onderhoud lens camera en verrekijker

Gestart door peter van santbrink, februari 12, 2013, 10:48:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

ben op zoek naar een goed middel om de lenzen van m'n digitale camera en verrekijker schoon te maken

op internet kom ik duizend en 1 producten tegen (zie b.v. hier: http://www.shopwiki.nl/l/Lens-cleaning-kit), is het verschil groot of is alles wel ongeveer gelijk ?

ik merk dat ik veel last heb van beslaan van zowel m'n bril als het oculair van m'n verrekijker met dit weer, is dit (VORTEX FOGFREE LENS CLEANING KIT een goed middel daartegen ?

zo'n lenspen ( b.v. http://www.verrekijkershop.nl/schoonmaak-onderhoud/566-vortex-lens-pen.html of http://www.fotokonijnenberg.be/product/11635/dorr-lenspen.html) lijkt me in het veld ook wel handig

Wat gebruiken jullie ?


zwarteleeuwerik

Erik vb.

peter van santbrink

Citaat van: zwarteleeuwerik op februari 12, 2013, 19:28:14 PM
Isopropanol

dat is makkelijk, werk op een lab heb dus liters van dat spul staan; gebruik je zuiver isopropanol of verdund ?

Herman van der Klis

#3
Ik heb een lichte neiging mee te gaan met isoprop.
Maar....... helemaal zeker ben ik niet wat dit oplosmiddel doet met de coatings op ons kostbare glaswerk. Welke coatings zijn dat ? Welke chemische eigenschappen ?
Dus enige terughoudendheid is op zijn plaats.
Wil je helemaal zeker zijn van je zaak;  poederkwast evt. vuil verwijderen , daarna spoel je je lenzen af met stromend lauwwarm kraanwater ( je hoeft niet kinderachtig te zijn )en vervolgens naspoelen m.b.v.  een spuitflesje met demiwater of aqua dest om evt. Ca- en Mg-zouten weg te spoelen.
Ook allemaal op je lab voorhanden , maar ook in iedere drogist verkrijgbaar.


Na een dag vogelen in bv Extremadura in mei , met veel bloeiende grassen en composieten ,zitten mijn lenzen ook vaak vol met kleverige pollenkorrels. De telescoop en de verrekijker spoel ik rijkelijk af met lauwwarm kraanwater (op de camping) en daarna dus naspoelen met demi of A.D. , en voorzichtig droogwrijven met een zachte lensdoek/tissue. Dit doe ik al zo 6 jaren achtereen en heb hier dus al  goede ervaringen mee.


mvg


Herman van der Klis






Herman van der Klis

peter van santbrink

Bedankt Herman voor je input: heb inmiddels zo'n lenspen gekocht met ingebouwd kwastje, lijkt goed te werken; inderdaad, die isoprop zou misschien de coating kunnen beschadigen, geen idee waaruit een coating eigenlijk bestaat, die isoprop is vnl voor het oplossen van vet.

goede tip van die aque dest, heb hier op het lab zelfs ultra schoon water (dus helemaal zonder ionen), ideaal voor naspoelen; neem wel even flesje mee naar huis  ;D

Citaat van: Herman van der Klis op februari 20, 2013, 10:00:20 AM
Ik heb een lichte neiging mee te gaan met isoprop.
Maar....... helemaal zeker ben ik niet wat dit oplosmiddel doet met de coatings op ons kostbare glaswerk. Welke coatings zijn dat ? Welke chemische eigenschappen ?
Dus enige terughoudendheid is op zijn plaats.
Wil je helemaal zeker zijn van je zaak;  poederkwast evt. vuil verwijderen , daarna spoel je je lenzen af met stromend lauwwarm kraanwater ( je hoeft niet kinderachtig te zijn )en vervolgens naspoelen m.b.v.  een spuitflesje met demiwater of aqua dest om evt. Ca- en Mg-zouten weg te spoelen.
Ook allemaal op je lab voorhanden , maar ook in iedere drogist verkrijgbaar.


Na een dag vogelen in bv Extremadura in mei , met veel bloeiende grassen en composieten ,zitten mijn lenzen ook vaak vol met kleverige pollenkorrels. De telescoop en de verrekijker spoel ik rijkelijk af met lauwwarm kraanwater (op de camping) en daarna dus naspoelen met demi of A.D. , en voorzichtig droogwrijven met een zachte lensdoek/tissue. Dit doe ik al zo 6 jaren achtereen en heb hier dus al  goede ervaringen mee.


mvg


Herman van der Klis

KorHaan

De buitenste coatings van kijkerlenzen zijn tegenwoordig bijna altijd van krasbestendig materiaal; elke fabrikant gebruikt zijn eigen formule, en waaruit die coating bestaat, weet ik ook niet. Ik denk ook niet dat je daarachter komt, dat zal het goedbewaarde geheim van de smid zijn.


Ik ben niet overdreven oppassend met reinigen van oculairs en objectieven. Aan zee moet je soms elke 10 minuten de zoutaanslag van de objectieven poetsen, en daarvoor gebruik ik een flesje water en een schone doek, meer niet. Ik ben niet erg zachtzinnig met droogwrijven, want ik wil ook de randjes langs het rubber wel aanslagvrij hebben. Hardnekkige aangekoekte restanten van druppels behandel ik een aantal malen, met water en droogpoetsen, tot ik ze kwijt ben en de lens weer schoon is.
Na anderhalf jaar zorgeloos gebruik van mijn kijker heb ik net eens even met een sterke zaklantaarn de oculairs en objectieven van zéér nabij bekeken op eventuele krassen, maar het enige dat ik zag waren minieme stofdeeltjes die je er zó afblaast ( komt door statische electriciteit dat die blijven plakken). Geen enkel krasje of zelfs maar een vermoeden daarvan, de lensoppervlakken waren maagdelijk schoon.
Mijn kijker kost maar € 279; ik kan me voorstellen, dat als men een kijker bezit die het meervoudige kost, men zeer oppassend is met reinigen van de lenzen. Dat is voor iedereen anders, ik wil alleen maar zeggen dat de buitencoatings van de lenzen sterker zijn dan je denkt tegenwoordig.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Lowieke

#6
Volgens de handleiding die bij mijn kijker zit mag je de lenzen grondig schoonmaken door een beetje isopropyl alcohol op een lenstissue te druppelen en daarmee de lens schoon te maken. Er staat wel expliciet bij de alcohol niet op de lens te druppelen en vervolgnes met een lenstissue af te nemen dus helemaal veilig is het blijkbaar niet. Voor normaal reinigen wordt aangeraden een lenskwast of blaasbalg te gebruiken en/of een beetje vochtig maken (adem) en met het microfiber doekje afnemen.

Voor de cameralenzen heb ik zo'n settje met blaagbalg, lenstissue en een flesje lensvloeistof. Geen idee wat voor vloeistof daarin zit.
Jeroen.

zwarteleeuwerik

wat doen jullie aan onderhoud of reiniging wanneer jullie een dagje aan zee hebben gefotografeerd , zoutaanslag op de lenzen ?
Erik vb.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: zwarteleeuwerik op maart 01, 2013, 21:55:10 PM
wat doen jullie aan onderhoud of reiniging wanneer jullie een dagje aan zee hebben gefotografeerd , zoutaanslag op de lenzen ?
Als het waterdicht is, rijkelijk afspoelen met lauw water.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com