Vreemd, Typisch of gewoon Toevallig!

Gestart door Ted van der Knaap, februari 13, 2013, 17:33:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Ik heb de laatste paar dagen opvallend afwijkende Kokmeeuwen in "mijn afleesgebiedjes". En met afwijkend bedoel ik dan waar ze vandaan komen.

Zo had ik er uit Groningen, Kampen en Arnhem, meer binnenlandse vogels dus. Kijk ik op de kaart dan ligt dat 3-tal plaatsen ook nog eens nagenoeg op één lijn. Ik zit me af te vragen of er een verband in zit waarom ze naar de kust trekken. Je zou zeggen dat ze met de kou juist in de grote steden blijven (Groningen, Arnhem), genoeg/meer voedsel te vinden!

Is de wind een bepalende factor? Sneeuwgrens? Voorjaarshormonen?.... ....of zie ik spoken en is dit gewoon toeval?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Waarschijnlijk toeval, maar sneeuw en kou kan er zeker mee te maken hebben.
Bij ons zijn zo wel enkele vogels bekend die met vorst/sneeuw iets verplaatsen en na de vorst/sneeuw weer teruggaan naar daar waar ze vandaan kwamen.

Overigens waren vandaag in Amsterdam heel erg weinig kokmeeuwen... wellicht bied de zee de laatste tijd meer (voedzaam) voer?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 13, 2013, 19:26:30 PM
Waarschijnlijk toeval, maar sneeuw en kou kan er zeker mee te maken hebben.
Bij ons zijn zo wel enkele vogels bekend die met vorst/sneeuw iets verplaatsen en na de vorst/sneeuw weer teruggaan naar daar waar ze vandaan kwamen.

Overigens waren vandaag in Amsterdam heel erg weinig kokmeeuwen... wellicht bied de zee de laatste tijd meer (voedzaam) voer?

Dat laatste kan ik hier in het Westland wel beamen, vooral tussen Hoek van Holland en Den Haag grote groepen Meeuwen vlak langs de kust waardoor ik de laaste tijd ook groepen >15 stuks Zeehonden zie... ...terwijl voorheen maar af en toe eens een enkele.

Ook Scheveningse Vissersboten hebben het visrijke gebied ontdekt.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)