pontische meeuw adult??

Gestart door b.lucas, februari 19, 2013, 23:49:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

b.lucas

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://wierhaven.waarneming.nl/waarneming/view/73869112
onzeker Pontische Meeuw - Larus cachinnans gezien op 2013-02-18 Den Oever - Buitenhaven
bij voorbaat dank bernard lucas

KorHaan

Heb je nog meer foto's?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



b.lucas

Nee helaas alleen van voren en alleen samen met een zilvermeeuw en dan zie je het opvallend verschil van het oog en poten.
Ik zal deze toevoegen.
Wil jij misschien ook je mening geven over twee andere topics van mij over geelpoot meeuw juv. en grauwe gans oostelijk
groeten
Bernard

Merel

Een adult Pont heeft volgens mij zowel in zomer- als winterkleed knalgele poten, op jouw foto lijken ze wel rozig. Aan de andere kant heeft dit dier niet van die 'gemene' zilvermeeuw ogen. (Ja ik weet, ik gebruik niet echt jargon).
Zonder uitgebreide onderbouwing (en ben ook geen meeuwenexpert) maar ik zou er een zilver van maken. Wacht maar ff op andere reacties, zou mijn reactie niet al te erg geloven. :rolleye:
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Herman van der Klis

Wanneer andere kenmerken niet te beoordelen zijn zoals op deze foto, dan is zeker het oog in dit geval i.c.m. de snavel het weinige houvast. Het oogt idd klein en donker dat past bij een pont en veel minder  bij de overige Larussen.


mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

KorHaan

Citaat van: b.lucas op februari 20, 2013, 12:00:23 PM


Wil jij misschien ook je mening geven over twee andere topics van mij over geelpoot meeuw juv. en grauwe gans oostelijk
groeten
Bernard




Die heb ik gezien, Bernard, maar daar durf ik geen uitspraak over te doen.
Misschien moet je die meeuw even op het meeuwenforum gooien, en die gans hier nog even bumpen op het determinatieforum.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

b.lucas

Dank Ronald en anderen voor de reacties.
Ik zal de genoemde vogels op waarnemingen invoeren en gaan plaatsen. Mogelijk komen er dan wel reacties.
groeten Bernard

Yeronimo

De snavel is niet zo dofgeel (eerder knalgeel), vind hem ook niet hoog op de poten staan en om nou enkel op de kleur van de iris af te gaan... Ik zie wel vaker Zilvermeeuwen met een zwart 'kraal' oogje. Ook is het oog vanaf de zijkant natuurlijk al snel zwart bij een meeuw.

Lijkt me een gevalletje van helaas. Voor de volgende keer is een goede tip om de meeuw in alle posities te fotograferen, en het liefst ook in de vlucht :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bram Rijksen

Alle zichtbare kenkerken en vooral het gehele 'voorkomen' wijzen volgens mij op zilvermeeuw en niet op pont. Klein oogje zegt nu niet zoveel meer, met al die vers geruide dikkoppen.

b.lucas

bedankt jeroen en Bram voor het commentaar. Weer wat geleerd!

groeten Bernard

ZLHaberham

Citaat van: Merel op februari 20, 2013, 14:17:57 PM
Een adult Pont heeft volgens mij zowel in zomer- als winterkleed knalgele poten, op jouw foto lijken ze wel rozig.

Knalgeel is meer iets voor een geelpootmeeuw. Roze voor een pont is niet raar, maar doorgaans wel wat bleker dan het roze van een zilvermeeuw.

Merel

Daar ben ik inderdaad al door diverse vogelaars op gewezen. ;) Ik baseerde die uitspraak op de ANWB vogelgids, maar die schijnt niet erg nauwkeurig te zijn op het gebied van meeuwen. Ik heb hier ook weer het een en ander van geleerd!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

ZLHaberham

Dat zal een erfenisje zijn uit de tijd dat L. cachinnans nog de Geelpootmeeuw was (met L. cachinnans michahellis als de westelijke ondersoort), vermoed ik? In de nieuwste druk (2010) van de ANWB-gids zijn ze nu "vleeskleurig tot strogeel (maar lichter dan bij de zilvermeeuw)". Voortschrijdend inzicht, het is me wat ;).

Merel

Ik heb de gids van 2010 en als je kijkt naar de afbeeldingen bij Pont, dan staat daar dat de pootkleur idd varieert "van dofgrijs via vleeskleurig naar heldergeel in het broedseizoen". Ook is de Pont in zomerkleed afgebeeld met knalgele poten (althans, ik vind dat knalgeel). ;)
Maar goed, dit is dan een opsteker voor mij en voor iedereen die dit topic leest. Boekje ANWB is ontzettend goed, maar miss iets minder met de meeuwen..
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

ZLHaberham

Oh ja, ik zie het. Ik citeerde het stuk uit de beschrijving, links.

Maar inderdaad, ik vermoed dat Grote Meeuwen altijd een probleem zullen blijven voor vogelgidsen, omdat er eigenlijk geen twee vogels hetzelfde uitzien (totdat ze volwassen zijn). Om de variatie tussen individuele ijsvogels te beschrijven heb je aan één alinea wel zo'n beetje genoeg, maar voor die meeuwen.... Persoonlijk vind ik dat ook wel de charme van die beesten. Ik kom eigenlijk amper de buurt (A'dam-Oost) uit als ik vogels kijk, dus ik zie dezelfde individuen heel vaak. Op een gegeven moment ga je echt koppen herkennen, dan. "Hee, daar komt Henk aanvliegen";).