Groot leermos

Gestart door J&L, april 15, 2007, 00:09:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

J&L



Is dit Groot leermos? Zo nee, wat dan?

Gr.tjes Jacob

Niko Buiten

Het is m.i. inderdaad een leermos. Meer durf ik er zo niet van te maken.  
Groet,

Niko Buiten.


J&L

Hoi Niko,

Bedankt. Weet iemand anders nog iets meer?

Gr.tjes Jacob

alegro

#3
CiteerWeet iemand anders nog iets meer?
Ik vrees dat je betere foto's zult moeten maken, wil je kans hebben op een identificatie tot op soortsniveau. Deze opnamen lijken wel midden in de nacht gemaakt!

Wel lees ik in mijn Veldgids bij Groot Leermos dat de thallusranden naar buiten gebogen zijn. Dat lijkt hier niet het geval te zijn. Het zou Klein Leermos kunnen zijn, maar zonder scherpe detailfoto's valt er verder niks met zekerheid over te zeggen.
Grüezi mitenand,
Arjan

J&L

Hoi Arjan,

Ja dat lijkt het wel.Maar ze staan tussen naald bomen en deze zijn erg dicht en op elkaar geplaatst vandaarum.En er is licht nodig voor een macrofoto met flitser wordt hij flets van kleur en je hebt dan weerkaatsing van licht.Dus helaas! :(
Oja ze staan op zand grond.

Gr.tjes Jacob


J&L

Hoi,

Hij lijkt wel heel veel op Klein leermos.Foto's op waarneming bekeken.
Mee eens?

Gr.tjes Jacob

alegro

#6
CiteerHij lijkt wel heel veel op Klein leermos.Foto's op waarneming bekeken.
Mee eens?
Als ik mijn Veldgids er zo eens op nalees lijkt Klein Leermos inderdaad de meest voor de hand liggende kandidaat. Wat er dan weer niet erg mee in overeenstemming lijkt is de groeipaats. Klein Leermos wordt gekarakteriseerd als kalkminnend terwijl jouw leermosjes in een nogal zuur milieu (dennennaaldenstrooisel) lijken te groeien.

Als je het echt graag wilt weten zou je het eens kunnen proberen op het Forum van de Bryologisch Lichenologische Werkgroep (link).

En nog even over die foto's: in plaats van flitsen zou je kunnen proberen een statief te gebruiken. In veel fotozaken zijn leuke compacte mini-statiefjes al vanaf een euro of 10 te koop.
Grüezi mitenand,
Arjan

J&L

Hoi Arjan,

Bedankt voor je reactie. Zo'n statief (groot en mini) heb ik :P .Maar toen niet mee.
'k heb inmiddels een camera met shake reductie :D
Ik heb ook materiaal meegenomen. Weet iemand of ik dat kan laten onderzoeken net als bij paddestoelen?
Er stonden daar (boswachterij Gieten/Borger) op die plek veel van deze.
Ik probeer die site.

Gr.tjes Jacob

J&L

#8
Hoi,

Ik heb inmiddels contact gehad met Laurens Sparrius van BLWG.
Dit is zijn conclusie:Beste Jacob,

Ja, dit is OK voor Peltigera membranacea. Was dit op Landgoed Kleuvenveen of Hoogveld?

Met vriendelijke groet,

Laurens Sparrius

Dus daar onder zet ik hem.In het Nederlands is het Gebobbeld leermos.
allen bedankt. :duim:

Gr.tjes Jacob