Bootexcursie Geelsnavelduiker

Gestart door Steven Wytema, februari 15, 2013, 16:36:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

CiteerAlsjeblieft zeg, prima dat mensen op die boot gaan staan hoor, ik krijg wel de indruk dat er serieus en verantwoordelijk gehandeld wordt, maar deze vergelijking is klinkklare onzin.

Waarom? Je kan een beest vanaf een boot of vanaf de kant verstoren, je kan een beest vanaf een boot of vanaf de kant rustig bekijken zonder dat-ie er last van heeft. Het gaat niet om de boot, het gaat om hoe je met die boot om gaat.

Theovanv

Citaat van: Ben Wielstra op februari 17, 2013, 12:52:14 PM
CiteerAlsjeblieft zeg, prima dat mensen op die boot gaan staan hoor, ik krijg wel de indruk dat er serieus en verantwoordelijk gehandeld wordt, maar deze vergelijking is klinkklare onzin.

Waarom? Je kan een beest vanaf een boot of vanaf de kant verstoren, je kan een beest vanaf een boot of vanaf de kant rustig bekijken zonder dat-ie er last van heeft. Het gaat niet om de boot, het gaat om hoe je met die boot om gaat.
Ja duh, maar dr zit wel een groot verschil in. Dat beest zit alleen op water, niet op land, dat beest positioneert zichzelf op dat water en ten opzichte van de kant, de kant is een statisch iets, dat daar een paar honderd meter ver mensen lopen en auto's rijden heeft dat beest geen last van. Een boot komt op zijn terrein, op het water zelf, is veel groter en gaat richting die vogel. Komop, je snapt toch zelf het verschil wel :-\
Theo van Veenendaal

Jaap Denee

Theo, gedraag je toch eens, jongen. Ik heb je gisteravond op Facebook al tekst en uitleg gegeven over het feit dat we ons bewust zijn van de risico's en dat we zeer omzichtig te werk zouden gaan en vervolgens begin je hier opnieuw een hele sessie. Je loopt te drammen en een hoop op anderen af te geven, maar begin eerst gewoon eens heel simpel bij jezelf. Dat werkt een stuk minder 'verstorend'.


De eerst volgende keer dat ik je in een bosperceel aantref zal ik je er direct uit trappen; je begeeft je immers op 'hun' terrein.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Laurens89

Hoe was de bootexcursie eigenlijk vandaag? Hebben jullie em nog mooi gezien?

Groet,

Laurens

Robertmeer

Gedurende de boottocht hebben de we vogel helaas niet gezien. De eerste twee uur waren eigenlijk nutteloos, want door de dichte mist was het zicht maximaal 100 meter. Daarna begon het gelukkig wat op te klaren, maar alsnog zonder Geelsnavelduiker. Er heerste korte tijd wat paniek, omdat de vogel mogelijk gezien werd. Later werd duidelijk dat dit helaas om een boei (?) ging. Rond 14.45 werd iemand op de boot opgebeld dat de Geelsnavelduiker toch gezien werd, een kilometertje of 3 ten westen van waar wij gevaren hebben. Omdat we de boot maar tot 15.00 uur tot onze beschikking hadden, meerden we weer snel in Bruinisse aan om ons vervolgens snel naar de bewuste locatie te spoeden. Tijdens de boottocht werden wel vele Geoorde Futen en Middelste Zaagbekken waargenomen en sommige zagen ook nog een Roodhalsfuut, overvliegende en roepende Wilde Zwaan of een Slechtvalk.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jaap Denee

Robert is me voor terwijl ik dit aan het schrijven was:



(Voor iedereen die op een positieve manier geinteresseerd is in hoe de vaarexcursie vandaag verlopen is)


Ons wereldje was gedurende de hele ochtend erg klein. We hebben vrijwel voortdurend stationair door dikke mist gevaren; mist die maakte dat we vaak niet verder konden kijken dan in een straal van honderd meter. Pas aan het begin van de middag klaarde het langzaam op. Het was heel aardig om te zien dat er, naast de vele Middelste zaagbekken, erg veel Geoorde futen op de Grevelingen overwinteren (wist ik veel  ;) ). We zagen in dichte mist laag over de boot vliegende en roepende Wilde zwanen, we vonden een Kuifduiker tussen de Geoorde Futen en een fraaie 3e kj Slechtvalk vloog voorlangs en ging kort op een dammetje naast de boot zitten. Van de GSD was geen spoor te bekennen. Op een bepaald moment dacht een van ons de GSD op enkele honderden meters afstand te zien, de boot werd direct stilgelegd, maar na vele minuten lang turen bleek het loos alarm (het ging echter niet om een boei...). Om half drie kwam een bericht binnen dat de GSD gevonden was in de werkhaven van Bommenede en dat de vogel zich inmiddels weer op het meer voor de haven bevond... Een heel stuk westelijker dus dan dat wij gevaren hadden. Binnen een half uur lag de boot aan de steiger in de haven van Bruinisse, zaten wij in de auto, werkten we er een piep uit en om kwart over drie konden we -met het zonnetje in de rug- aanschuiven: de vogel was rustig aan het duiken op enkele honderden meters voor de kust en was door de scoop mooi te bekijken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

gerdwichers8

Bedankt Jaap, ik was oprecht nieuwsgierig naar het verloop van de boottocht.

Corstiaan Beeke

Jaap, als dit die Slechtvalk was, zou ik het toch maar op een 2kj houden. Jammer van die vergeefse boottocht zeg!

josvandenberg

De eerst volgende keer dat ik je in een bosperceel aantref zal ik je er direct uit trappen; je begeeft je immers op 'hun' terrein.

Foei, Jaap :angel:

Jammer dat de boottocht geen GSD heeft opgeleverd en uiteraard fijn dat ie zich uiteindelijk toch heeft laten zien.

Jaap Denee

Je hebt gelijk, Jos. Het is belachelijk dat ik Theo een spiegel voor houd.


:-*
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citaat van: Corstiaan Beeke op februari 17, 2013, 20:45:51 PM
Jaap, als dit die Slechtvalk was, zou ik het toch maar op een 2kj houden. Jammer van die vergeefse boottocht zeg!


Yep, inderdaad... 2e kj. Thanks.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Laurens89

Citaat van: Corstiaan Beeke op februari 17, 2013, 20:45:51 PM
Jaap, als dit die Slechtvalk was, zou ik het toch maar op een 2kj houden. Jammer van die vergeefse boottocht zeg!

Bedankt voor jullie reacties, ik was erg benieuwd! Jammer van de GSD, maar wat een foto van die slechtvalk (zie linkje hierboven) zeg, dat maakt het i.i.g. een beetje goed.

Leuke actie overigens, hopelijk voor herhaling vatbaar in de toekomst, dan zorg ik dan ik er ook bij ben.


Steven Wytema

De bootexcursie was in die zin wel en niet geslaagd; Niet omdat we tijdens de trip de Geelsnavelduiker niet te zien hebben gekregen.
Gelukkig (Helaas?) hebben we dus ook niet kunnen ervaren welke methode het best is om een (/de) duiker het best te bestuderen (langszij varen/doorvaren/stilleggen etc)
Ook gelukkig hebben we de vogel uiteindelijk wel (op enige afstand) kunnen bekijken met mooi weer.
Persoonlijk ben ik blij dat de excursie door heeft kunnen gaan en dat het logistiek zonder al te veel problemen mogelijk blijkt om op zo'n korte termijn zo veel mensen bij elkaar te brengen.
Om die reden wil ik iedereen die zich is gekomen bedanken voor hun (re)actievermogen en inzet!
Het is een groot leerpunt voor de volgende keren en om die reden alleen al zeer waardevol.


Daarnaast: het is zeer interessant om telkens de interpretaties te lezen van afstanden tot de vogel.
Zo is de Grevelingen tussen de dijkpunt ten oosten van Dijkwater en Herkingen (waar hij het smalst is) ruim 3 km.
De vogel zat hier c op de helft, wat 1,5km inhoudt.
Vandaag zat de vogel op 2/3 van Veermansplaat, misschien iets dichterbij...
Maar bijgevoegd kaartje laat zien dat dit op z'n aller-allerkortst toch nog steeds 1 km is.
(De vogel zat naar mijn idee veel meer recht in het verlengde van de haven)
Wat ik natuurlijk probeer te zeggen is dat het schatten van afstanden in het algemeen niet makkelijk is, en in dit geval waarschijnlijk vaak veel meer.
Steven Wytema


peterlindenburg

Steven, vooral jij bedankt voor het organiseren van deze leuke tocht!

Theovanv

#44
Citaat van: Jaap Denee op februari 17, 2013, 20:07:41 PM
Theo, gedraag je toch eens, jongen. Ik heb je gisteravond op Facebook al tekst en uitleg gegeven over het feit dat we ons bewust zijn van de risico’s en dat we zeer omzichtig te werk zouden gaan en vervolgens begin je hier opnieuw een hele sessie. Je loopt te drammen en een hoop op anderen af te geven, maar begin eerst gewoon eens heel simpel bij jezelf. Dat werkt een stuk minder 'verstorend’.


De eerst volgende keer dat ik je in een bosperceel aantref zal ik je er direct uit trappen; je begeeft je immers op 'hun’ terrein.
ow dus als jij iets op facebook gezegd heb mag daar hier niet over gepraat worden? Dan nemen we gewoon allemaal aan wat de grote Jaap zegt en dat is dan de waarheid? Lees dan nog maar eens goed wat hier in dit topic staat. Dan lees je ook dat ik zeg dat ik vertrouwen heb in dat de juiste verantwoordelijkheid en tact gehanteerd wordt. Het enige waar ik me over opwind is de vergelijking van Ben en daar reageer ik op. Het ging dus even niet om jou, en ik ben ook geen scene gestart. Dan kom jij ook weer met een ridicule vergelijking. Ik laat me door jou in ieder geval niet uit een bos of waar ook vandaan trappen!!

Ik denk dat jij die spiegel heel wat harder nodig hebt, blijkbaar neem jij alleen genoegen met ja en amen, maar zo zit de wereld niet in elkaar. Als je het kan niet hebben dat mensen ergens anders over denken dan jij moet je je niet op facebook of een forum begeven.
Theo van Veenendaal

Jaap Denee

Citaat van: Theovanv op februari 17, 2013, 22:48:44 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 17, 2013, 20:07:41 PM
Theo, gedraag je toch eens, jongen. Ik heb je gisteravond op Facebook al tekst en uitleg gegeven over het feit dat we ons bewust zijn van de risico's en dat we zeer omzichtig te werk zouden gaan en vervolgens begin je hier opnieuw een hele sessie. Je loopt te drammen en een hoop op anderen af te geven, maar begin eerst gewoon eens heel simpel bij jezelf. Dat werkt een stuk minder 'verstorend'.


De eerst volgende keer dat ik je in een bosperceel aantref zal ik je er direct uit trappen; je begeeft je immers op 'hun' terrein.
ow dus als jij iets op facebook gezegd heb mag daar hier niet over gepraat worden? Dan nemen we gewoon allemaal aan wat de grote Jaap zegt en dat is dan de waarheid? Lees dan nog maar eens goed wat hier in dit topic staat. Dan lees je ook dat ik zeg dat ik vertrouwen heb in dat de juiste verantwoordelijkheid en tact gehanteerd wordt. Het enige waar ik me over opwind is de vergelijking van Ben en daar reageer ik op. Het ging dus even niet om jou, en ik ben ook geen scene gestart. Dan kom jij ook weer met een ridicule vergelijking. Ik laat me door jou in ieder geval niet uit een bos of waar ook vandaan trappen!!

Ik denk dat jij die spiegel heel wat harder nodig hebt, blijkbaar neem jij alleen genoegen met ja en amen, maar zo zit de wereld niet in elkaar. Als je het kan niet hebben dat mensen ergens anders over denken dan jij moet je je niet op facebook of een forum begeven.


Ben sprak heel verstandige woorden die aan jou blijkbaar niet besteed zijn.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Theovanv

Citaat van: Jaap Denee op februari 17, 2013, 23:04:12 PM
Citaat van: Theovanv op februari 17, 2013, 22:48:44 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 17, 2013, 20:07:41 PM
Theo, gedraag je toch eens, jongen. Ik heb je gisteravond op Facebook al tekst en uitleg gegeven over het feit dat we ons bewust zijn van de risico's en dat we zeer omzichtig te werk zouden gaan en vervolgens begin je hier opnieuw een hele sessie. Je loopt te drammen en een hoop op anderen af te geven, maar begin eerst gewoon eens heel simpel bij jezelf. Dat werkt een stuk minder 'verstorend'.


De eerst volgende keer dat ik je in een bosperceel aantref zal ik je er direct uit trappen; je begeeft je immers op 'hun' terrein.
ow dus als jij iets op facebook gezegd heb mag daar hier niet over gepraat worden? Dan nemen we gewoon allemaal aan wat de grote Jaap zegt en dat is dan de waarheid? Lees dan nog maar eens goed wat hier in dit topic staat. Dan lees je ook dat ik zeg dat ik vertrouwen heb in dat de juiste verantwoordelijkheid en tact gehanteerd wordt. Het enige waar ik me over opwind is de vergelijking van Ben en daar reageer ik op. Het ging dus even niet om jou, en ik ben ook geen scene gestart. Dan kom jij ook weer met een ridicule vergelijking. Ik laat me door jou in ieder geval niet uit een bos of waar ook vandaan trappen!!

Ik denk dat jij die spiegel heel wat harder nodig hebt, blijkbaar neem jij alleen genoegen met ja en amen, maar zo zit de wereld niet in elkaar. Als je het kan niet hebben dat mensen ergens anders over denken dan jij moet je je niet op facebook of een forum begeven.


Ben sprak heel verstandige woorden die aan jou blijkbaar niet besteed zijn.
Draai maar lekker om je eigen bericht heen, ik ga hier geen verdere energie aan besteden. Blijf vooral in je eigen straatje praten, dat is het makkelijkst, hoef je nooit eens kritisch naar iets te kijken en dan is de wereld heel simpel.
Theo van Veenendaal

August

Citaat van: Theovanv op februari 17, 2013, 23:08:29 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 17, 2013, 23:04:12 PM
Citaat van: Theovanv op februari 17, 2013, 22:48:44 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 17, 2013, 20:07:41 PM
Theo, gedraag je toch eens, jongen. Ik heb je gisteravond op Facebook al tekst en uitleg gegeven over het feit dat we ons bewust zijn van de risico's en dat we zeer omzichtig te werk zouden gaan en vervolgens begin je hier opnieuw een hele sessie. Je loopt te drammen en een hoop op anderen af te geven, maar begin eerst gewoon eens heel simpel bij jezelf. Dat werkt een stuk minder 'verstorend'.


De eerst volgende keer dat ik je in een bosperceel aantref zal ik je er direct uit trappen; je begeeft je immers op 'hun' terrein.
ow dus als jij iets op facebook gezegd heb mag daar hier niet over gepraat worden? Dan nemen we gewoon allemaal aan wat de grote Jaap zegt en dat is dan de waarheid? Lees dan nog maar eens goed wat hier in dit topic staat. Dan lees je ook dat ik zeg dat ik vertrouwen heb in dat de juiste verantwoordelijkheid en tact gehanteerd wordt. Het enige waar ik me over opwind is de vergelijking van Ben en daar reageer ik op. Het ging dus even niet om jou, en ik ben ook geen scene gestart. Dan kom jij ook weer met een ridicule vergelijking. Ik laat me door jou in ieder geval niet uit een bos of waar ook vandaan trappen!!

Ik denk dat jij die spiegel heel wat harder nodig hebt, blijkbaar neem jij alleen genoegen met ja en amen, maar zo zit de wereld niet in elkaar. Als je het kan niet hebben dat mensen ergens anders over denken dan jij moet je je niet op facebook of een forum begeven.


Ben sprak heel verstandige woorden die aan jou blijkbaar niet besteed zijn.
Draai maar lekker om je eigen bericht heen, ik ga hier geen verdere energie aan besteden. Blijf vooral in je eigen straatje praten, dat is het makkelijkst, hoef je nooit eens kritisch naar iets te kijken en dan is de wereld heel simpel.
Zijn jullie trouwens nu ontvriend op Facebook  ;D
August van Rijn

Bram Rijksen

soms helpt het om blaters met weinig wol gewoon lekker te laten blaten... Spiegels ophouden is een station dat al lang geleden voorbij is geshoten. Ik zeg: negeren dit soort geschreeuw.

Oscar Balm

Ik vond de bootexcursie zeer geslaagd. Uiteraard was het minder dat we hem niet gezien hebben terwijl we er toch dichtbij waren, maar dat kon niemand weten.


Wat alleen een beetje jammer was voor mij was het feit dat de melding dat hij gezien was niet de hele boot bereikte.
Ik stond op het achterdek en merkte bij het aanmeren dat er grote haast was. Nog voor ik goed en wel de boot af was, was het parkeerterrein al leeg.
Ik kon dus niet vragen waar hij gespot was. Gelukkig stond er naast mij nog 1 iemand die niet zo snel weg was die me de lokatie kon vertellen.
Uiteindelijk is het dus goed gekomen.  ;D
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Bram Rijksen

#50
Moet toch spannend geweest zijn met zicht < 100m en de wetenschap dat je steeds dichter in de buurt komt van de holy grail.. Hij zou ineens zo maar voor de boot op kunnen doemen!

Jaap Denee

Spannend was het, Bram. En frustrerend als je je realiseert dat we -toen het eenmaal opklaarde- minuten lang op het meest NNW puntje van de route met zijn allen op de voorsteven in de richting van het wijzende handje (zie de routeweergave van Oscar) hebben staan turen, nadat een van de Vlaamse deelnemers de vogel gezien dacht te hebben. We waren zo dichtbij...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Reest

Citaat van: Jaap Denee op februari 18, 2013, 09:23:42 AM
Spannend was het, Bram. En frustrerend als je je realiseert dat we -toen het eenmaal opklaarde- minuten lang op het meest NNW puntje van de route met zijn allen op de voorsteven in de richting van het wijzende handje (zie de routeweergave van Oscar) hebben staan turen, nadat een van de Vlaamse deelnemers de vogel gezien dacht te hebben. We waren zo dichtbij...

Spiegeltje vergeten?
Beter gewist dan gemist.

Jaap Denee

Citaat van: Reest op februari 18, 2013, 10:40:12 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 18, 2013, 09:23:42 AM
Spannend was het, Bram. En frustrerend als je je realiseert dat we -toen het eenmaal opklaarde- minuten lang op het meest NNW puntje van de route met zijn allen op de voorsteven in de richting van het wijzende handje (zie de routeweergave van Oscar) hebben staan turen, nadat een van de Vlaamse deelnemers de vogel gezien dacht te hebben. We waren zo dichtbij...

Spiegeltje vergeten?

"Spiegeltje vergeten?" ... ?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

DuDe

Citaat van: Reest op februari 18, 2013, 10:40:12 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 18, 2013, 09:23:42 AM
....met zijn allen op de voorsteven in de richting van het wijzende handje......... (

Spiegeltje vergeten?
De 'spiegel' is de achterkant van de boot  ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Jaap Denee

Citaat van: DuDe op februari 18, 2013, 11:01:00 AM
Citaat van: Reest op februari 18, 2013, 10:40:12 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 18, 2013, 09:23:42 AM
....met zijn allen op de voorsteven in de richting van het wijzende handje......... (

Spiegeltje vergeten?
De 'spiegel' is de achterkant van de boot  ;)

Daar stond Oscar toch?  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Oscar Balm

Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

dupont

Citaat van: Theovanv op februari 17, 2013, 23:08:29 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 17, 2013, 23:04:12 PM
Citaat van: Theovanv op februari 17, 2013, 22:48:44 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 17, 2013, 20:07:41 PM
Theo, gedraag je toch eens, jongen. Ik heb je gisteravond op Facebook al tekst en uitleg gegeven over het feit dat we ons bewust zijn van de risico's en dat we zeer omzichtig te werk zouden gaan en vervolgens begin je hier opnieuw een hele sessie. Je loopt te drammen en een hoop op anderen af te geven, maar begin eerst gewoon eens heel simpel bij jezelf. Dat werkt een stuk minder 'verstorend'.


De eerst volgende keer dat ik je in een bosperceel aantref zal ik je er direct uit trappen; je begeeft je immers op 'hun' terrein.
ow dus als jij iets op facebook gezegd heb mag daar hier niet over gepraat worden? Dan nemen we gewoon allemaal aan wat de grote Jaap zegt en dat is dan de waarheid? Lees dan nog maar eens goed wat hier in dit topic staat. Dan lees je ook dat ik zeg dat ik vertrouwen heb in dat de juiste verantwoordelijkheid en tact gehanteerd wordt. Het enige waar ik me over opwind is de vergelijking van Ben en daar reageer ik op. Het ging dus even niet om jou, en ik ben ook geen scene gestart. Dan kom jij ook weer met een ridicule vergelijking. Ik laat me door jou in ieder geval niet uit een bos of waar ook vandaan trappen!!

Ik denk dat jij die spiegel heel wat harder nodig hebt, blijkbaar neem jij alleen genoegen met ja en amen, maar zo zit de wereld niet in elkaar. Als je het kan niet hebben dat mensen ergens anders over denken dan jij moet je je niet op facebook of een forum begeven.


Ben sprak heel verstandige woorden die aan jou blijkbaar niet besteed zijn.
Draai maar lekker om je eigen bericht heen, ik ga hier geen verdere energie aan besteden. Blijf vooral in je eigen straatje praten, dat is het makkelijkst, hoef je nooit eens kritisch naar iets te kijken en dan is de wereld heel simpel.

Bah Theo, ik snap werkelijk niet het nut van jou voortdurende discussie. Dat heb ik afgelopen zaterdag inderdaad aangekaart op Facebook. Kennelijk heb jij een zeer minimaal vertrouwen in de organisatie (Steven) en betrokkenen (waaronder Jaap). Het zou je juist sieren om hen te vertrouwen. Zij weten drommels goed wat fout had kunnen gaan (gebaseerd op veel langere veldervaring dan jij hebt!) en hebben daar meer dan voldoende aan gedaan om dat te voorkomen. Als ik je een tip mag geven: stel je eens wat coöperatiever op. Want jouw inbreng hierin vind ik behoorlijk 'azijnzeikerig'.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Theovanv

#58
David, ik had inderdaad vraagtekens en ik vind dat je daar best over moet kunnen praten. Jammer dat jij niet kan uitdrukken wat jouw mening is en met argumenten ondersteunt, maar alleen mij azijnzeikerig noemt. Als je de discussie goed had gelezen had je gezien dat ik inderdaad twijfels had maar dat ik uiteindelijk zeg dat ik wel vertrouwen heb ik de de opstelling en verantwoordelijkheid van de organisatie. En ook al zou dat niet zo zijn, accepteer dat je het soms niet met elkaar eens bent. Agree to disagree. Zullen we deze discussie nu achter ons laten? De boottocht is inmiddels al geweest.
Theo van Veenendaal

Corné Timmers

Het blijkt dat we geheel en al ons vertrouwen bij de vogel kunnen leggen: als ie geen trek heeft zich te tonen, doet ie het ook niet.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers