Boomkruiper.

Gestart door wheijmans, februari 21, 2013, 16:35:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

wheijmans

Is dit de Taigaboomkruiper ???

frankneijts

Heeft een perfect 'trapje' voor een Taiga/Kortsnavel al ziet hij er niet erg 'wit' uit. Waar is de foto gemaakt en wanneer?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wheijmans

Hoi Frank.

Hij is Donderdagmorgen gemaakt in de Goordonkse bossen in op de rand van Uden en Erp.
De waarnemingssite van Uden ligt er uit anders had ik hem al ingevoerd op locatie.

Groetjes Wim.

wheijmans

Hoi Frank.

Hier nog een fotó.

Groetjes Wim.

wheijmans

Hoi Frank.

Dit zijn ze allemaal.

Groetjes Wim.

frankneijts

Hallo Wim,

Veel Taiga/Kortsnavels vallen eigenlijk meteen op omdat ze duidelijk witter zijn van onderen dan gewone Boomkruipers. Sommige Boomkruipers komen dicht in de buurt maar andersom, duidelijk 'minder' witte Taiga/Kortsnavels, zie je zelden of nooit. Vandaar dus mijn aarzeling want de 2 beste kenmerken om de beide soorten te onderscheiden ('bakje' en verschuiving treedjes op p8,p7 en p6, zie ook hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.120#lastPost post 133) zijn hier onmiskenbaar aanwezig en dus zou dit een Taiga/Kortsnavel moeten zijn. Helaas is de lengte van de achternagel (een ander belangrijk kenmerk en op foto's soms bruikbaar) hier niet goed in te schatten (punt is verzonken in de schors) en andere kenmerken zijn vermoedelijk te variabel om mee te kunnen helpen. Zo is de tekening op de punt van p7 eerder pro Taiga/Kortsnavel maar de afstand (spatiëring) tussen de handpenpunten meer als gewone Boomkruiper. Ook de witte tekening op de kruin is lastig in te schatten.
Ik zou je willen aanraden om andere vogelaars uit je omgeving op deze vogel te attenderen en zoveel mogelijk foto's van de vogel te (laten) maken. Belangrijker misschien nog is om ook geluidsopnames van de vogel te (laten) maken, eventueel proberen hem te laten reageren op een tape.
Heel veel succes en ik zie en hoor heel graag meer foto's en geluidsopnames!
EDIT: Wim, kun je de waarneming voorlopig invoeren als Kortsnavelboomkruiper en dan de waarnemingsplaats exact aangeven? Dat zal het voor belangstellenden makkelijker te maken om hem terug te vinden. Mocht je daar bezwaren tegen hebben dan nogmaals het verzoek jouw bekende vogelaars hierop te attenderen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wheijmans

Hoi Frank.

Er worden indien mogelijk geluidsopnames gemaakt.
Bedankt voor alle informatie en reacties.

Groetjes Wim.