Bootexcursie Geelsnavelduiker

Gestart door Steven Wytema, februari 15, 2013, 16:36:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Hoi,

ik heb zojuist Sportvisserij Hoogerwerf opgebeld.
(http://www.sportvisserijhoogerwerf.nl/)
Ze zijn voor aanstaande zondag en de zondag daarna bereid om uit te varen voor de Geelsnavelduiker.
Ik wil in principe proberen om de boot vol te krijgen voor AANSTAANDE ZONDAG 17 FEBRUARI.
Kosten voor de boot zijn € 450,- en er kunnen 70 man op.
We vertrekken om 10:00u vanuit de werkhaven van Bruinisse en kunnen eigenlijk tot 15u-16u op het water blijven, maar ik heb gezegd dat het waarschijnlijk is dat we eerder teruggaan.
Ik zou willen zeggen bij dat bij 45 man ik in ieder geval de schipper opbel om te zeggen dat het doorgaat.
(Dan kosten €10 pp., betalen bij de boot)
Als er meer man meewillen gaan de kosten natuurlijk omlaag.
Ik heb meteen ook maar een emailadres aangemaakt:
Aanmelden kan op geelsnavelduiker@gmail.com, vermeld even:
- aantal personen & namen
- of je voorkeur evt uitgaat naar zondag 24 febr

Ik hoop in de loop van de avond al meer duidelijkheid te krijgen natuurlijk! Maar wil morgenavond de knoop doorhakken (afhankelijk van verloop aanmeldingen nader tijdstip)
Steven Wytema


Thijs Fijen

Om mensen even lekker te maken: vandaag voer er een boot op ongeveer 20 meter van het beest af...
Thijs Fijen

dupont

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

frankneijts

Ik heb dat ook al 's gedaan http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=16553.msg473266#msg473266 en ik kan het iedereen van harte aanbevelen, behalve voor hen die een zwak hart hebben........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Citaat van: frankneijts op februari 15, 2013, 17:53:47 PM
Ik heb dat ook al 's gedaan http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=16553.msg473266#msg473266 en ik kan het iedereen van harte aanbevelen, behalve voor hen die een zwak hart hebben........ 8)


Op twee meter! Mooi verhaal.

Ik had hetzelfde beest in februari van datzelfde jaar al op de Spiegelplas bij Nederhorst den Berg, vanaf het fietspad op 20 meter. Zeer indrukwekkend.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Steven Wytema

#5
gave foto's inderdaad!
http://www.dutchavifauna.nl/record/4201


We zitten inmiddels op 41 aanmeldingen, ik verwacht wel dat die tocht doorgaat  :angel:
edit: aantal aangepast
Steven Wytema


Steven Wytema

BAM! in 6 uurtjes een boot geregeld.
Inmiddels 45 inschrijvingen, dus we gaan!
Ik heb het voornemen om morgen uiterlijk 22:00 een mail te sturen met definitieve prijs (afhankelijk van aantal inschrijvingen), en laatste updates.
Steven Wytema


hiskodevries

Petje af Steven. Spijkers met koppen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Steven Wytema

Even ter info voor iedereen:


Uit de laatste berichtgevingen lijkt de Geelsnavelduiker niet bepaald 'handtam', maar soms redelijk goed benaderbaar.
Ik heb gisteravond al met de schipper gesproken en het is hem duidelijk dat we erg voorzichtig te werk (moeten) gaan, en indien gewenst frequent de motor afzetten.
Een telescoop kan dus ook regelmatig gebruikt worden en het lijkt me nuttig om deze mee te nemen!
Vanavond zal een mail uitgaan naar alle deelnemers met duidelijke instructies over het gedrag op de boot.
We zullen proberen de vogel dichterbij te benaderen, maar de rust van de vogel staat hierbij voorop.
Er wordt zo veel mogelijk informatie verzameld over gedrag en afstand om dit tot een geslaagde excursie te maken!

Steven Wytema


Jurjen Postma

Als ik het verslag van de ontdekking lees staat daar " de vogel leek te schrikken van de boot".

Zou zo'n spijkers met koppen actie dan wel in the bird's best interest zijn, vraag ik me af.
Waarschijnlijk krijg ik een stortvloed met "nee hoor, want" in meer of minder vriendelijke mate over me heen, maar ik vraag me af of dit nu een goede actie is vanuit het oogpunt van de vogel.
Of interesseert niemand dat?

Groet,

Jurjen
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

peterlindenburg

dat jij je dat afvraagt interesseert mij in ieder geval bar weinig O0 en morgen gaan we natuurlijk de vogel niet pesten, je kunt toch lezen wat de organisator, Steven Wytema, hier heeft geschreven?

Jurjen Postma

Peter Lindenburg, wat ben je toch een laf baasje. Je weet heel goed wat ik bedoel met de vraag. Overal heb je commentaar op, maar om de een of andere reden waait de wind altijd vanuit jouw hoek.
Wedden dat de vogel meermalen verstoord zal gaan worden door de boot en nergens anders voor?
Maar goed, jij hebt de vogel lekker dichtbij gezien.
Goede afweging ook!

Groet,

Jurjen
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Theovanv

Citaat van: Jurjen Postma op februari 16, 2013, 22:20:53 PM
Als ik het verslag van de ontdekking lees staat daar " de vogel leek te schrikken van de boot".

Zou zo'n spijkers met koppen actie dan wel in the bird's best interest zijn, vraag ik me af.
Waarschijnlijk krijg ik een stortvloed met "nee hoor, want" in meer of minder vriendelijke mate over me heen, maar ik vraag me af of dit nu een goede actie is vanuit het oogpunt van de vogel.
Of interesseert niemand dat?

Groet,

Jurjen
Dat heb ik me dus ook de hele tijd afgevraagd, zeker omdat hij vanaf de kant prima te zien is. Vond het al verbazingwekkend dat hier geen enkel tegengeluid te bekennen was. Verstoring kan je niet altijd tegengaan als je twitcht/vogels kijkt/fotografeert, maar je hoeft het ook niet op te zoeken.

Citaat van: peterlindenburg op februari 16, 2013, 22:29:40 PM
dat jij je dat afvraagt interesseert mij in ieder geval bar weinig O0 en morgen gaan we natuurlijk de vogel niet pesten, je kunt toch lezen wat de organisator, Steven Wytema, hier heeft geschreven?
De leuke smilie verbergt je egoïstische uitspraak niet hoor :rolleyes: Met zo'n houding wek je ook niet echt het vertrouwen dat je bereid ben rekening te houden met andere belangen dan dat van jezelf. Steven Wytema schrijft ook dit:
Citaat van: Steven Wytema op februari 16, 2013, 09:58:36 AM
Even ter info voor iedereen:


Uit de laatste berichtgevingen lijkt de Geelsnavelduiker niet bepaald 'handtam', maar soms redelijk goed benaderbaar.
Dan kun je met die boot omzichtig te werk gaan, maar het blijft gewoon een enorm gevaarte dat richting die vogel vaart. Je kan ook de conclusie trekken dat je dan maar beter vanaf de kant kan gaan kijken. Door de scope is hij prachtig te zien.
Theo van Veenendaal

Roland_Wantia

Het meer is zo groot dat de kans klein is dat de vogel zich in een hoek laat drijven. In dit geval vind ik de angst voor verstoring wat ver gezocht. Voor zover er morgen sprake van zijn, verwacht ik dat de vogel er weinig psychische schade aan zal overhouden.

Groet,
Roland

Theovanv

Het gaat niet om in een hoek drijven maar om doelbewust met een groot object met een hoop mensen erop richting die vogel varen. En dan kan je wel zeggen dat je niet dichtbij zal varen, maar dat is het hele doel van die onderneming, anders kan je net zo goed op de dijk gaan staan. En wat voor schade die vogel eraan overhoudt lijkt me voor ons moeilijk in te schatten.
Theo van Veenendaal

Steven Wytema

Bovendien hebben wij diezelfde berichten ook wel gelezen en gaan we natuurlijk uiterst voorzichtig te werk.
In de email die is verstuurd (om vreemde redenen niet doorgekomen rond 21:50, maar hopelijk wel zojuist vanaf mijn prive mail), heb ik ook iedereen duidelijk de situatie uitgelegd.


De "enorme gevaartes" die Theo aanhaalt varen meermaaldaags langs de duiker, en hij zit er nog steeds.
Nogmaals: we zijn ons er van bewust dat hij schuw kan zijn, en willen hem zo min mogelijk verstoren.
Als het echt niet lukt is (zo is gebleken vandaag) bekijken vanaf de kant ook nog een goede optie.
Steven Wytema


Steven Wytema

Citaat van: Theovanv op februari 16, 2013, 23:02:28 PM
Het gaat niet om in een hoek drijven maar om doelbewust met een groot object met een hoop mensen erop richting die vogel varen. En dan kan je wel zeggen dat je niet dichtbij zal varen, maar dat is het hele doel van die onderneming, anders kan je net zo goed op de dijk gaan staan. En wat voor schade die vogel eraan overhoudt lijkt me voor ons moeilijk in te schatten.
Theo,
we gaan niet doelbewust recht op de vogel afvaren.
daar is gelukkig wel over nagedacht ;)
Steven Wytema


Theovanv

Dat snap ik Steven, maar de vogel naderen, met wat voor omweg dan ook zal toch het doel zijn en voor de vogel ook wel merkbaar. En ja, er varen daar af en toe grote schepen, maar het is altijd een verschil of je als vogelaars met kennis van de vogelwereld bewust daar vaart of de gewone scheepvaart die hun werk doen en van vogels weinig weten. Maar goed, ik hoop dat de verantwoordelijkheid wordt genomen en de vogel er geen last van ondervindt. En daarnaast gun ik alle deelnemers een mooie waarneming van deze prachtsoort.
Theo van Veenendaal

Anne Hueber †

Mensen, maak het nu niet groter dan het is.

Steven heeft het prima geregeld en z'n verantwoordelijkheid genomen:
Ik heb gisteravond al met de schipper gesproken en het is hem duidelijk dat we erg voorzichtig te werk (moeten) gaan, en indien gewenst frequent de motor afzetten.
Een telescoop kan dus ook regelmatig gebruikt worden en het lijkt me nuttig om deze mee te nemen!
Vanavond zal een mail uitgaan naar alle deelnemers met duidelijke instructies over het gedrag op de boot.
We zullen proberen de vogel dichterbij te benaderen, maar de rust van de vogel staat hierbij voorop.
Er wordt zo veel mogelijk informatie verzameld over gedrag en afstand om dit tot een geslaagde excursie te maken!

Iedereen morgen een mooie waarneming gewenst!





Ben Wielstra

Maar als je simpelweg op de kant staat dan beinvloed je die duiker toch ook? Moet je helemaal niet gaan?

Steven Wytema

Citaat van: Anne Hueber op februari 16, 2013, 23:17:08 PM
..
Vanavond zal een mail uitgaan naar alle deelnemers met duidelijke instructies over het gedrag op de boot.
..
Tsja,


daar is dus iets misgegaan: mail wel verstuurd (staat ook bij sent items) maar niet aangekomen.
Omdat ik schoonouders op bezoek had kwam ik daar pas laat achter maar als het goed is heeft iedereen nu de mail.
Excuses voor de spanning & het ongemak!
We gaan het meemaken morgen. Heb er zin in!
Steven Wytema


Oscar Balm

Hebben ook de mensen die buiten de boot vallen  :rolleye: een mail gekregen?
Ik weet nu niet of je mail nog steeds niet is aangekomen of dat ik te laat was bij het aanmelden voor morgen.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Theovanv

Citaat van: Ben Wielstra op februari 16, 2013, 23:18:42 PM
Maar als je simpelweg op de kant staat dan beinvloed je die duiker toch ook? Moet je helemaal niet gaan?
Alsjeblieft zeg, prima dat mensen op die boot gaan staan hoor, ik krijg wel de indruk dat er serieus en verantwoordelijk gehandeld wordt, maar deze vergelijking is klinkklare onzin.
Theo van Veenendaal

Steven Wytema

Citaat van: Oscar Balm op februari 16, 2013, 23:42:33 PM
Hebben ook de mensen die buiten de boot vallen  :rolleye: een mail gekregen?
Ik weet nu niet of je mail nog steeds niet is aangekomen of dat ik te laat was bij het aanmelden voor morgen.
Nee,

Maar het klopt:
Ik heb een reply gekregen van jouw adres (een 'noreply@' adres) dat de mail onleverbaar was.
Jij en Jolanda zijn wel aangemeld!
Steven Wytema


Corné Timmers

'Vond het al verbazingwekkend dat hier geen enkel tegengeluid te bekennen was.'
[/size]
[/size]@Theo: jawel Theo, er zijn meer mensen die hier vraagtekens bij plaatsen. Het beest is prima vanaf de kant te spotten (zeker met wat geduld): waarom dan met een boot erachteraan gaan varen? (Deze vraag is ook open bedoeld, niet alleen retorisch). Mij lijkt het overbodig.

[/size]Ik wil niet  hypocriet zijn, want ik was er gisteren ook bij. En ik ben zelfs meegelopen in de richting van de vogel, waardoor ie alleen maar verder weg zwom. Stom natuurlijk. Ik vind alleen dat de discussie gevoerd moet blijven worden (zie ook recent initiatief van Dutch Birding) en dat elk standpunt onder de aandacht moet kunnen komen.






Met vriendelijke groet

Corné Timmers

HPM

Citaat van: Oscar Balm op februari 16, 2013, 23:42:33 PM

Hebben ook de mensen die buiten de boot vallen  :rolleye: een mail gekregen?
...

Vanwege het risicio dat de Geelsnavelduiker het in zijn broek doet van het lachen is het ten strengste verboden om buiten de boot de vallen!
Herman van der Meer

hiskodevries

Voor als nog geen waarnemingen voorbij zien komen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 17, 2013, 11:12:43 AM
Voor als nog geen waarnemingen voorbij zien komen.

Wel uit vertrekhaven Bruinisse.
En van mensen die bij Dreischor staan.
Herman van der Meer


HPM

Herman van der Meer