Gladsporig Mosbekertje - Neottiella hetieri ?

Gestart door ratje, februari 22, 2013, 14:55:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Diep verzonken in het mos trof ik deze mosbekertjes. Dmv een sleutel op onternet blijkt dat deze soort tussen Funaria-mos zal groeien (zegt me niets, ik ben niet bekend met mossen) Op een foto denk ik te zien dat het deze mossoort kan zijn. Er blijken weinig of geen haren aan het bekertje te groeien. Op een foto zijn de spitse sporadische punten zichtbaar (denk ik). Parafysen zijn gesepteerd . Sporenmaat 16-19x 10-12 µm, in water met 1000x. Heeft iemand een idee of ik op het juiste spoor zit?
De soort staat in Breitenbach op blz 102

henkjanvdkolk

#1
Het mos lijkt me Ceratodon.

Als ik dan even snel de mogelijkheden bekijk op octospora.de dan past Octospora rustica heel goed, zowel de macroscopische kenmerken als de sporenmaten kloppen, http://octospora.de/Orustica.htm.
Volgens dezelfde site zou hetieri normaal gesproken iets kleinere sporen moeten hebben (maar het verschil tussen rustica en hetieri kan je mischien ook nog even bekijken met andere sleutels).
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

ratje

Citaat van: henkjanvdkolk op februari 22, 2013, 19:39:16 PM
Het mos lijkt me Ceratodon.

Als ik dan even snel de mogelijkheden bekijk op octospora.de dan past Octospora rustica heel goed, zowel de macroscopische kenmerken als de sporenmaten kloppen, http://octospora.de/Orustica.htm.
Volgens dezelfde site zou hetieri normaal gesproken iets kleinere sporen moeten hebben (maar het verschil tussen rustica en hetieri kan je mischien ook nog even bekijken met andere sleutels).

Henk-Jan bedankt voor je antwoord. Ik heb even vluchtig gekeken en ga morgen zeker verder spitten met deze suggestie.

Corryabbink

De host lijkt me Ceratodon te zijn en dan kom je.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citaat van: Corryabbink op februari 22, 2013, 21:27:16 PM
De host lijkt me Ceratodon te zijn en dan kom je.........

Ik ben niet zo goed in cryptogrammen. Als ik de vertaling van Ceratodon ingoogle kom ik op Purpersteeltje. Kan dit kloppen? Dan zou het schijfje dus het Purpersteelmosschijfje kunnen zijn?  De heeft voor mijn idee ronde sporen. Heb je nog een suggestie voor me Corry?

ratje

Ik denk dat ik er uit ben. In de CVoolia nr 42 stond de sleutel van Emiel Brouwer en die heb ik gevolgd. Hierdoor las ik dat tussen,  de door Corry genoemde mossoort,  Ceratadon inderdaad het Vals mosschijfje - Octospora rustica groeit. Sporenmaat komt aardig overeen. Ik wil deze dan onder deze naam invoeren.

Ismael

sleutel brouwer: 1b - 13b - 18b - 27b - 28b - of 29a of 29b de kleur schijnt de doorslag te geven
Groeten Ismaël Wind

ratje

Citaat van: Ismael op februari 23, 2013, 16:29:27 PM
sleutel brouwer: 1b - 13b - 18b - 27b - 28b - of 29a of 29b de kleur schijnt de doorslag te geven

Danj Ismael, Dezelfde volgorde heb ik ook, alleen ik kom op 29A, ook vanwege de soort mos waar deze in groeit.

Ismael

Groeten Ismaël Wind


Corryabbink

#10
Citaat van: ratje op februari 23, 2013, 10:57:08 AM
Citaat van: Corryabbink op februari 22, 2013, 21:27:16 PM
De host lijkt me Ceratodon te zijn en dan kom je.........

Ik ben niet zo goed in cryptogrammen. Als ik de vertaling van Ceratodon ingoogle kom ik op Purpersteeltje. Kan dit kloppen? Dan zou het schijfje dus het Purpersteelmosschijfje kunnen zijn?  De heeft voor mijn idee ronde sporen. Heb je nog een suggestie voor me Corry?
Dag Hannie,
Inderdaad Purpersteeltje daarvan ben ik zeker dat die op de foto staat.
Wat betreft de zwamsoort heb je dan een probleem als het op kleur moet. De bovenste foto's lijken wel O.rubens te zijn terwijl de laatste meer richting O.rustica gaat. Misschien staan ze er allebei wel want naar ik begreep zijn ze er eigenlijk nog niet uit of het een en dezelfde zwam betreft. Ik vind jouw naamkeuze zo gek nog niet :rolleye:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citaat van: Corryabbink op februari 23, 2013, 19:39:42 PM
Citaat van: ratje op februari 23, 2013, 10:57:08 AM
Citaat van: Corryabbink op februari 22, 2013, 21:27:16 PM
De host lijkt me Ceratodon te zijn en dan kom je.........

Ik ben niet zo goed in cryptogrammen. Als ik de vertaling van Ceratodon ingoogle kom ik op Purpersteeltje. Kan dit kloppen? Dan zou het schijfje dus het Purpersteelmosschijfje kunnen zijn?  De heeft voor mijn idee ronde sporen. Heb je nog een suggestie voor me Corry?
Dag Hannie,
Inderdaad Purpersteeltje daarvan ben ik zeker dat die op de foto staat.



Wat betreft de zwamsoort heb je dan een probleem als het op kleur moet. De bovenste foto's lijken wel O.rubens te zijn terwijl de laatste meer richting O.rustica gaat. Misschien staan ze er allebei wel want naar ik begreep zijn ze er eigenlijk nog niet uit of het een en dezelfde zwam betreft. Ik vind jouw naamkeuze zo gek nog niet :rolleye:

Corry dank voor je uitleg. Het kleurverschil zit hem denk ik in het kleintje apart op de laatse foto heb ik onder de stereo gedaan met verlichting aan. Ik zag op deze site het verschil (denk ik ) tussen rustica en rubens. Bij De Rustica zijn de Paraphysen meer met pigment en ik denk dat dit bij mij ook het geval is.

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


ratje

Het wordt er niet makkeliojker op. Maar de fotos op de bovengeniomede link denk ik toch dat het de O.Rubens moet zijn, Bij mij op de foto's staan de Paraphysen duidelijk geincrusteerd. Daarnaast zijn de asci bij de Rubens langer als bij de asci van de rustica, zie foto.

Corryabbink

Hannie alles op een rijtje gezet:
Sporenmaat komt overeen met O.rubens
Parafysen idem
Alleen de oliedruppels zijn op de laatste foto's soms met meerdere aanwezig. Kan maar komt zelden voor.
Hoe lang zijn de asci?

Ik zou geloof ik ook gaan voor O.rubens indien de gegevens op de site betrouwbaar zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citaat van: Corryabbink op februari 24, 2013, 18:39:57 PM
Hannie alles op een rijtje gezet:
Sporenmaat komt overeen met O.rubens
Parafysen idem
Alleen de oliedruppels zijn op de laatste foto's soms met meerdere aanwezig. Kan maar komt zelden voor.
Hoe lang zijn de asci?

Ik zou geloof ik ook gaan voor O.rubens indien de gegevens op de site betrouwbaar zijn.
Ik vind/vond het ook erg lastig welke het uiteindelijk is. Ik heb de asci niet gemeten. Ik kan morgen nog wel een stukje onder de mic. doen om dit te bekijken.

Corryabbink

De kleur van de met normaal licht gemaakte foto's(n.1 en 2) komt ook overeen met O.rubens. Dat was ik nog vergeten. Als dan die lengte van de asci ook nog overeenkomt kan het m.i. niet missen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Ik heb een nieuwe stukje onder de mic. gedaan en kom vwb de maten van de asci op 175-280x 15-20 µm bij 1000x.

Corryabbink

Dag Hannie,
Dat zijn prachtige foto's! Voor mij is het dan O. rubens. Kan volgens mij niet meer missen :rolleye:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citaat van: Corryabbink op februari 25, 2013, 15:49:44 PM
Dag Hannie,
Dat zijn prachtige foto's! Voor mij is het dan O. rubens. Kan volgens mij niet meer missen :rolleye:
Dan ga ik hem nu op zeker zetten. Bedankt voor de hulp  :duim: