Mos onbekend, toch geen gewoon muursterretje? --> Vioolsterretje?

Gestart door Henri25, februari 19, 2013, 14:41:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73861985
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2013-02-19 Groningen - Kardinge
Foto's:




bij voorbaat dank Henri Zomer
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Rutger

Op wat voor substraat staat dit? Het is in ieder geval een syntrichia. Grootste kanshebber is denk ik klein duinsterretje.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Henri25

Deze mos groeit op een een stenen muur.. waarvan die blauwe stenen dus gelakt zijn met een of andere glazuren laag.. of whatever.
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Rutger

Ok, ik dacht al zoiets. Vioolsterretje is ook nog een goede kanshebber. Om het zeker te weten moeten we eigenlijk een foto van een los blaadje hebben. Vioolsterretje heeft ingesnoerde bladeren die smaller zijn aan de basis, waardoor de bladvorm iets heeft van een (omgekeerde) viool. Klein duinsterretje heeft dit veel minder. Het is op deze foto's moeilijk te zien welke van de 2 het is.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

vdvaart

De blaadjes lijken mij volledig vlak in de bovenste helft bij voldoende vochtige blaadjes. Ik denk daarom met Rutger dat vioolsterretje een goede kandidaat is. Het is o.a. geen muursterretje omdat de glasharen getand zijn, de geel bruine kleur is een weggever en natuurlijk de bladvorm.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Rutger

Nog steeds net niet helemaal goed. Kan je proberen een enkel blaadje van een takje af te plukken, een druppeltje water erop te en dan een foto maken? Je moet er wat voor over hebben  ;)
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Henri25

Mmm.... dan moet ik dat zeker wel meteen met vers materiaal doen? Ingedroogde blaadjes die ik nu heb zal wel niet meer lukken zeker? Dan is het een werkje voor morgenvroeg.. kom er vandaag niet meer aan toe  ;). Maar heb het er zeker voor over hoor  :angel:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Rutger

Nee hoor. Het mooiste van mossen is dat als je ze droog bewaart je ze bij wijze van spreken nog na een jaar 'tot leven kan brengen'.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Henri25

Dat is helemaal leuk, dan ga ik dat morgen proberen, want ben nu niet thuis  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vdvaart

Het is best lastig die sterretjes goed in beeld te brengen. Als ik twijfel gaan ze tussen twee glaasjes onder de microscoop, zeker vioolsterretje, de minst vioolvormige van het stel. Kijk vooral ook of de bovenste bladhelft echt vlak wordt enige tijd
na bevochtiging, bij klein duinsterretje blijft de rand altijd een beetje omhoog staan.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Henri25

Microscoop staat hier ook wel paraat... dus mocht het niet lukken, ga ik proberen of ik het daarmee voor elkaar kan krijgen. En ik zal goed op de bladrand blijven letten, bedankt!

Groeten Henri
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Eerste keer dat ik dit doe... en dit is het resultaat... blaadje helaas wel dubbel en inmiddels al ingedroogd, omdat ik was zat te proberen met de camera. Maar ik doe een 2de zoniet 3de poging  :duim:

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

#13
Let niet op de kleuren... en kleine foutjes, want ik krijg de foto's die ik maak nooit allemaal netjes op een rij, en mijn vergroting van de microscoop is nu eenmaal te groot :P

Mocht het nog niet goed zijn verneem ik het graag, morgen weer een kans  :duim:

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vdvaart

Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Ik hoor geen tegenklanken, dus ik ga deze verwerken als Vioolsterretje  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland