeeuwen.
- Snavel is erg klein, voor Pont zou die langer moeten zijn. Ook was er een lichte gonyshoek te zien. Basis is roze met zwart op einde.
- Kwam erg wit over vergeleken met de zilvermeeuwen eromheen. Toch is er duidelijk wat lichte streping op de kop te zien, vooral achter en boven oog. Lichte sjaal te zien met veel fantasie...
- Kopvorm vooral rond. Aan achterkant kop lijkt er wel een hoek te zitten maar viel niet op in het veld.



- Erg veel zwart op de staartband, geen witte eindrand te zien (of amper door sleet?). Redelijk wat wit, maar toch erg veel tekening waardoor makkelijk nog binnen variatie Zilvermeeuw lijkt te vallen. Vergelijking staart met foto van Pont door Arno ten Hoeve @ Deventer. Lijkt er beetje tussenin te zitten al neig ik wellicht iets meer in voordeel van Pont.
- Venster is opvallend en lijkt vanaf de foto meer naar Zilvermeeuw te wijzen doordat die zo doorzichtig is. Al leek die in het veld vergeleken met de Zilvermeeuwen iets minder opvallend aanwezig en meer richting pont te wijzen.

Bonus:


Ik hoor graag hoe jullie erover denken. Hopelijk is er nog iets met zekerheid van te maken. Is vrij honkvast gezien die er vandaag ook weer zat tot tweemaal toe op de dag. Bedankt alvast!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bram Rijksen

pfff... lamellenpatroon op binnenste hp, en volgens mij ook wat geruide mid. dekveertjes, of zie ik dat niet goed?


Yeronimo

Citaat van: Bram Rijksen op februari 23, 2013, 23:00:22 PM
pfff... lamellenpatroon op binnenste hp, en volgens mij ook wat geruide mid. dekveertjes, of zie ik dat niet goed?

Betreft het lamellenpatroon kan ik je wel iets volgen, al zie ik dat op P9, P8 en ook op P7 lichtjes zitten.
Ik lijk inderdaad ook wat tweede generatie dekveertjes te zien. Zie ze alleen niet op de middelste dekveren, maar meer op de kleine dekveren in het midden wat een beetje doorloopt naar de middelste dekveren.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

adriaens

Ik zie enkel maar juveniele dekveren eigenlijk, en ik zie een gewone Zilvermeeuw...

Yeronimo

Citaat van: adriaens op februari 24, 2013, 20:55:16 PM
Ik zie enkel maar juveniele dekveren eigenlijk, en ik zie een gewone Zilvermeeuw...

Ik zie graag redenatie waarom dit 'gekke beest' puur Zilvermeeuw zou zijn. Daar is deze discussie voor geopend ;)
Voorbeelden van Zilvermeeuwen met zo een mantel?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden