Mos onbekend -> Gewoon muursterretje + Gedraaid knikmos

Gestart door Henri25, februari 14, 2013, 19:10:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/73768307
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2013-02-14 Groningen - Beijum
Foto's:








Toelichting:
Groeiend op een bakstenen muur (exact aangegeven)
bij voorbaat dank Henri Zomer
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Krijg een beetje het gevoel dat dit onmogelijk gaat worden met deze foto's... tevens vermoed ik dat ik 2 soorten, vanwege de 2 soorten sporenkapsels. Mochten er details gewenst zijn.. morgen kan ik proberen wat te spelen met de camera's!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vdvaart

Het mos met de rechtopstaande kapsels is gewoon muursterretje. Dat met de hangende kapsels is een knikmos, vermoedelijk gedraaid knikmos maar zonder zicht op de blaadjes kun je dat niet met zekerheid zeggen. Wachten tot het plantje echt droog is, dan moeten de blaadjes netjes gedraaid om de stengel zitten, of een foto waarop je kunt zien dat de blaadjes boven de helft breder zijn dan onder.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Henri25

Bedankt Koos! Had niet verwacht dat je hier zover nog mee zou komen, ik ga het aanpassen en morgen naar het Knikmos kijken. Herken je deze mossen puur aan de kapsels nu, want de foto's zijn wel behoorlijk beroerd :).
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vdvaart

Bij het muursterretje kun je ook wel de blaadjes " zien", die hebben een specifieke groene kleur en lopen uit in een lange witte glashaar die je op de foto ziet als een witte waas boven de blaadjes. Bij het knikmos is het inderdaad het hangende kapsel, daarom heet het ook knikmos. Is wel een hele grote familie.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Henri25

Haha, dat valt me nu pas op weet je dat! Leuk! Ik zal voor dat knikmos nog even kijken morgen... wordt vervolgd dus!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

#6
Zoals beloofd, ik vind het lastig te zien. De blaadjes lijken wel netjes gedraaid om het stengeltje te zitten, maar over de breedte van de blaadjes durf ik geen uitspraak te doen... erg moeilijk te zien.

http://waarneming.nl/waarneming/view/73772833
Knikmos spec. - Bryum spec. gezien op 2013-02-15 Groningen - Beijum
Foto's:






Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vdvaart

Je kunt de bladvorm niet echt goed zien en omdat de plantjes nog vochtig zijn staan de blaadjes ook nog niet gedraaid om de stengel, maar door de combinatie van vrij langgerekte smalle kapselhoofdjes met de duidelijke glashaarachtige uitlopers van de blaadjes blijft gedraaid knikmos het meest waarschijnlijk, maar er zijn een paar zeldzamere knikmossen die ik met deze foto's nog niet durf uit te sluiten....misschien hebben anderen meer zekerheid te bieden.  Je kunt goed zien dat het muursterretje en het knikmos in het polletje volkomen door elkaar groeien.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Henri25

Hoe zou ik een foto moeten maken om de bladvorm te zien? Wil je een steeltje vanaf de zijkant gefotografeerd?

Dit zijn om eerlijk te zijn de eerste 2 mossen waar ik me in verdiep... en ik zie aan de kapselhoofdjes wel dat er hier 2 mossoorten door elkaar groeien, maar aan de blaadjes valt het me vanaf de foto niet op.... heb je daarvoor een hint *of kun je de foto eens bewerken*?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vdvaart

Ik druk me misschien ongelukkig uit. Op de eerste foto van de tweede serie zie je vooral plantjes van het knikmos; zien er uit als kropjes sla. Het muursterretje groeit er bijna onzichtbaar onder, want er komen diverse kapsels boven het polletje uit die niet van het knikmos kunnen zijn. Op de tweede foto van de tweede serie zie je links langs de rand overwegend muursterretje: tongvormige aan de top afgeronde blaadjes die ook ondoorzichtig zijn met een meestal lange glashaar. De blaadjes van het knikmos zijn niet tongvormig maar meer ovaal en zijn ook transparanter. Ik zou een volledig uitgevouwd blaadje moeten kunnen zien, maakt niet uit van boven of onderen. In de sleutel voor knikmossen is belangrijk of de grootste breedte boven of onder het midden valt.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Henri25

Pff... zit al ruim een half uur te puzzelen op je beschrijving en met foto's van de BWLG Verspreidingsatlas... maar ik kan er geen duidelijk verschil in ontdekken. Dit is vrees ik een typisch geval: Moet je eerst 1x duidelijk gezien hebben voor je het makkelijk ziet ofzo.


Kun je hier wat mee?



Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vdvaart

Ja, de grootste breedte van het blad zit duidelijk boven het midden, dus het is gedraaid knikmos (vind ik - wacht gerust of nog iemand reageert want er komen soms verschillen in mening op het forum naar voren). Je kunt ook even wachten; dat draaien van de blaadjes bij droogte maakt gedraaid knikmos eenvoudig te determineren, als je het een keer gezien hebt weet je het voor altijd.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Henri25

Duidelijk, deze zat ik op Gedraaid knikmos, mochten er nog andere meningen komen, dan verneem ik dat vanzelf. Tevens heb ik idd op jou aandraden een plukje mos op mijn kamer gelegd (ga dit weekend naar mijn ouders) dus ben benieuwd hoe het er maandag uitziet!

Waar ik dus nog niet uitkom: het verschil in habitus tussen de beide mossoorten als ze gewoon in vochtige omgeving staan... en vanaf foto's. Moet ik me nu dom voelen?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vdvaart

Nee hoor. Als je met een vergrootglas (10 x of meer) naar muursterretje en gedraaid knikmos kijkt in het veld zie je ongetwijfeld de verschillen. Nat en droog.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Henri25

Ik zal dat volgende week met een klein loepje eens proberen  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

vdvaart

Ja, gedraaid. Soms ziet er nog veel regelmatiger uit dan op deze foto.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart