Vervolgmeldingen via Griel

Gestart door Mark Zevenbergen, februari 22, 2013, 00:21:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mark Zevenbergen

Allen,

Ik zit met een 'probleem'. Onlangs las ik enkele ringen af en heb deze netjes gemeld via Griel. Daarna ben ik af en toe terug naar de plaats gegaan om te kijken of de vogels nog aanwezig waren (zo ook vandaag). Voer ik nou al die vervolgwaarnemingen OOK in bij Griel of wacht ik tot de vogels er niet meer zijn en voer ik dan de laatste waarneming in?? Ik heb daar eigenlijk nooit iets over gelezen.
Bij Nijlganzen (Geese) en meeuwen (kleurringen) geef ik alle waarnemingen door, maar is het handig/verstandig/nodig om dat ook met metaal te doen?

grts Mark

Yeronimo

Het kan geen kwaad vervolgwaarnemingen ook allemaal in te voeren in de Griel. Ikzelf doe dat ook aan het einde van het winterseizoen met mijn vervolgwaarnemingen. Het kan soms heel waardevolle informatie geven zoals hoe honkvast het dier is.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Klaas van Dijk

hoi Mark,

Heb je ook al een account bij Griel? Vervolgwaarnemingen op dezelfde locatie zijn erg waardevol en moet je op precies dezelfde manier behandelen als vervolgwaarnemingen van Nijlganzen en gekleurringde Kokmeeuwen.

Veel in Nederland geringde Kokmeeuwen zullen door Frank Majoor zijn geringd. Frank heeft een eigen database met alle waarnemingen van vogels die door hem zijn geringd / door hem ooit zijn gezien. Je kunt waarnemingen van dit soort vogels ook direct aan Frank melden. Frank wil dit graag en heeft deze informatie liefst zelf direct. Griel kan niet met een andere database info uitwisselen, dus Frank moet toch alles van Griel weer één voor één overtypen in zijn eigen database.

Zelf gebruik ik daarvoor een stokoude desktopapplicatie (een programma met de naam POOT). Ik voer dus alles in en stuur de resultaten (= een file) af en toe aan Frank. Vervolgens kan Frank deze file zo inlezen. T.z.t. komt deze info ook in Griel (= lange-termijn project, want Griel kan slecht communiceren / gegevens uitwisselen).

Hangt dus een beetje af van het aantal meldingen wat je hebt. Voor mijn aflezingen van gekleurringde meeuwen van Frank gebruik in een excel-file. Werkt met codes (voor soort en plaats) en die file kan Frank ook inlezen.

De meeste buitenlandse Ringcentrales zijn ook erg geïnteresseerd in deze vervolgwaarnemingen. Vaak kun je hen ook wel een mail sturen met een lijst met vervolgwaarnemingen (of een uitdraai / file uit je eigen bestand): aflezers doen dat tegenwoordig in toenemende mate (hebben dus direct contact met de buitenlandse Ringcentrale).

Kun je hier wat mee?

Groetjes, Klaas