Middelste bonte specht: mannetje/vrouwtje ?

Gestart door rmorsink, januari 24, 2013, 16:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

rmorsink

Goedemiddag,
Ik ben meneer Morsink uit twente.
Ik heb een vraag:
Ik heb afgelopen dagen 2 keer de Middelste bonte specht gezien.
Op de foto zien ze er anders uit.

Zijn dit een mannetje en een vrouwtje?

mvg
Morsink.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

frankneijts

Vogel 2 lijkt me inderdaad een mannetje, o.a. omdat de rode pet tot ver op het achterhoofd in dezelfde intensieve tint doorloopt (bij wijfjes is het achterhoofd vaak lichter, meer oranje/geel of bruinachtig van tint). Bij vogel 1 is dat echter niet zo goed te beoordelen maar daar is de onderzijde behoorlijk sterk/intensief getekend/gekleurd en dat zou dus ook een mannetje kunnen zijn. Graag wat meer foto's echter, vooral van vogel 1.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rmorsink

Dank voor de uitleg !
Deze twee foto's zijn misschien iets duidelijker. Ik hoop dat U er iets mee kunt.
Beide foto's zijn gemaakt van vogel 1.

Mvg
Ronald Morsink
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

Mark Broeckaert

Het rood loopt ver door naar achteren, ik zou zeggen 2 mannetjes.
Met vriendelijke groet, Mark

Albert de Jong

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Mark Broeckaert

Citaat van: frankneijts op januari 24, 2013, 22:35:43 PM
Vogel 2 lijkt me inderdaad een mannetje, o.a. omdat de rode pet tot ver op het achterhoofd in dezelfde intensieve tint doorloopt (bij wijfjes is het achterhoofd vaak lichter, meer oranje/geel of bruinachtig van tint). Bij vogel 1 is dat echter niet zo goed te beoordelen maar daar is de onderzijde behoorlijk sterk/intensief getekend/gekleurd en dat zou dus ook een mannetje kunnen zijn. Graag wat meer foto's echter, vooral van vogel 1.

Hoi Frank,

Op je eigen verzoek meer foto's van vogel 1. Vogel 2 is beoordeelbaar en is, ook naar mijn mening, een mannetje.
Ronald heeft 2 foto's van vogel 1 toegevoegd (volgens zijn eigen commentaar), het twijfgeval. Hierop heb ik gereageerd: naar mijn bescheiden mening ook een mannetje.

Of er is een miscommunicatie of een "slip of the pen" in jou vraag. Of ik begrijp iets niet goed (indien het laatste alvast excuses voor de verwarring) ....
Met vriendelijke groet, Mark

rmorsink


Citaat van: frankneijts op januari 24, 2013, 22:35:43 pm

Vogel 2 lijkt me inderdaad een mannetje, o.a. omdat de rode pet tot ver op het achterhoofd in dezelfde intensieve tint doorloopt (bij wijfjes is het achterhoofd vaak lichter, meer oranje/geel of bruinachtig van tint). Bij vogel 1 is dat echter niet zo goed te beoordelen maar daar is de onderzijde behoorlijk sterk/intensief getekend/gekleurd en dat zou dus ook een mannetje kunnen zijn. Graag wat meer foto's echter, vooral van vogel 1.

Het leek mij gezien de verschillende contouren van alle twee de spechten dat het ( eerste post)
twee verschillende individuen zijn. Gezien mijn eeste foto's en post lijkt het naar mijn mening, dat het niet dezelfde vogel individu is ( vogel1 en vogel2).


Op verzoek heb ik twee foto's van vogel 1 geplaatst. Ik heb nog 1 foto gevonden van vogel 2.
Die ziet u hieronder. 


Ik hoop dat ik niet teveel verwarring heb gezaaid!

mvg Morsink













Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

frankneijts

Sorry jongens, de verwarring is ontstaan door mijn slordigheid: excuus daarvoor en heb mijn verwarrende post daarom verwijderd. Inderdaad is ook vogel 1 een mannetje en Mark heeft dus gewoon gelijk.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rmorsink

Heren mag ik jullie bedanken voor de uitleg  :blink:.

Dan rest mij eigenlijk nog 1 vraag als het zou mogen?
Op 1 maart 2012 heb ik een Middelste bonte specht waargenomen.
Ik heb hem/haar geregistreerd op de lijst waarneming.

Nu heb ik nog 1 vraag. Vanaf vorig jaar maart heb ik hier dus 2 mannetjes, een vrouwtje
en een onbekend ( vrouwtje of mannetje) gezien.

Hieronder heb ik een foto van de onbekende.
Is dit dan een vrouwtje?

Als dat zo is dan heb ik hier waarschijnlijk twee koppeltjes  :blink:

Mvg.
Morsink
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

Mark Broeckaert

Hoi Ronald,

Als je deze foto goed bekijkt en in het achterhoofd ons commentaar voor de geest haalt (vooral het commentaar va Frank in de 2e post), zou je dan zelf kunnen/durven bepalen wat het geslacht is?
Ik denk dat het heel goed te doen is  ;) ....

Met vriendelijke groet, Mark

rmorsink

Oke,

Ondanks dat het rood op het hoofd iets lichter lijkt dan bij de ander, maar toch in dezelfde intensieve tint doorloopt zou ik zeggen een mannetje. Ik zie namelijk geen kleurverschil van de rode pet en hij loopt tot ver op het achterhoofd door.

Bedankt voor de antwoorden en het commentaar Frank en Mark!

Mvg.
Morsink
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

frankneijts

Citaat van: rmorsink op januari 26, 2013, 12:22:21 PM
Oke,

Ondanks dat het rood op het hoofd iets lichter lijkt dan bij de ander, maar toch in dezelfde intensieve tint doorloopt zou ik zeggen een mannetje. Ik zie namelijk geen kleurverschil van de rode pet en hij loopt tot ver op het achterhoofd door.

Bedankt voor de antwoorden en het commentaar Frank en Mark!

Mvg.
Morsink

Als je goed kijkt zie je dat de kleur op het achterhoofd eerder bruin is en de kruin ook niet zo dieprood als de mannetjes hierboven. Verder is de onderzijde (flanken zijn hier met name goed te zien) niet erg getekend en weinig gekleurd. Al met al zou ik van deze vogel een wijfje maken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Mark Broeckaert

Met vriendelijke groet, Mark

rmorsink




« Gepost op: februari 01, 2013, 22:53:29 pm »
Als je goed kijkt zie je dat de kleur op het achterhoofd eerder bruin is en de kruin ook niet zo dieprood als de mannetjes hierboven. Verder is de onderzijde (flanken zijn hier met name goed te zien) niet erg getekend en weinig gekleurd. Al met al zou ik van deze vogel een wijfje maken.



Die details zijn mij ontgaan, ik ben een leek op dat gebied, mijn excuses.
Het viel mij op dat de kap niet zo fel rood is als de mannetjes.
Ik ben er niet zo bekwaam in om het op die manier uit te zoeken  :blink:

Dan zal ik in het voorjaar eens goed kijken waar ze hun nesten hebben (zonder ze te storen).

Bedankt voor de uitleg en de antwoorden !!  :blink:

Groet Morsink
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/