Vooruitblik hoogtepunt voorjaarstrek 2013

Gestart door Joachim Vreeman, februari 11, 2013, 13:07:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joachim Vreeman

Voor wie het leuk vindt om alvast vooruit te kijken en te mijmeren, de volgende vraag:

Waar ligt volgens jou het hoogtepunt van de voorjaarstrek? Uiteraard verschilt het o.a. per soort en regio, maar ik bedoel meer globaal/subjectief gezien.

Om het verder te concretiseren: Wanneer de keuze die je hebt om te gaan trektellen dit voorjaar beperkt zou worden tot één week: welke week zou je dan kiezen? En uiteraard graag een onderbouwing van deze keuze al dan niet vergezeld met statistieken, cijfers, verslagen van leuke trekteldagen in het verleden en/of andere leuke en interessante feiten.

Gr. Joachim

Adri Clements

Mag het ook kort? :angel:
Westelijk rivierengebied: Eind feb/begin maart om de kieviten/ganzen/grutto's, tweede helft maart om steltjes en fenologie.
Kustgebied: Tweede helft april en eerste helft mei. Uiteraard alles afhankelijk van die allesbepalende wind!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Joachim Vreeman

Natuurlijk mag de onderbouwing ook kort Adri, maar de uitdaging is om één week te kiezen.

HPM

Citaat van: Joachim Vreeman op februari 12, 2013, 11:20:05 AM
Natuurlijk mag de onderbouwing ook kort Adri, maar de uitdaging is om één week te kiezen.

Er bestaat geen topweek.
Speel eens wat met Trektellen
http://www.trektellen.nl/grafiek.asp?soort=9999&telpostland=1&telpost=-2&Jaar=None&Jaar2=All&my=year&eerstemaand=1&au=hr
Dat laat wel alleen de aantallen zien en niet het aantal soorten.
Herman van der Meer


frankneijts

Citaat van: HPM op februari 12, 2013, 11:35:56 AM
Citaat van: Joachim Vreeman op februari 12, 2013, 11:20:05 AM
Natuurlijk mag de onderbouwing ook kort Adri, maar de uitdaging is om één week te kiezen.

Er bestaat geen topweek.
Speel eens wat met Trektellen
http://www.trektellen.nl/grafiek.asp?soort=9999&telpostland=1&telpost=-2&Jaar=None&Jaar2=All&my=year&eerstemaand=1&au=hr
Dat laat wel alleen de aantallen zien en niet het aantal soorten.

Misschien bestaat er dan wel geen topweek maar als ik nu maar één week mag uitkiezen dan zou ik, tenminste op mijn favoriete post de Loozerheide, toch de laatste week van april nemen. Mits het weer (de wind) niet al te zeer tegenzit is er in die week altijd wel 'n dag bij met beide wouwen-soorten, goede kans op een Grauwe Kiek, de eerste Wielewalen, Ortolanen en Zomertortels, leuke groepen (Engelse/Noordse) Gele Kwikken, nog een enkele Duinpieper, altijd kans op een Morinel en als het eens heel erg meezit een echte zeldzaamheid als Kalander, Slangenarend of Bijeneter. Dan hoef je niet meer zo nodig naar Bresjes...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Adri Clements

Citaat van: Joachim Vreeman op februari 12, 2013, 11:20:05 AM
Natuurlijk mag de onderbouwing ook kort Adri, maar de uitdaging is om één week te kiezen.

Pff je maakt het maar wát lastig Joachim ;-)
OK, dan ga ik voor de laatste week van april, onder voorwaarde dat de eerste drie weken weerstechnisch 'slecht' zijn verlopen. Rond deze tijd, en onder deze condities, is de soortenrijkdom x hoge aantallen het hoogst.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Folkert Jan

Voor mij is de topweek (even weersomstandigheden niet meegerekend) de dagen rondom koninginnedag.
Dan komt vaak de bulk van de graspiepers met als je wat geluk hebt een duin-, roodkeel- en grote pieper.
Leuke stroom gele kwikstaarten met de nodige engelse en noordse kwikstaart.
De zwaluwen komen dan lekker door met altijd de spanning van een roodstuit.
Rode wouw, zwarte wouw, visarend steppekiek, grauwe kiek en roodpootvalk zijn een optie

Ook ortolaan, morinelplevier en lachtsern vliegen als krenten wel eens langs.
Als laatste vliegt er in die periode ook wel eens een zwarte ooievaar, hop of bijeneter.

Kortom een leuke bulk met kans op vele krenten
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

rinsevdvliet

Citaat van: rnbflavour op februari 12, 2013, 15:08:02 PM
Voor mij is de topweek (even weersomstandigheden niet meegerekend) de dagen rondom koninginnedag.
Dan komt vaak de bulk van de graspiepers met als je wat geluk hebt een duin-, roodkeel- en grote pieper.
Leuke stroom gele kwikstaarten met de nodige engelse en noordse kwikstaart.
De zwaluwen komen dan lekker door met altijd de spanning van een roodstuit.
Rode wouw, zwarte wouw, visarend steppekiek, grauwe kiek en roodpootvalk zijn een optie

Ook ortolaan, morinelplevier en lachtsern vliegen als krenten wel eens langs.
Als laatste vliegt er in die periode ook wel eens een zwarte ooievaar, hop of bijeneter.

Kortom een leuke bulk met kans op vele krenten

De bulk Graspiepers is in NL rond 30 april al gepasseerd: http://www.trektellen.nl/grafiek.asp?soort=278&telpostland=1&telpost=-1&Jaar=None&Jaar2=All&my=mnd&eerstemaand=4&au=hr

Folkert Jan

Bulk is inderdaad niet goed gekozen. Redelijke aantallen is beter. De week ervoor heb je meer graspiepers, maar zijn er weer minder zwaluwen :p
Tussen breskens en eemshaven wil het ook nog wel eens 1 a 2 dagen schelen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Joachim Vreeman

Een paar keer dus een voorkeur voor de laatste week in april terwijl de leuke arend waarnemingen vooral in mei zijn. En op zich vormde de eerste 11 dagen in 2008 voor Breskens ook geen verkeerde tijd om te gaan trektellen...  :rolleye:

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Gekeken vanuit trektelpost Leeuwarderbos

Week 10 - Kraanvogels
(Vorig jaar op 6 maart 2 grote groepen over)
Week 15/16 - Beflijsters
Vorig jaar ruim 50 in een week tijd geteld, ook veel ter plaatse
Week 18 - Regenwulpen
Vorig jaar in die periode dagen met boven de 50 Regenwulpen
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden